S Stefan1972 skrev:
Har för mig att dylika grovsopor som lastas i en hyrd container där man kan slänga allt tippas ut på en stor plan och man grovsorterar det värsta. Man håller inte på och sorterar ut dokument och slänger det som papper och i detalj går igenom allt utan det sorteras grovt och det mesta går i "brännbart"
Är samma lika när de hämtar grovsopor här, de har ett par olika bilar bara. Miljöfarligt avfall separat, metall i en och resten går i en bil med vanlig gammal komprimator. Jag har svårt att tro att det som går i komprimatorn sorteras utan det eldas upp allting.
Att privatpersoner ombeds sortera korrekt betyder ju inte att det är fel när sånt här inte sorteras på samma vis. Man lär ju ändå väga in för och nackdelar och kostnader även där.
Bra! Då är vi tillbaks till den fråga som startade denna tråden, nämligen om ÅVSs sorteringgsreglemente måste vara så petimetrigt och ibland helt obegripligt! Om det inte t o m kan vara kontraproduktivt och skapa irritation snarare in förståelse för återvinningstanken? Det ska sägas att de flesta personal jag mött på ÅVC har varit vänliga och hjälpsamma, men det har hänt att jag råkat ut för någon som verkat ha förstått sin roll som uppfostrare snarare än som servicepersonal, och som har velat statuera exempel på ett förödmjukande vis.

Kort sagt, om det nu är så att personalen i vissa lägen kan vara flexibla med sådant som ändå ska in i värmeverket. Varför måste de då vara rigida när de övervakar privatpersoner vid kontainrar?
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Bra! Då är vi tillbaks till den fråga som startade denna tråden, nämligen om ÅVSs sorteringgsreglemente måste vara så petimetrigt och ibland helt obegripligt! Om det inte t o m kan vara kontraproduktivt och skapa irritation snarare in förståelse för återvinningstanken? Det ska sägas att de flesta personal jag mött på ÅVC har varit vänliga och hjälpsamma, men det har hänt att jag råkat ut för någon som verkat ha förstått sin roll som uppfostrare snarare än som servicepersonal, och som har velat statuera exempel på ett förödmjukande vis.

Kort sagt, om det nu är så att personalen i vissa lägen kan vara flexibla med sådant som ändå ska in i värmeverket. Varför måste de då vara rigida när de övervakar privatpersoner vid kontainrar?
Det är väl som vanligt, det är svårt att hitta kompetenta första linjens chefer som skapar en serviceminded attityd hos medarbetarna. När chefskapet misslyckas på den nivån så får man anställda på golvet som tror att deras roll är lägervaktens. De tycker det är roligare att vara lägervakt än att sortera sopor. Samma problem i alla organisationer tyvärr.
 
  • Gilla
  • Haha
possum77 och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jättekonstigt. Dödsboets förvaltare låter dödsboet betala för kartonger att samla ihop allting med, middag på restaurang efter begravningen, reparation av bil inför försäljning av denna, bensin, städutrustning, styling av lägenheten inför försäljning osv osv.
Det är inte dödsboets förvaltare som bestämmer detta utan banken. Vi hade Nordea och de har en särskild avdelning dit man skickar dödsboets räkningar som ska betalas med dödsboets pengar. De är väldigt strikta med vad de godkänner!
 
  • Gilla
Eld och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Det är inte dödsboets förvaltare som bestämmer detta utan banken. Vi hade Nordea och de har en särskild avdelning dit man skickar dödsboets räkningar som ska betalas med dödsboets pengar. De är väldigt strikta med vad de godkänner!
Banken har ingen laglig rätt att bestämma över dödsboet. Att sen kontorsfolket där kan sätta käppar i hjulet för betalningar är en annan sak. Men någon laglig rättighet har de inte, de är bara simpla banktjänstemän. Blir det för krångligt med banken så kan en av arvingarna betala privat och låna ut pengarna till dödsboet, det får sedan regleras i samband med att arvingarna sluter ett civilrättsligt avtal om fördelning av arvet, det som kallas för arvsskifteshandlingen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Banken har ingen laglig rätt att bestämma över dödsboet. Att sen kontorsfolket där kan sätta käppar i hjulet för betalningar är en annan sak. Men någon laglig rättighet har de inte, de är bara simpla banktjänstemän. Blir det för krångligt med banken så kan en av arvingarna betala privat och låna ut pengarna till dödsboet, det får sedan regleras i samband med att arvingarna sluter ett civilrättsligt avtal om fördelning av arvet, det som kallas för arvsskifteshandlingen.
Vi har en jurist som förvaltar dödsboet och hon sköter detta hur smidigt som helst.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Banken har ingen laglig rätt att bestämma över dödsboet. Att sen kontorsfolket där kan sätta käppar i hjulet för betalningar är en annan sak. Men någon laglig rättighet har de inte, de är bara simpla banktjänstemän. Blir det för krångligt med banken så kan en av arvingarna betala privat och låna ut pengarna till dödsboet, det får sedan regleras i samband med att arvingarna sluter ett civilrättsligt avtal om fördelning av arvet, det som kallas för arvsskifteshandlingen.
Dödsboet efter min före detta svärfar var bakbundet pga Nordea. Alla räkningar skulle skickas in och godkännas särskilt. Värre auktoritär skitbank har jag aldrig sett, tur jag lämnade den för 35 år sedan.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl som vanligt, det är svårt att hitta kompetenta första linjens chefer som skapar en serviceminded attityd hos medarbetarna. När chefskapet misslyckas på den nivån så får man anställda på golvet som tror att deras roll är lägervaktens. De tycker det är roligare att vara lägervakt än att sortera sopor. Samma problem i alla organisationer tyvärr.
Korrekt, och som en avvikning till tråden jag startade i frustration över sorteringshysterin som blir kontraproduktiv fick jag i fredags ett brev där vår lokala hårdvaruleverantör av fiber tycker att de kan påföra oss en månadsavgift på 40 kronor "för att kunna garantera en väl fungerande uppkoppling", alltså precis det som vi garanterades i det ursprungliga avtalet och som var ett fast pris med just det inkluderat.

