Det som går i papper ska kunna sköljas enkelt, ca 90% och för kletigt går i avfall 10%, gör det som är praktiskt och bidrar så gott det går med återvinning. Mjölkförpackning töms och hela skruvdelen tas bort men med 1 1/2 liter är det ingen skruvkork, får absolut inte lukta surt när den läggs för att senare användas till........
 
Om korkar och annat följer med i förpackningsdelen spelar ingen som helst roll egentligen. Kartongsidan har ett utmärkt system för att skilja bort plast och annat. Sen har det sagts tidigare att man ska inte slänga matrester i återvinningen för att minimera skadedjur. råttor och annat. För återvinningens skulle spelar det nog ingen större roll egentligen.
Men jag sköljer ur det mesta lite snabbt. Då luktar det inget i påsarna heller.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
harry73
Onsdagskväll ska båda tunnor till vägen igen för tömning.
Så ser det ut nu.
Två sorteringskärl, ett för papper och ett för matavfall, i en återvinningsstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två sorteringskärl för pappers- och plastförpackningar fyllda med återvinningsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla pappersförpackningar samlar jag i gamla brödpåsar, även pappret runt en tepåsar och pappret från smörpaketet. Plast samlar jag i gamla plastpåsar.
Gör jag så, blir det enklare att komprimera allt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur ser man till att filförpackningen är "fri från matrester" om man inte sköljer den grundligt?

Jag brukar inte skölja ur förpackningarna, Däremot sätter jag tillbaks korken på mjölk och filkartongerna trots att det står att den ska sorteras som plast. Annars luktar det ju apa ur papperstunnan efter en dag...
Förpackningar med fil och liknande kläggigt, som man dessutom måste klämma ihop förpackningen för att få ut det sista, slänger jag med gott samvete i brännbart.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Jag plattar till, rullar ihop, skruvar på korken och lägger i pappersåtervinningen. En annan fördel med att skruva på korken är att förpackningen inte vecklar upp sig igen.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
harry73
useless useless skrev:
Jag plattar till, rullar ihop, skruvar på korken och lägger i pappersåtervinningen. En annan fördel med att skruva på korken är att förpackningen inte vecklar upp sig igen.
Så blir det ännnu bättre
https://www.ftiab.se/322.html
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Ja, det finns många esoteriska vikningsprocedurer. Men vem har tid med det?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, det finns många esoteriska vikningsprocedurer. Men vem har tid med det?
Maskintok skrev:
annars går eldtunnan med liten vedbrasa i botten utmärkt att använda..
Och inte behöver man skölja ur heller... :cool:
Snabb och enkel lösning
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Så blir det ännnu bättre
[länk]
Hur får du i det i återvinningskärlet på återvinningsstationen utan att bli kladdig? Det är ju den stora poängen med att sätta på korken igen, man slipper allt kladd.

Vi som måste få in kartongerna i en smal springa på återvinningsstationen vill verkligen inte ha kladdiga kartonger....
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
jag sköljer ur och ruskar ur det värsta vattnet och viker sen ihop som vanligt. Har inte upplevt nå speciellt kladd.Enda kladdet som blir är väl när ungarna inte sköljt ur och man överraskas av nå smet när man står där och matar in.....
 
harry73
Man behöver inte många droppar kallt vatten för att skaka rent ett filmjölkpaket.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
harry73
pacman42 pacman42 skrev:
Hur får du i det i återvinningskärlet på återvinningsstationen utan att bli kladdig? Det är ju den stora poängen med att sätta på korken igen, man slipper allt kladd.
Jag behöver ju inte få in det på återvinningsstationen, men som jag sa innan, samlar jag allt (mindre) förpackningspapper i en gammal papperspåse. Den håller ju även lite kladd bort, så det är inget problem med lite filrester eller gamla smörpapper, och det är lätt att slänga allt på återvinningsstationen
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Man behöver inte många droppar kallt vatten för att skaka rent ett filmjölkpaket.
Problemet jag upplever är att för att få ut det sista måste man pressa ur det, för att då skölja ur det får man veckla upp det först igen. Där går min gräns iaf, det och att separera plast från kartong från bregottpaketet. Det åker också i brännbart.
 
harry73
H hapazard skrev:
och att separera plast från kartong från bregottpaketet. Det åker också i brännbart.
Bregottpaketet ska man sortera som pappersförpackning (alltså inkl plastinsidan) Locket är plast.
Vill man separera kartong och plast i paketet, då kan man fylla paketet med lite het vatten (varmare än 60 grader), då lossnar kartongen utan problem. Jag brukar använda sista resten tevatten till det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Problemet jag upplever är att för att få ut det sista måste man pressa ur det, för att då skölja ur det får man veckla upp det först igen. Där går min gräns iaf, det och att separera plast från kartong från bregottpaketet. Det åker också i brännbart.
Bregottpaketet skall sorteras som kartong. Pappersbruket tar hand om plasten och använder den för att producera värme.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.