J Jarlsgård skrev:
[bild]

Är det du som varit i farten? :thinking::crysmile:
Haha! Helt underbart. Det stämmer faktiskt, helt otroligt att du både såg det och kopplade samman.
 
  • Gilla
Betty72
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Jag ger dig en bild.

90cm från "köksö" till köksskåpet, dörren som är öppnad är 60cm bred (knappt) och pallen är utdragen 40cm, då kunde jag sitta bekvämt vid ön.
[bild]

Nu springer vi väldigt sällan i de skåpen, så då funkar det.

Även med 20cm till så tycker jag det är för tajt.. Kan till viss del tycka att tom 120cm är för lite.

När man öppnar en kyl står man ju framför kylen och inte bredvid den. Sitter det då någon på en pall/barstol så tar det upp 40-50cm. Dörren tar upp 60cm. Då är du uppe i 100-110cm, på det behövs lite yta att stå på, förslagsvis en fot (30cm) så jag själv hade velat ha någonstans mellan 130-140cm för att det inte ska kännas inklämt.

Ännu värre är det med ugnen. Att stå och plocka ut en plåt när man har någon precis i ryggen känns som ett vinnande koncept för olyckor. En felplacerad armbåge av den som sitter och olyckan kan bli förödande!

Men, jag ska göra mitt bästa för att tillgodose din frus önskemål!


Gör ön lite längre, 160cm är onödigt mycket på den sidan.. Förläng den istället med 20-30 cm nedåt.

Skit i att ha ugnen i högskåpväggen. Ha det i ett separat högskåp vid bänk ytorna istället. Dels för olyckor men även för att det är skönt med närheten till bänkyta när man ska sätta ner den. Har man den där du initialt ritat in den så måste man springa runt i halva köket om folk sitter vid bänken.

Kyl/frys kan vara kvar, men utrymmet måste ökas till 120cm.

Köksön då. Ha inte bardisk hela vägen, dedikera ena hörnet till det istället, förslagsvis hörnet upp mot matplatsen. Ha så man kan sitta både mot högskåpen och på kortsidan. Då får du plats med 3, kanske 4 stolar.

Kylen o frysen blir fria så inga problem där.
Ingen blir brännskadad så inga problem där.
Jättebra synpunkter, tack för det och för bilderna! Uppskattas. Har gjort som du beskriver i hög grad, ny skiss nedan. Partnern och jag är inte helt överens om bardelen ännu, men det blir antingen som du skriver eller att vi har bardisk hela vägen på högersidan men att främst övre delen används.

Men ser många kök med ugnen på det här riskabla viset bredvid kyl/frys, kanske att att estetiken vinner över funktionen hos många eller så missas riskaspekten.

BirgitS BirgitS skrev:
120 cm ska det vara, mer är faktiskt inte heller bra eftersom man inte längre når mellan de två raderna, dvs. man kan inte stå mittemellan och langa över sak efter sak utan man måste ta upp några och gå något steg innan man lägga ifrån sig dem och sen gå tillbaks.

I arkitektens ritning ser det korrekt ut mellan diskhon och hällen, under förutsättning att det är max 120 cm mellan hörnet och hällen.

Tyvärr tycker jag det är lite svårt att få ihop fotona till hur det är men det är ju en sak att man måste kompromissa när man renoverar ett befintligt kök och en annan när man bygger ett nytt hus. Ser jag på din ritning så känns ju inte köksön som en naturlig plats att sitta/stå vid som gäst medan maten blir klar eftersom man dels är i vägen när något ska tas ur ugnen och dels matlagaren står med ryggen mot mig vid spisen några meter bort så att det inte går att samtala. Jag kanske skulle ställa mig i öppningen till hallen i stället. Så därför frågan om vad köksön ska användas till. Ska den användas som snabb frukostplats för en person då kan det ju fungera, liksom om syftet är att man ska kunna samlas kring den för att baka ihop.

Nu vet jag inte vad ni har tänkt ha på golvet men om det är parkettgolv eller annan sorts flytande golv så får man normalt inte ställa en köksö på det eftersom den kommer att låsa fast golvet. Det gör det lite mer komplicerat att sätta in en köksö efteråt.
Nu har vi mer än 120 cm nertill trots allt, håller med om det du säger om för långt avstånd men måste väga det mot att ha fri lejd till kyl/frys. Tänker att skissen nedan är en avvägning.

Håller med om att det inte är den mest naturliga placeringen att sitta på. Funderar på att placera spis på köksön trots allt för att få bättre kontakt ut mot matplats.

Funderade också på hur man fäster bäst i golvet om man avvaktar med ö-placeringen. Nu har vi fått till 120 cm på båda sidor så vad jag förstår ska detta inte behövas.