Långt ner i texten står det att de som skaffade fiber före juni 2023 kan välja bort avgiften utan att det påverkar tjänsten men då måste man aktivt meddela det senast 30:e mars.
Tror att det t.o.m. är olagligt och kallas negativ avtalsbindning.
Ingen högoddsare att jag gick i taket och nu sitter och väntar på att bli uppringd av deras kundtjänst då den uppenbarligen är överbelastad, heller ingen högoddsare.

Nu blev det OT, men i samma anda där någon byråkrat sitter och hittar på mer dynga.

Och precis nu när jag skulle posta ringer en glad tjej från kundtjänst så att jag får ge mina åsikter, även om jag betonade att min ilska inte är riktat mot henne som endast får ta skiten för det som andra hittat på.
Jag anade i hennes tonfall att hon höll med mig, och vi hade ett trevligt samtal där jag avsa mig den hittepå-avgift som jag redan betalat 2019 för tjänsten.
 
  • Haha
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Jag störs av detta för att det inte krävs att man sorterar avfallet när man hyr kontainer.
Du betalar ju för att någon annan sorterar det. Att kasta osorterat i en container kostar jävligt mycket pengar och det som sker sen är att dom tippar ur din container på marken och sedan sorteras den med maskin och handkraft till ungefär samma fraktioner som hos ÅVC.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Dödsboet efter min före detta svärfar var bakbundet pga Nordea. Alla räkningar skulle skickas in och godkännas särskilt. Värre auktoritär skitbank har jag aldrig sett, tur jag lämnade den för 35 år sedan.
Vi var för övrigt nöjda med Nordea. Mycket smidig dödsbohantering jämfört med vissa andra banker vi också hade kontakt med!
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vi har en jurist som förvaltar dödsboet och hon sköter detta hur smidigt som helst.
Juristen är inte gratis!
Ofta är det ju en arvinge som har de övrigas fullmakt att administrera dödsboet. För att inte denne ska låta dödsboet betala egna privata utgifter så har banken tydliga regler för vad som får betalas med dödsboets pengar och vad inte.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Juristen är inte gratis!
Ofta är det ju en arvinge som har de övrigas fullmakt att administrera dödsboet. För att inte denne ska låta dödsboet betala egna privata utgifter så har banken tydliga regler för vad som får betalas med dödsboets pengar och vad inte.
Kanske kan juristen sköta även sorteringen i containerns grovsopor? 😂
 
  • Haha
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Juristen är inte gratis!
Ofta är det ju en arvinge som har de övrigas fullmakt att administrera dödsboet. För att inte denne ska låta dödsboet betala egna privata utgifter så har banken tydliga regler för vad som får betalas med dödsboets pengar och vad inte.
vad har det här med tråden att göra som du sa tidigare 😂😂😂😂
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
mjölkförpackningar går utmärkt att elda i pannan
Även mobiltelefoner och dess LiIon batterier går nog utmärkt att elda i pannan...

Frågan är vad som är bra eller mindre bra för miljön?

Jag är helt för att kasta tetrapacken med korken på i "papp" återvinningen, men när man börjar elda själv så måste man ta analysen ett steg längre, för det kan ju som sagt vara metallfolie och annat i dessa...

Tyvärr tror jag en stor del av att man gör som man gör är att många inte klarar av att ta analytiska beslut på mer än 3 åringsnivå. Som mitt exempel där man kastade glas, metall och plastburkar i samma fraktion för att de såg ut som bilden av en "burk". Om man skulle försöka förklara vilka plaster som går att elda och vilka som blir giftiga så skulle nog folk göra än mer fel.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Juristen är inte gratis!
Ofta är det ju en arvinge som har de övrigas fullmakt att administrera dödsboet. För att inte denne ska låta dödsboet betala egna privata utgifter så har banken tydliga regler för vad som får betalas med dödsboets pengar och vad inte.
10 000 kr (fast avgift) är inte mycket att bråka om, billigt för att slippa göra det själva. Att få allt rätt redovisat är inte en räkmacka om man inte redan jobbar med liknande saker.
 
J JohanLun skrev:
Även mobiltelefoner och dess LiIon batterier går nog utmärkt att elda i pannan...

Frågan är vad som är bra eller mindre bra för miljön?

Jag är helt för att kasta tetrapacken med korken på i "papp" återvinningen, men när man börjar elda själv så måste man ta analysen ett steg längre, för det kan ju som sagt vara metallfolie och annat i dessa...

Tyvärr tror jag en stor del av att man gör som man gör är att många inte klarar av att ta analytiska beslut på mer än 3 åringsnivå. Som mitt exempel där man kastade glas, metall och plastburkar i samma fraktion för att de såg ut som bilden av en "burk". Om man skulle försöka förklara vilka plaster som går att elda och vilka som blir giftiga så skulle nog folk göra än mer fel.
skulle nog säga 99% som bor på landet slänger in mjölkförpackningar i pannan i kälaren jag hade en hel hög av dom där nere i föra huset
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.