M maria01 skrev:
man hyr en container otroligt smidigt gjorde det med föra huset
Ingen källsortering !?
Hur vågar du skriva något sådant 🫣 i en tråd som försvarar källsortering in absurdum?
 
  • Haha
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
B byggmaja skrev:
Hur gör man i en sådan kommun när man exempelvis tar rätt på ett dödsbo och inte bor själv i nämnda kommun? Använder den dödes körkort?? Hade kanske tur förra året när jag städade ur mina föräldrars bostad. Städade i flera veckor med ibland 4-5 turer till ÅVC samma dag- trots att min syster och jag tog hem åtskilligt, gick igenom det och slängde en del sedan på ÅVC hemma.
Vi läste det häromsistens genom att låna körkort från ett par personer. Den avlidnes körkort fungerade i några dagar, men sen blev det till att låna.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Ingen källsortering !?
Hur vågar du skriva något sådant 🫣 i en tråd som försvarar källsortering in absurdum?
källsortering står företaget för det ingår i priset
 
M maria01 skrev:
man hyr en container otroligt smidigt gjorde det med föra huset masn slipper sortera allt går i samma och sen kommer lastbilen och hämtar
Vad kostar det? Tar de betalt för tiden man har containern också? Hade behövt minst en bara för möblerna, trots att vi tog rätt på en del och en för garagets trasiga hammockar,snöspadar, rör och stänger, skivor, trasiga eller rostiga verktyg, hyllor, kasserade dörrar, lådor, skidor från 50talet, gräsklippare osv. Sedan en för allt byggmaterial när vi rev bort golv o dyl för att fixa innan försäljning.
 
Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Vi läste det häromsistens genom att låna körkort från ett par personer. Den avlidnes körkort fungerade i några dagar, men sen blev det till att låna.
Låna körkort varje dag är knappast en lösning. Dessutom vi betalade ju sopavgift hela tiden fram till dess vi sålde huset, då borde man ju ha rätt att slänga saker på återvinningen också. Lösningen med körkort är därför urdålig om inte alternativ finns. Vi hade ju knappast kunnat köra 20 mil enkel resa med allting för att slänga det hemmavid.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vi läste det häromsistens genom att låna körkort från ett par personer. Den avlidnes körkort fungerade i några dagar, men sen blev det till att låna.
Vi hade tydligen tur förstår jag som städade ur i en bra kommun. Personalen på aktuell ÅVC var jättebra, när man är där ofta lär man känna dem och de var mycket hjälpsamma.
 
B byggmaja skrev:
Vad kostar det? Tar de betalt för tiden man har containern också? Hade behövt minst en bara för möblerna, trots att vi tog rätt på en del och en för garagets trasiga hammockar,snöspadar, rör och stänger, skivor, trasiga eller rostiga verktyg, hyllor, kasserade dörrar, lådor, skidor från 50talet, gräsklippare osv.
jag kollade ragn sells i Stockholm och mellan 8 och 12 tusen för container 10 till 20 m3. Då får man ha den en vecka och allt inkluderat. Kanske finns billigare och lägre pris i mindre städer.
 
Här kan vem som helst komma in, du behöver inte bo i kommunen.

Är du skriven någon annanstans än i Sysavs ägarkommuner men har fritidsboende här?​

Så länge du har ett svenskt körkort kan du köra in med det.

Sysav ville förbättra arbetsmiljön för medarbetare, som ibland upplever stölder och hotfulla situationer och införde därför ett passersystem 2019. Sysav samlar även in statistik som bland annat visar flöden på återvinningscentraler samt fördelning av besök över kommungränserna.

För att begränsa företagens möjlighet att köra in som privatpersoner och undgå betalning infördes den 3 mars 2023 ett maxantal på 26 kostnadsfria besök per myndig privatperson och kalenderår.

https://www.sysav.se/privat/atervinningscentraler/passersystem-vid-sysavs-atervinningscentraler/
 
P Pin skrev:
jag kollade ragn sells i Stockholm och mellan 8 och 12 tusen för container 10 till 20 m3. Då får man ha den en vecka och allt inkluderat. Kanske finns billigare och lägre pris i mindre städer.
Herregud, aldrig att vi betalat detta. Hade dessutom inte gått att använda dödsboets pengar till det så då hade vi fått ligga ute med pengarna. Det var fullt nog att ligga ute med renoveringspengar till att städa ur , måla, reparera mm fix för försäljning.
 
B byggmaja skrev:
Herregud, aldrig att vi betalat detta. Hade dessutom inte gått att använda dödsboets pengar till det så då hade vi fått ligga ute med pengarna. Det var fullt nog att ligga ute med renoveringspengar till att städa ur , måla, reparera mm fix för försäljning.
Dödsboets pengar går utmärkt att använda. Andra omkostnader runt tömningen av bostaden har vi debiterar dödsboet.
 
B byggmaja skrev:
Herregud, aldrig att vi betalat detta. Hade dessutom inte gått att använda dödsboets pengar till det så då hade vi fått ligga ute med pengarna. Det var fullt nog att ligga ute med renoveringspengar till att städa ur , måla, reparera mm fix för försäljning.
Jo det är en del pengar. Samtidigt så är det inte gratis att själv ta det till ÅVC om det är en bit att köra och man behöver hyra ett släp.
 
P Pin skrev:
Jo det är en del pengar. Samtidigt så är det inte gratis att själv ta det till ÅVC om det är en bit att köra och man behöver hyra ett släp.
Släp är i princip gratis med Freetrailer.
 
BirgitS
B byggmaja skrev:
Hade behövt minst en bara för möblerna, trots att vi tog rätt på en del och en för garagets trasiga hammockar,snöspadar, rör och stänger, skivor, trasiga eller rostiga verktyg, hyllor, kasserade dörrar, lådor, skidor från 50talet, gräsklippare osv. Sedan en för allt byggmaterial när vi rev bort golv o dyl för att fixa innan försäljning.
I Stockholmsområdet kan flera ideella second hand-organisationerna, typ myrorna, komma och hämta möbler och annat som de kan sälja vidare.

Tillägg: Var så i Gävle också för 10 år sen.
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
Släp är i princip gratis med Freetrailer.
Japp. Men beroende på var du bor en bit att hämta och lämna släpet och sedan köra flera vändor till ÅVC. Det blir ju inga 10 000 kr som för en stor container utan kanske mer tid än pengar. På trådens tema troligen en hel del sorterande av gammalt skräp.
 
M maria01 skrev:
man hyr en container otroligt smidigt gjorde det med föra huset masn slipper sortera allt går i samma och sen kommer lastbilen och hämtar
Detta stör mig oerhört! Det går alltså att betala sig förbi hela sorteringsproceduren!? Här står vi på återvinningscentralen och sorterar ner till molekylnivå, får tillsägelse om någon plastbit hamnat fel, medan andra som pungar ut med pengar kan kasta allt huller om buller i en kontainer. Kan det bli tydligare att avfallshanteringen handlar om pengar, inte om att samla in material för att återvinna och göra nya grejer av?!

Håller också på med att röja ut ett dödsbo, och är väldigt glad för att vi varken har begränsat antal besök eller krav på att vara skriven i kommunen! Varje gång jag kör hem efter ett pass i huset fyller jag bakluckan och tar en tur förbi återvinningen. Någon gång har vi hyrt släp, men i stort sett tömmer vi villan med personbil, allting noga sorterat för att vara återvinningsbart.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.