L lillanutten skrev:
Ett tips är att placera värmepanna så långt från sovrum som möjligt... vi har vår på bottenvåning och sover på ovanvåning och jag tycker ÄNDÅ att det låter för mycket... TM, TT hade jag placerat till vänster om hon.

För övrigt måste jag hålla med många andra här om kökslösningen, i det fallet hade jag nog behållt arkitektens förslag. För övriga planlösningen känns dock ditt förslag betydligt bättre än arkitektens...
Det sista har vi skissat på att placera dessa på vinden, det borde fungera?

L Låset skrev:
Jag hade placerat hon på den sidan där TM och TT är. Detta för att kunna "arbeta" i tvättstugan när dörren står öppen.
Samt att man får mindre vibrationer i väggen in mot sovrummet när dessa är igång, om dom är på den sidan dom är nu.
Fixat!

Skiss över en bostadsplanlösning med måttangivelser, visar kök, vardagsrum, sovrum, bad och tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Fundera på om barstolarna ska vara på andra sidan av köksön och på gaveln av köksön. Om gaveln kan användas så blir det lättare att samtala mellan de som sitter där. Om inte hela ska användas som sittyta kan man ha underskåp åt båda hållen där.

Skulle placera tvättstugedörren längre till höger så är det mindre risk att någon som öppnar dörren slår den i en öppen tvättmaskinslucka eller någon som håller på med tvättmaskinen.

Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Det sista har vi skissat på att placera dessa på vinden, det borde fungera?
Om du ska ha "pannan" på vinden så får du nog räkna väldigt noga på om det är möjligt att få den upp och ner för trappan. Sen finns det väl risk för att ljud från den går ner i bjälklagret som vibrationer som fortplantas lätt.

En nackdel med den nya ritningen är att man bara ser en trappa när man kommer in genom ytterdörren för det ger ett trevligare intryck om man kan se rakt genom huset och ut genom ett fönster. Du har visserligen ritat in ett litet fönster i trappan men det kommer ju väldigt högt över golvnivå. Siktlinjer pratar arkitekter mycket om och tycker att det är viktigt.

Uppfyller toastolens placering tillgänglighetskraven när det gäller avstånd på sidorna?
Eller du kanske räknar med att man tar bort skåpen (?) om det behövs?
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Jag tycker köket ser bättre ut!

Ska vara ärlig och säga att jag inte riktigt förstår problemet med pannan heller. Vi har pannan i pannrummet som är direkt under sovrummet. Vi har dock inte frånluft så har istället en pax i badrummet på väggen som är till sovrummet också och inget av dessa 2 är något störmoment och jag är en känslig själ som vill ha det knäpptyst när jag sover/ska somna!

Så jag hade satt pannan i tvättstugan då det känns som den mest naturliga placeringen. (y)

Angående ljusinsläpp och siktlinjer som @BirgitS nämnde så kom jag osökt att tänka på det svarta "kubbhuset" som byggdes i tygelsjö och hur de löst det. Ska rota fram en bild!

Det kräver dock en avsatstrappa men det hade jag rekommenderat ändå. Det är mycket skönare än en vanlig U-trappa(y)
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Nä, varför skulle den bilden vara med när jag väl hittade huset... Men hittade en annan snarlik bild med hur jag tänker
Modern trappa i oljad ek med glasräcke och havsutsikt genom fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Singenjören89 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fundera på om barstolarna ska vara på andra sidan av köksön och på gaveln av köksön. Om gaveln kan användas så blir det lättare att samtala mellan de som sitter där. Om inte hela ska användas som sittyta kan man ha underskåp åt båda hållen där.

Skulle placera tvättstugedörren längre till höger så är det mindre risk att någon som öppnar dörren slår den i en öppen tvättmaskinslucka eller någon som håller på med tvättmaskinen.


Om du ska ha "pannan" på vinden så får du nog räkna väldigt noga på om det är möjligt att få den upp och ner för trappan. Sen finns det väl risk för att ljud från den går ner i bjälklagret som vibrationer som fortplantas lätt.

En nackdel med den nya ritningen är att man bara ser en trappa när man kommer in genom ytterdörren för det ger ett trevligare intryck om man kan se rakt genom huset och ut genom ett fönster. Du har visserligen ritat in ett litet fönster i trappan men det kommer ju väldigt högt över golvnivå. Siktlinjer pratar arkitekter mycket om och tycker att det är viktigt.

Uppfyller toastolens placering tillgänglighetskraven när det gäller avstånd på sidorna?
Eller du kanske räknar med att man tar bort skåpen (?) om det behövs?
Vi diskuterar precis det du föreslår med barstolarna fram och tillbaka, to be continued :)

Bra poäng angående tvättmaskinluckan, tack. Det har varit uppe innan för en tidigare tvättstugelösning men har glömt.

