R
BigR BigR skrev:
Det viktiga är väl att känna till om man stöter på asbest. Jag har sanerat en del själv med mask, engångskläder, undertryck och våttorkning när jag känt till asbest.

Men jag har också både sågat och slipat eternit och svartlim när jag började min hemmafixarbana. Skrämmande att tänka tillbaks på hur jag som barn lekte med asbestmattor som låg i lokala plåtslageriets sophög... För att inte tala om dom som strött asbest över julgranen eller använt asbest som vi använder latexfog idag.

[länk]

[länk]
Tror inte en sekund på vad sk lärda yttrar sig om... bara belönar sitt ego
 
R
useless useless skrev:
Ja, hur mycket asbest kommer egentligen från tåg och tunnelbanan?
Läser man motionen
"Förbud mot användning av asbest i bromsbelägg för bilar m. m.
Motion 1981/82:553"

Så står det:

"Frågan har bl. a. uppmärksammats
i samband med att man uppmätt inte obetydliga mängder
asbestdamm i luften i Stockholms tunnelbana, som ventilerats ned från
gatorna ovanför."


Slutsatsen verkar alltså vara att asbesten i tunnelbanan kommer från biltrafiken, inte från tågen.
idag kommer inget fråntågbromsar för dom sölutatade med dessa under tidigt 80-tal så, lika så med bilarnas bromsar
 
R
hsd hsd skrev:
Har tågen asbestbelägg ??

Inte idag men på 60-70-80 talet var det vanligt
 
tommib
R Ribons skrev:
Tror inte en sekund på vad sk lärda yttrar sig om... bara belönar sitt ego
Ja du Ribons.... Du kanske skulle söka på mesotelioma + asbestos på pubmed och försöka värdera riskerna själv genom att läsa den vetenskapliga litteraturen på ämnet. Det finns en anledning till att det är totalförbjudet i typ hela västvärlden.

Du tror inte på vad sk. lärda yttrar sig om? Nej men ok då. Ta och smeta lite dynga på nästa sår du får, det var vedertagen behandling under rätt lång tid (varet ansågs bra). Att alla dog i infektioner var inte så noga. Det där med antibiotika är ju bara något de lärde har hittat på....
 
  • Gilla
Krabbeluring och 4 till
  • Laddar…
R
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det är ju ingen här som sagt att asbest är ofarlig. Det är det ju inte. Men det är farlig på samma sätt som rökning. Dvs det tar död på en stor andel av de som exponeras för höga doser under lång tid. "Stor" här är dock "stor" i förhållande till andra risker, som exv. motorcykelåkning eller dylikt. I absoluta termer så är risken mindre. Det är inte ens så att majoriteten av de som exponerats under lång tid dör av sjukdomen. För rökning, som är mycket farligare, så ligger siffran snarare på 25%-50% (beroende på en massa andra faktorer).

Sedan så är också frågan om "man skall lita på en professor" en bra sådan. Amir Attaran verkar vara en kompetent kille, men han är först och främst jurist (även om han också har en doktorsgrad i biologi, vilket ju han som jurist skall ha en stor eloge för), och är expert på arbetsmiljölagstiftning osv. Hans arbete spänner över många fält, och asbest är inte ett huvudområde. Han verkar dessutom vara lite av en aktivist, med förkärlek för skarpa formuleringar. Så skall man väga hans ord mot andras, så väger naturligtvis asbestforskarnas tyngre. (Se nedan).

Så, är då all asbest lika farlig? Njae, är svaret på frågan. Konsensus verkar nuförtiden vara:

"Epidemiological evidence has increasingly shown an association of all forms of asbestos (chrysotile, crocidolite, amosite, tremolite, actinolite, and anthophyllite) with an increased risk of lung cancer and mesothelioma. Although the potency differences with respect to lung cancer or mesothelioma for fibres of various types and dimensions are debated, the fundamental conclusion is that all forms of asbestos are “carcinogenic to humans” (Group 1)." [1]

Vilket kan läsas som, "vi kan inte se någon större skillnad på olika former av asbest, men det verkar kunna vara en". Nu är ett problem med det sättet att resonera att "vanlig" lungcancer är betydligt enklare att behandla och överlevnadssiffrorna är mycket bättre (återigen relativt sett) än mesoteliom. Den senare är mer eller mindre en snabb dödsdom. Så sett till populationen så är "vanlig" lungcancer "bättre" än mesoteliom.

