I mitt hus tar det lång tid att få fram varmvatten. Jag tror att man tidigare har haft varmvattencirkulation, men att den vid något tillfälle har kopplats ur, av okänd anledning.

Vad tror ni, med ledning av bifogade bilder?

Kan jag köpa en VVC pump, förslagsvis Grundfos Comfort RSK 5803087 (https://www.rskdatabasen.se/kategor...a-vvc-pumpar/comfort-up20-14bxa-pm-5803087-25) och koppla in där den tidigare pumpen sitter?

Har ni någon aning om varför man kopplat ur den befintliga pumpen?

Finns det några dolda faror med att utföra detta på egen hand?

En Grundfos cirkulationspump för vatten kopplad till rörledningar med röda ventiler ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmepanna med rörledningar och avstängda kopplingar, potentiell tidigare varmvattencirkulationsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Kostar på att ha den i drift på VV-sidan , VV kallnar på vägen om det är långt
Du får koppla in den den och prova , har pumpen stått still länge har den säkert fastnat
Stäng av vattnet och lossa den blanka skruv/muttern som syns på pumpen på första fotot , det finns ett skruvspår i axeln som kan vridas runt med en halvstor mejsel så den lossnar , det kan låta lite när den startar men går bort efter ett tag
 
VVC drar mycket energi. Det håller hela fram och returröret på hög temp med ofta för dessa konstanta temperaturerna dålig isolering. Har du plats så blir det billigare att sätta en liten vvb i serie på varmvattensidan nära tappatället. Behöver inte vara stor och ger snabbt varmvatten till en försumbar elkostnad
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Har den någonsin varit igång. Kanske bara förberett och man tyckte inte det behövdes. Tänkte på det då ingen kabel är ansluten.
 
R RoBo skrev:
Har den någonsin varit igång. Kanske bara förberett och man tyckte inte det behövdes. Tänkte på det då ingen kabel är ansluten.
Jag tror nog att den har varit igång, men gissar att man kopplade ifrån den antingen i samband med att den har gått sönder, eller i samband med att man bytte från olja till värmepump.
 
T Tompa01 skrev:
VVC drar mycket energi.
Blir det verkligen så stora energiförluster? Det blir ju i praktiken ett extra golvvärmerör i bjälklaget.
 
R rävlyan skrev:
Du får koppla in den den och prova , har pumpen stått still länge har den säkert fastnat
Stäng av vattnet och lossa den blanka skruv/muttern som syns på pumpen på första fotot , det finns ett skruvspår i axeln som kan vridas runt med en halvstor mejsel så den lossnar , det kan låta lite när den startar men går bort efter ett tag
Det känns som att jag lika väl kan montera in en ny och modern pump, istället för att försöka få liv i ett gammalt åbäke. Jag skulle tro att de har kopplat ifrån den av en anledning.

Tänker jag fel?
 
N norfre skrev:
Blir det verkligen så stora energiförluster? Det blir ju i praktiken ett extra golvvärmerör i bjälklaget.
Det känns inte som, att jag behöver golvvärme just nu med 25 grader inne.
 
T Tompa01 skrev:
Har du plats så blir det billigare att sätta en liten vvb i serie på varmvattensidan nära tappatället. Behöver inte vara stor och ger snabbt varmvatten till en försumbar elkostnad
Detta kanske inte är så dumt, trots allt. Har du möjlighet att länka till en principskiss som visar hur detta ska utföras?

Är Nibe Nibette 5 lämplig för detta, eller finns bättre alternativ? https://www.nibe.se/sv-se/produkter/varmvattenberedare/NIBE-NIBETTE-5-_-210
 
Försök ansluta den, och se om den funkar, eller börja som föregående säger att snurra igång den, kör VVC på tidur, stäng av på natten/dagen, kör den morgon/kväll..
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
R
N norfre skrev:
Är Nibe Nibette 5 lämplig för detta, eller finns bättre alternati
Den länkar till är nog i snålaste laget , vilken del är det som det lång tid att få VV ? kök bad etc
 
N norfre skrev:
Detta kanske inte är så dumt, trots allt. Har du möjlighet att länka till en principskiss som visar hur detta ska utföras?

Är Nibe Nibette 5 lämplig för detta, eller finns bättre alternativ? [länk]
Den lilla värmaren är nog perfekt för såna fall, ska ju bara försörja volymen i VV-rören innan det når fram. Ingen mening att ha mer där än nödvändigt, har man en bättre källa än ren el för VVB vill man ju utnyttja den främst.

Kopplar du in den med en vanlig termisk blandningsventil som brukar användas vid VVB blir det riktigt bra. Ställ elvärmarens termostat 60-70° och blandventilen tex 45° om du har normala VV runt 50°. Inkommande VV ansluter du till beredarens och blandarens KV och varm från beredare till blandarens VV sen tar du blandarens utgående som varmvatten vidare.
 
R
Om du tänker ha en liten VVB under diskbänken så köp en sån här finns på varuhusen .
koppla direkt på kv-sidan från VP och ta ut VV till balndningsventilens in och koppla KV till desamma
och blandvatten ut , blir lite rör då ventilen har klämringskopplingar , men kan sättas adapters för slanganslutningar , med slang blir det lättare att koppla
 
  • Blandningsventil i mässing med klämringskopplingar för installation under diskbänk.
Nej rävlyan du behöver inte koppla in KV i de här fallen, tolka det som står i #12.
 
R
Är inte ute för att ge pekpinnar men skålningsrisken är uppenbar
Bra att du vet gör en skiss hur det ska vara med inkoppling utan KV då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.