Noterat, ska kolla pannans vikt. Planerar vi det i god tid kanske det inte behöver vara några problem. Har annars tänkt att man kan placera den i garaget och dra rör via en kulvert, men nu kommer vi vänta med att bygga det så idén föll.

Snyggt noterat angående trappan, tycker den siktlinjen är viktig. Räknar med att fönstret kan placeras underkant 1,4-1,5 m upp, kanske att det räcker, se visualisering. Annars har vi diskuterat att ha en öppen trappa för att få till något mer rejält, men vi hade gärna haft en sluten lösning för att få till förvaring.
Digital visualisering av en öppen trätrappa sett från bottenvåningen med övre vånings fönster i sikte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Toaletten: precis som du skriver är tanken att skåpet ovan toan är löst.

J Jarlsgård skrev:
Jag tycker köket ser bättre ut!

Ska vara ärlig och säga att jag inte riktigt förstår problemet med pannan heller. Vi har pannan i pannrummet som är direkt under sovrummet. Vi har dock inte frånluft så har istället en pax i badrummet på väggen som är till sovrummet också och inget av dessa 2 är något störmoment och jag är en känslig själ som vill ha det knäpptyst när jag sover/ska somna!

Så jag hade satt pannan i tvättstugan då det känns som den mest naturliga placeringen. (y)

Angående ljusinsläpp och siktlinjer som @BirgitS nämnde så kom jag osökt att tänka på det svarta "kubbhuset" som byggdes i tygelsjö och hur de löst det. Ska rota fram en bild!

Det kräver dock en avsatstrappa men det hade jag rekommenderat ändå. Det är mycket skönare än en vanlig U-trappa(y)
Bra att höra om pannan. Tvättstugan känns såklart enklast men eftersom den är ganska begränsad ville vi maxa utrymmet helt enkelt, därav funderingar om vinden. Alternativt under trappan.

Avsatstrappa vore riktigt snyggt men de tar rätt mycket mer plats, total trappplängd blir 5,29 m för en vanlig och 7,16 m för avsats. Har inte lyckats få plats med en sån på ett bra vis.

J Jarlsgård skrev:
Nä, varför skulle den bilden vara med när jag väl hittade huset... Men hittade en annan snarlik bild med hur jag tänker
[bild]
Riktigt snyggt, tack för referensen! Har pratat om något liknande, men som jag skrev ovan till BirgitS har vi velat få till förvaringen. Hmm, får fundera ett par varv till.

Passar på att introducera övervåningen! Undervåningen är inte klar men tycker den närmar sig. Tar gärna er input i vanlig ordning :)
Arkitektonisk ritning av en övervåningsplanlösning med sovrum, allrum och tvättutrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Noterat, ska kolla pannans vikt.
Inte bara vikten, det gäller att få den förbi kröken i trappan utan att den går i någonstans också. När vi bytte frånlufsvärmepump så var det ju inget som kunde bäras in och nedför trappan utan den kördes på kraftig trilla runt huset och in på undre planet (souterräng).
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Jag förstår tanken med förvaring under trappan, men med din senaste layout har du ca 20ish kvm förvaring så om du förlorar det under trappan så klarar ni er nog ändå :thinking:;)
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Input på övervåningen:

WC/D: Sätt WC-stolen direkt in till vänster när du kommer in genom dörren, och handfatet rakt fram? Då får du en naturlig plats för pappershållaren. Det finns inget värre (nåja) än toaletter där pappret hänger på väggen bakom där man sitter.

FRD: När värmepumpen och varmvattenberedaren står i förrådet, så bör (måste?) det byggas med vattensäkert golv och tillhörande golvbrunn. Det finns risk för vattenläckage samt eventuellt kondensvatten från avfrostning som ska kunna rinna på golvet.

Inga fönster i allrumet? Eller är det takfönster som är dom streckade?
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Inte bara vikten, det gäller att få den förbi kröken i trappan utan att den går i någonstans också. När vi bytte frånlufsvärmepump så var det ju inget som kunde bäras in och nedför trappan utan den kördes på kraftig trilla runt huset och in på undre planet (souterräng).
Ok bra att veta. Kanske kan få upp den i ett tidigt skede innan trappan är på plats.