Nu drar man från forskarvärlden istället slutsatsen att all cancer är dålig, vilket man väl iofs inte kan invända så starkt emot; lungcancer är en trist cancerform oavsett vilken, även om mesoteliom är lite värre.

Sedan så är ju uttalandet om "safe amount of exposure of getting shot with a revolver", naturligtvis oseriöst. Även om vi antar en LNT-modell för asbestexponering, så måste ju trots allt risken sättas i relation till allt annat. Jag skulle t ex hellre bli skjuten i vaden med en finkalibrig revolver (säg .22 LR) än bli diagnosticerad med mesoteliom, bara för att ta ett exempel. Det är inte "säkert" att bli skjuten med revolver, men det finns många bättre och sämre sätt att bli det, och många kan i relativa termer beskrivas som "säkra" relativt sett. Det är samma sak med asbest. Bäst är inget, men lite och bättre sort medför inga akuta eller särskilt stora risker, jämfört med allt annat.

Själv har jag som sagt rivit ut all asbest inomhus jag hittat, efter konstens alla regler. Nåja, jag missade en rörkrök, den får vara kvar. Den exponering jag fick innan, är inget jag förlorar någon sömn över.



[1] IARC. Asbestos. IARC Monogr Eval Carcinog Risk Hum. 1977;14:1–106. [PubMed]
Straif K, Benbrahim-Tallaa L, Baan R, Grosse Y, Secretan B, El Ghissassi F, et al. A review of human carcinogens—part C: metals, arsenic, dusts, and fibres. Lancet Oncol. 2009;10:453 –454.
Ingen här eller ute i verkligheten har sagt att det är ofarligt , men dom flest undersökningar som gjort runt om i värden pekar inte på att asbest skulle vara farligare än någonting annat i som vi pillar på. alla som tjänar oförskämt mkt pengar på att allmänheten är uppskrämda av ett löst rykte bord skäms. det om något är kriminellt om man nu skall titta på lagen i brottsbalken
 
hsd
R Ribons skrev:
Inte idag men på 60-70-80 talet var det vanligt
Tågen på den tiden som jag sett hade gjutjärnsblock
Om pendeltåg har haft något annat vet jag inte
 
R Ribons skrev:
Ingen här eller ute i verkligheten har sagt att det är ofarligt , men dom flest undersökningar som gjort runt om i värden pekar inte på att asbest skulle vara farligare än någonting annat i som vi pillar på.
Jo, det är farligare än det mesta som vi pillar på...

R Ribons skrev:
alla som tjänar oförskämt mkt pengar på att allmänheten är uppskrämda av ett löst rykte bord skäms. det om något är kriminellt om man nu skall titta på lagen i brottsbalken
Nej. Det är det inte. Det faller istället under YGL (1991:1469) och är explicit tillåtet. Om det alltid är bra, det är en helt annan sak.

Asbest är däremot förbjudet.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
R Ribons skrev:
Inte idag men på 60-70-80 talet var det vanligt
Nja.
men så vara på skivbromsade lok, vagnar och rälsbussar.
Men på den överväldigande majoriteten var/är det gjutjärn som gäller.

Dixit.

Staffan
 
R Ribons skrev:
Ingen här eller ute i verkligheten har sagt att det är ofarligt , men dom flest undersökningar som gjort runt om i värden pekar inte på att asbest skulle vara farligare än någonting annat i som vi pillar på. alla som tjänar oförskämt mkt pengar på att allmänheten är uppskrämda av ett löst rykte bord skäms. det om något är kriminellt om man nu skall titta på lagen i brottsbalken
"men dom flest undersökningar som gjort runt om i värden pekar inte på att asbest skulle vara farligare än någonting annat i som vi pillar på"

