Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jodå, det är allt trevligt här, men frågan var varför skulle EU skulle anstränga sig lite extra för att behålla oss i unionen? Inte ens Storbritannien fick ju någon överdrivet positiv särbehandling...
Fick de inte? Diverse debattörer under brexit tycktes mena att de visst haft en hel del undantag och specialanpassningar.
 
K
tveksamt tveksamt skrev:
Hur långt menar du att 4000 kWh/år ska räcka? Jag vet många som får frysa om de bara har råd med 4000 kWh.

Nja, är det tydligt kommunicerat så ska väl de flesta kunna sänka sin förbrukning till detta. I värsta fall får de kanske hålla endast ett rum uppvärmt
 
K Kallebo skrev:
Nja, är det tydligt kommunicerat så ska väl de flesta kunna sänka sin förbrukning till detta. I värsta fall får de kanske hålla endast ett rum uppvärmt
Det är osannolikt att man klarar uppvärmning på 4000kWh, till hushållsel är mängden mer relevant.
 
F fribygg skrev:
Det är osannolikt att man klarar uppvärmning på 4000kWh, till hushållsel är mängden mer relevant.
Ja. Och om man dessutom ska ladda cykel eller bil för att klara omställningen bort från fossila drivmedel…
 
K Kallebo skrev:
Nja, är det tydligt kommunicerat så ska väl de flesta kunna sänka sin förbrukning till detta. I värsta fall får de kanske hålla endast ett rum uppvärmt
Hur ska den sänkningen gå till menar du?
Ser jag till mitt eget hus har jag idag en förbrukning om ca 13MWh/år. Det krävs ganska omfattande ombyggnationer för att minska detta till knapp tredjedelen.
Vilken uppvärmningsmetod tycker du vi alla ska ha?

F fribygg skrev:
OT: Menar du att vi skulle tillämpa art och habitatdirektivet på det ogenomtänkta sätt som Skogsstyrelsen gjörde i våras?
Det var inte allvarligt menar, nej. Det var en ironiserande liknelse.
 
K
R roke skrev:
Ja. Och om man dessutom ska ladda cykel eller bil för att klara omställningen bort från fossila drivmedel…
Så är det ju förstås el som man kan betala extra för. Det för fortfarande billigare med el än bensin om man jämför liknande fordon.

El till cykel har jag aldrig förstått mig på, och oavsett så lär det inte vara speciellt mycket el det handlar om..


Behöver man bara värma upp ett rum så skulle det räcka med lite tilläggsisolering, kanske att man ser till att det är tätt/dragfritt och en llvp för att klara sig långt på 4000 kWh
 
Det pratas ju om bidrag och annat junk till svenska folket för att klara el-priserna. Jag personligen är inte så mycket för bidrag och det kan ju säkert ställa till det förjävla mycket om det inte finns incidament att hålla ner sin förbrukning mm.

Nu har jag inte lagt ner speciellt mycket tankar på det här men går det inte införa någon slags möjlighet till Energi-skuld på fastigheter?
T.ex. fastighet A får en el-räkning på 10k. A betalar det A tycker man har råd med eller ett min belopp som staten sätter, T.ex. 5k. Resten av beloppet betalas in av staten till elbolaget (typ som ROT) som blir en skuld som belastar fastigheten?
Sen så får man styra upp någon slags amotering och eventuell ränta som man förmodligen får göra avdrag på. Vid eventuell försäljning innan skulden är löst så får köparen betala skulden, precis som med bilköp idag om det finns skuld kvar. Då får man pissa i byxan så det blir varmt och skönt ett tag till iallafall.
Borde få lite mer incidament att spara på elen ialla fall samt man hjälper de som sitter i skiten.

Klart det bästa vore ju att det får sköta sig själv och skita sig totalt men det kanske är lite väl harsh?

Som sagt jag har inte lagt ner många sekunder på tanken, om eventuella fallgropar eller om papperslogistiken blir ohanterbar mm.