J Jarlsgård skrev:
Jag förstår tanken med förvaring under trappan, men med din senaste layout har du ca 20ish kvm förvaring så om du förlorar det under trappan så klarar ni er nog ändå :thinking:;)
Helt sant angående förvaringen. Men jag hade tydligen missförstått, förvaringen var inte poängen utan väggen mot matplatsen var tydligen önskad :p För att ha möbler mot och skapa ett tydligare rum. Ska se var vi landar, det mindre fönstret jag ritat in livar med takfönster ovan trappen på ett sätt som jag tycker blir bra.
3D-ritning av ett modernt hus med flera fönster, takfönster och ett förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



L Låset skrev:
Input på övervåningen:

WC/D: Sätt WC-stolen direkt in till vänster när du kommer in genom dörren, och handfatet rakt fram? Då får du en naturlig plats för pappershållaren. Det finns inget värre (nåja) än toaletter där pappret hänger på väggen bakom där man sitter.

FRD: När värmepumpen och varmvattenberedaren står i förrådet, så bör (måste?) det byggas med vattensäkert golv och tillhörande golvbrunn. Det finns risk för vattenläckage samt eventuellt kondensvatten från avfrostning som ska kunna rinna på golvet.

Inga fönster i allrumet? Eller är det takfönster som är dom streckade?
WC/D: bra! Tack, tänkte inte på det. Kan vara så att det inte finns något värre, ibland får man vrida axeln ur led för att nå bakåt annars.

Värmepump: jaså där ser man. Kanske får bli tvättstugan då trots allt, alternativt att den kan stå i en "balja" med brunn i förrådet.

Precis, det streckade är två rejäla takfönster. Diskussion pågår även om det delvis ska vara öppet ner till vardagsrummet, kanske med någon slags skjutdörr eller en glasruta. Har fått input från flera att det inte är önskvärt med öppet mellan två vardagsrum när barnen blir lite äldre pga buller. Därför funderar vi på mellanting, alternativt att börja med en öppning som vi stänger till om ett par år (grabben är bara dryga halvåret).
 
Nu är det kanske egentligen lite tidigt skede, men jag vill ändå lyfta det nu när jag har det i skallen.
Har ni funderat något på solskyddsglas i fönster som är i syd och väst?
Typiskt vanliga 3-glas med klarglas har 75 % ljusinsläpp (LT-värde) och 60 % solvärmeinstrålning (g-värde), dessa kan betecknas 75/60.

Sen är nästa steg vanligtvis 70/40, vilket är en bra minskning av solvärmelasten, utan att man tappar så mycket av ljusinsläppet. Sen finns det glas som är 50/25, men då börjar det bli riktigt mörkt och de är inget jag skulle rekommendera.

Anledningen till att jag säger det är för att jag vet om några som byggt nya hus med stora fönster i soliga lägen, utan att tänka på detta. Då måste man i efterhand göra dyrare lösningar.

Jag tror att merkostnaden för 70/40-fönster är kring 800 kr/m2 glasarea.

Jag hade satt det i dom små sovrummen uppe helt klart.
Sen även kök och vardagsrum, dom som är i S/V.

Nu vet jag i och för sig inte hur det är med träd på tomten, det kanske finns naturlig skugga.
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
BirgitS
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Ok bra att veta. Kanske kan få upp den i ett tidigt skede innan trappan är på plats.
Förr eller senare behöver den bytas ut också.
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Det sista har vi skissat på att placera dessa på vinden, det borde fungera?
[bild]
Jag antar att det är ett vattenburet system? Jag skulle nog kolla med vs vad de säger. Finns ju en risk att det blir onödiga dragningar och onödigt dyrt om man ska upp på vinden.
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Angående värmepumpen, så här ser det ut hos oss ibland:


I bakgrunden ser du en liten borste jag brukar använda för att försöka rengöra droppkoppen.
Det är dock ett rent ***** på den här årsmodellen av Nibe F750.
Jag tror den nyare versionen har betydligt mer lättåtkomlig droppkopp.

Men nu vet jag inte vad ni tänkt er för pump. Bergvärme? Frånlufts?

Edit: jag vet inte varför det blev två bilder, det går inte att ändra.
 
  • Vattenspår på golv med en borste i bakgrunden och en värmepumpdroppkopp i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dammspår som leder till en droppkopp under en värmepump, med en liten borste i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Singenjören89 och 1 till
  • Laddar…
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Ok bra att veta. Kanske kan få upp den i ett tidigt skede innan trappan är på plats.
Tänk på underhållet, värmepumpen kommer (förhoppningsvis) att rasa och behövas bytas ut långt innan huset är redo för rivning. Den gamla måste gå att få ut och den nya måste gå att få in utan att göra stor åverkan på huset. Personligen skulle jag undvika att placera så stor och tung infrastruktur över markplan om det inte är absolut nödvändigt.

Om du ändå kommer fram till att den måste placeras på våning två, planera då för hur ett byte ska kunna genomföras, exempelvis genom att kunna lyfta in den nya via balkong eller dylikt.

Helst vill man ju inte behöva riva trappen och köra in med truck för att få upp den nya pumpen :)
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.