Varför tjafsa med extra VVB? Så mycket energi går det inte att snurra Vv, kör det på tidur.
 
Om det nu inte drar så mycket energi, varför då använda tidur? Varför inte köra konstant vvc?
Tidur är en bra lösning för att minska energiförlusterna, men det är en kompromiss eftersom det bara ger snabbt vv på de bestämda tiderna. Vvb är bättre och billigare, men tar extra plats som inte alltid finns.
 
Givetvis tar det mindre energi att köra den på bestämda tider, mindre än vad en VVB tar, samt vem har plats för en extra VVB i köket/badrummet? Inte då vi..! Bökigt lösning, spola eller koppla in vvc, på natten behövs knappast Vv, ej heller oftast på dagtid, pumpen kanske går 5tim/dygn
 
R rävlyan skrev:
Är inte ute för att ge pekpinnar men skålningsrisken är uppenbar
Bra att du vet gör en skiss hur det ska vara med inkoppling utan KV då
Trodde vi lagt ner temat pekpinnar här nu rävlyan det är ingen kamp bara lite utbyte av tankar och info. Men som sagt just skållningsrisken behöver vi inte tänka på om #12 följs det är en rimlig koppling för de här fallen. Särskilt med den lilla Nibette borde man enkelt kunna få plats i stort överallt det är aktuellt.
 
Krilleman
@norfre

Tänk på att dubbelkolla gängan på pumpen om du planerar att byta cirkulationspumpen.

Den ser ganska klen ut med ögonmåttet!
 
Jag har funderat vidare. :)

På tal om energiförluster, tidur, etc; cirkulationspumpen jag länkade till i trådstarten (Grundfos Comfort, RSK 5803087 (https://www.rskdatabasen.se/kategor...a-vvc-pumpar/comfort-up20-14bxa-pm-5803087-25)) har något som Grundfos kallar "AutoAdapt" och som ska göra pumpen smart. Den ska lära sig hushållets varmvattenförbrukningsmönster och anpassa cirkulationen efter det och därmed eliminera behovet av ett tidur. Vad tror ni om det? Vad kan skillnaden bli i energiåtgång jämfört med små varmvattenberedare?

Nu har jag nog i och för sig plats för ett par små varmvattenberedare vid de tappställen som är aktuella (2 eller 3 st), men de ska i så fall installeras och sedan underhållas om de skulle krångla. Jag lutar lite åt att använda VVC då rör och annat ändå finns på plats.
 
En annan sak; ventilerna på bilderna i första inlägget sitter så hårt att jag inte kan dra dem för hand. Är det våld (hävarm) som ska till för att rubba dem?
 
R
N norfre skrev:
En annan sak; ventilerna på bilderna i första inlägget sitter så hårt
Det är s.k skjutventiler , en kägla som drives in med gänga och
Det sitter en mutter/kläm strax under vredet som ska klämma ett tätningsgarn mot axeln släp lite på den och ta en polygrip och sätt in en del i kringlan och dra motsos så släpper dom nog
Blir hävarm som du säger
 
Kan ju inte börja hänga 2-3 VVB överallt i huset, blir ju en tattarlösning, Kallvatten kostar litet, vi har 9m att spola till köket, går bra, skulle koppla in pumpen du har, den funkar säkert.
 
R
Lite överkurs med många VVB , fick du upp ventilerna ?
 
R rävlyan skrev:
Lite överkurs med många VVB , fick du upp ventilerna ?
Ja, jag fick upp ventilerna med hjälp av ditt tips. Tack för det!
 
Jag har tittat närmare på befintlig pump och det visar sig att den ska anslutas med tre faser, 380 volt. Jag är därmed än mer tveksam till att koppla in den för att se om den fungerar. Det känns som att jag lika gärna kan köpa en ny och modern pump med en gång.

Jag citerar mig själv och undrar om någon har kunskap om detta?

N norfre skrev:
På tal om energiförluster, tidur, etc; cirkulationspumpen jag länkade till i trådstarten (Grundfos Comfort, RSK 5803087 ([länk])) har något som Grundfos kallar "AutoAdapt" och som ska göra pumpen smart. Den ska lära sig hushållets varmvattenförbrukningsmönster och anpassa cirkulationen efter det och därmed eliminera behovet av ett tidur. Vad tror ni om det? Vad kan skillnaden bli i energiåtgång jämfört med små varmvattenberedare?
 
Krilleman
Den pumpen du länkar till tar 5-8W den med ett tidur måste bli optimalt.

Men återigen: Viktigt att du kontrollerar befintliga pumpens gänga så den stämmer.

Kontrollmät ytterdiametern på gängan!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Men återigen: Viktigt att du kontrollerar befintliga pumpens gänga så den stämmer.

Kontrollmät ytterdiametern på gängan!
Jag har plockat ner pumpen och mätt upp den. Höjden är 150 mm och gängan är ca 40mm utvändigt, vilket jag då antar är G 1 1/4".

Alltså tänker jag att jag kan köpa vvc-pump RSK 5803088 och adapter RSK 5732350. Pumpen finner jag hos Rinkaby Rör men de verkar inte ha adaptern. Har ni någon idé om var jag finner den, eller motsvarande?
 
  • Diagram som visar ersättningspumpar med olika mått och modeller, med en pump markerad med höjdmåttet 150 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cirkulationspump UP 15 - 14 B och förlängningsset med gängor G 1 1/4", längd 35 mm.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.