Men är det verkligen en pump till en VVC? Jag får inte ihop övrig rördragning med detta.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Adaptrarna har utgått och ingen ersättningsartikel finns listad.

[länk]
Hur gör jag då? Någon annan typ av förlänging/adapter måste väl finnas, men jag kan inte hitta något...
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Men är det verkligen en pump till en VVC? Jag får inte ihop övrig rördragning med detta.
Det bör det vara, men går det att bekräfta på något sätt nu när pumpen är bortmonterad?
 
N norfre skrev:
Hur gör jag då? Någon annan typ av förlänging/adapter måste väl finnas, men jag kan inte hitta något...
Du får skaffa den med kopplingarna som tillhör och sen anpassa mot befintliga delarna tex med början vid ventilernas invändiga gänga och bygga därifrån med standard rördelar mot pumpens anslutningar.
 
N norfre skrev:
Det bör det vara, men går det att bekräfta på något sätt nu när pumpen är bortmonterad?
Har du följt upp kopplingen och till vad de olika rören ansluter? I princip ska du ha vattenledningstryck på åtminstone två av rören på bilden om du vågar öppna lite på ventilerna med pumpen borta.
 
Krilleman
GK100 GK100 skrev:
Har du följt upp kopplingen och till vad de olika rören ansluter? I princip ska du ha vattenledningstryck på åtminstone två av rören på bilden om du vågar öppna lite på ventilerna med pumpen borta.
Röret ovan cirkulationspumpen ansluter till kallt färskvatten som sedan går in i värmepumpen. De två rören som går in i pumpen underifrån kommer ur väggen på var sin sida om cirkulationspumpen, vilken stämmer väl överens med var tappställena i huset är placerade. Vid de två tappställen som sitter längst bort, i respektive ända av huset, finns det ett returrör på varmvattnet. I gamla dokument från byggtiden står det att huset är projekterat med VVC.

Pumpen var vattenfylld när jag skruvade bort den. Jag har nu öppnat på ventilerna (tror jag, de går bara att dra ett kvarts varv) och det kommer då inget vatten alls?
 
  • Värmepumpsinstallation med synliga röranslutningar, cirkulationspump och ventilhus i ett förrådsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Ett 1/4 varv ?
Är du säker på att dom var stängda , så dom inte var öppna , är en sådan ventil i öppet
tillstånd kan det gå att vrida ett 1/4 extra , prova med att stänga , men dra inte för hårt .
Annars få du stänga vatten och skruva bort dom så du ser om det är stängt/öppet , ett
hål rakt igenom
 
R rävlyan skrev:
Ett 1/4 varv ?
Är du säker på att dom var stängda , så dom inte var öppna , är en sådan ventil i öppet
tillstånd kan det gå att vrida ett 1/4 extra , prova med att stänga , men dra inte för hårt .
Annars få du stänga vatten och skruva bort dom så du ser om det är stängt/öppet , ett
hål rakt igenom
Du har rätt!

Ventilerna var stängda, men gick att dra ett kvarts varv hyfsat enkelt utan att något händer. Tar man sedan i lite mer och drar vidare så öppnar de och släpper fram vatten.
 
R
När du har öppnat ventilen till max ska du stänga ett halvt varv , står spindelngängorna stumt mot stopp
så kan dom fastna rätt bra
Det med pumpen , för att inte bygga om för mycket , har du någon EL-gubbe i kretsen som kan hjälpa dig att koppla in den med 3-fas för att provköra VVC
Det går att plocka ut från VP:s inkommande tillfälligt med en 3 fas gummikabel
 
N norfre skrev:
Röret ovan cirkulationspumpen ansluter till kallt färskvatten som sedan går in i värmepumpen. De två rören som går in i pumpen underifrån kommer ur väggen på var sin sida om cirkulationspumpen, vilken stämmer väl överens med var tappställena i huset är placerade. Vid de två tappställen som sitter längst bort, i respektive ända av huset, finns det ett returrör på varmvattnet. I gamla dokument från byggtiden står det att huset är projekterat med VVC.

Pumpen var vattenfylld när jag skruvade bort den. Jag har nu öppnat på ventilerna (tror jag, de går bara att dra ett kvarts varv) och det kommer då inget vatten alls?
Då verkar allt ok med pumpens riktning och två VVC kretsar in. Och med vatten där också så inget var pluggat och bortkopplad. Är nog funktionellt och bara att köra igång.
 
R rävlyan skrev:
Det med pumpen , för att inte bygga om för mycket , har du någon EL-gubbe i kretsen som kan hjälpa dig att koppla in den med 3-fas för att provköra VVC
Det går att plocka ut från VP:s inkommande tillfälligt med en 3 fas gummikabel
Det var ju ingen dum idé, och inkoppling är nog något jag klarar själv, men ska fundera på om jag verkligen ska ge mig på detta. Pumpen är inte jordad, utan har endast tre anslutningar för faserna.
 
R
Jord finns i rören , dom är jordade , blir visserligen seriejord med brukar gå bra att bara testa .
Rätt rotationshåll ser du under den blanka skruven på pumpen , där går det att sätta in en mejsel och hjälpa igåmg den om den fastnat . Brukar göra det när dom stått still länge . kommer kanske att skramla i näven när mejseln vill gå runt , se pilen på riktningen
 
Krilleman Krilleman skrev:
Då kan du ju bygga något eget med 15x32 sexkantsnipplar.

Förläng så mycket som behövs med nippel inv/utv 15.

[länk]
[länk]
Jag lyckas inte hitta måtten på nipplarna så att jag kan lista ut hur många jag behöver. Något tips?
 
Krilleman
N norfre skrev:
Jag lyckas inte hitta måtten på nipplarna så att jag kan lista ut hur många jag behöver. Något tips?
Mina två länkar är korrekta i tidigare inlägg!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.