Shoot!
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Det pratas ju om bidrag och annat junk till svenska folket för att klara el-priserna. Jag personligen är inte så mycket för bidrag och det kan ju säkert ställa till det förjävla mycket om det inte finns incidament att hålla ner sin förbrukning mm.

Nu har jag inte lagt ner speciellt mycket tankar på det här men går det inte införa någon slags möjlighet till Energi-skuld på fastigheter?
T.ex. fastighet A får en el-räkning på 10k. A betalar det A tycker man har råd med eller ett min belopp som staten sätter, T.ex. 5k. Resten av beloppet betalas in av staten till elbolaget (typ som ROT) som blir en skuld som belastar fastigheten?
Sen så får man styra upp någon slags amotering och eventuell ränta som man förmodligen får göra avdrag på. Vid eventuell försäljning innan skulden är löst så får köparen betala skulden, precis som med bilköp idag om det finns skuld kvar. Då får man pissa i byxan så det blir varmt och skönt ett tag till iallafall.
Borde få lite mer incidament att spara på elen ialla fall samt man hjälper de som sitter i skiten.

Klart det bästa vore ju att det får sköta sig själv och skita sig totalt men det kanske är lite väl harsh?

Som sagt jag har inte lagt ner många sekunder på tanken, om eventuella fallgropar eller om papperslogistiken blir ohanterbar mm.

Shoot!
Det vore ju att låna till konsumtion vilket är osunt
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det vore ju att låna till konsumtion vilket är osunt
Jo fast jag ställer det mot bidrags-gödsling.Om det är bättre. Bästa är ju att låta marknaden styra. Blir mycket collateral damage dock.
 
Ransonering hit och kvoter dit.

Det är trubbiga verktyg vi pratar om, som kommer att slå väldigt snett hur man än gör.

Och det blir tyvärr lätt en tävling om att drabbas minst, vilket innebär att man vältrar över hela skopor med skit på andra för att själv komma undan lindrigare. Inte direkt attraktivt.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jo fast jag ställer det mot bidrags-gödsling.Om det är bättre. Bästa är ju att låta marknaden styra. Blir mycket collateral damage dock.
Vi behöver inte fler skuldsatta medborgare och hårdare belånade fastigheter.
Det handlar väl om att vi behöver finna andra sätt än att med el att värma våra hus, jag föreslår lokalodlat biobränsle.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, om du begränsar priset så ökar efterfrågan och tillgången minskar. Då blir det en effektbrist. Det är enkla samband.
Som någon redan nämnt så finns det inga indikationer på att efterfrågan i Sverige skulle öka från befintlig nivå. Om du däremot jämför med en fiktiv nivå där priset är så högt att efterfrågan har minskat radikalt så visst, då stämmer det att efterfrågan ökar upp till "normal" med ett maxtak. Men eftersom vi inte har brist i Sverige så ska vi inte behöva minska efterfrågan under normal nivå.
 
F fribygg skrev:
Vi behöver inte fler skuldsatta medborgare och hårdare belånade fastigheter.
Det handlar väl om att vi behöver finna andra sätt än att med el att värma våra hus, jag föreslår lokalodlat biobränsle.
Ja vi kan vänta på att Rossi lyckas.. men nu ställde jag det mot olika bidragsvarianter i närtid.
 
J
hörde på P1 idag att om man minskar el förbrukningen med 10% då halveras elpriset i SE3 och 4. Jag menar 10% är ingen match.
Stänger man av golvvärmen i badrummet och entren då är 10% uppnådd.
 
J Jens33 skrev:
Jag menar 10% är ingen match.
Stänger man av golvvärmen i badrummet och entren då är 10% uppnådd.
Har inte de flesta ansvarskännande och kloka fastighetsägare redan genomfört alla sådana enkla och självklara elbesparingar?
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.