Vilka undersökningar är det? Visa gärna källor på dina påståenden

En kille, Georg Schottl, exponerades för asbest under ett par dagar när han gjorde lumpen, och han dog 20 år senare.
https://www.sydsvenskan.se/2012-06-24/det-viktiga-ar-hur-man-lever-inte-hur-lange
Han var då 38 år och hade i två veckor varit inlagd med tre alternativa förklaringar till varför hans högra lungsäck var fylld med vätska, och till varför han hade hostat, kräkts och varit så andfådd under svensexan, bröllopet och den korta sträckan till solstolen.
En infektion, en propp, eller cancer?
– Vid ett tillfälle frågade en läkare om jag någon gång jobbat med asbest. Då började jag ana vad det kunde vara, säger han.
Mesoteliom. En ovanlig cancerdiagnos med dålig prognos. Den kan drabba personer många år efter en asbestexponering. I George Schottls fall hade han knackat bort rost med asbestblandad färg på en färja under tiden i lumpen.
Han exponerades sannolikt för blå asbest, vilket användes som ingrediens i material att täcka båtarnas skrov före förbuden. För att återkoppla till den "absoluta" risken en sådan exponering innebär:
https://www.byggahus.se/forum/threads/asbest-fakta-om-verkliga-risker.249301/page-3#post-2360807

Annat exempel:
Ta bort blå asbest från rörisolering (torrt) i 15 minuter:
Blå asbest: samma sak som att röka 20 cigg om dagen i 6 år.
Grov riskbedömning (att bli dödligt sjuk) skulle vara att han exponerades för blå asbest på samma sätt i 16 timmar (om inte mer), vilket skulle vara ungefär samma riskbeteende som att ta bort blå asbest i 960 minuter, vilket skulle vara grovt samma absoluta risk som att röka 1280 cigg om dagen i 6 år, eller 128 cigg om dagen i 60 år. osv osv.

Du kanske tycker det är ok att ta risken att utsättas för ett antal asbestexponeringar, men jämförelsevis så lär du väl knappast tycka att det är ok att ta risken att röka 60 cigg om dagen i flera decennium?

Du själv lär ha utsatts för en hel del om du rivit rörisolering osv, där brun asbest är vanligt förekommande. Statistiskt sett så är oddsen att du inte blir sjuk, men risken är mångfaldigt större för dig jämfört med andra som inte exponerats.
 
K kaffemonster skrev:
Intressant tråd. Jag tror jag läste någonstans att risken för lungcancer minskar drastiskt om exponeringen för asbest upphör, ungefär som att sluta röka. Stämmer det?
Det stämmer inte. Skadliga ämnen från tobaksrök försvinner från lungorna då man slutar röka. Asbestfibrer fastnar däremot i lungsäcken och annan lungvävnad under lång tid framöver, vilket på sikt skapar inflammationer som inte upphör, och som kan förvärras till cancer.
 
Tjäran blir kvar i lungor och slemhinnor när man röker.
 
  • Gilla
Knipis
  • Laddar…
Hej,

Ser detta ut som svartlim som kan ha asbest eller är det något annat?

Detta i en lägenhet centralt i Stockholm med uppförande år 10 eller 20-talet. Okänt när den renoverades sist.
 
  • Kost på ett trägolv i ett gammalt rum med rester av svartbrunt lim, möjlig asbest, under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BigR
E ErikB3 skrev:
Hej,

Ser detta ut som svartlim som kan ha asbest eller är det något annat?

Detta i en lägenhet centralt i Stockholm med uppförande år 10 eller 20-talet. Okänt när den renoverades sist.
Det ser inte ut som svartlim.
 
R
A academia skrev:
Det stämmer inte. Skadliga ämnen från tobaksrök försvinner från lungorna då man slutar röka. Asbestfibrer fastnar däremot i lungsäcken och annan lungvävnad under lång tid framöver, vilket på sikt skapar inflammationer som inte upphör, och som kan förvärras till cancer.
Ja det vet dom flesta om att asbest (den grå är den jag kommit i kontakt med inom bygg) och jag har sågat i asbets ,rivit i asbest med bara hänsderna och sitter fortfarande här och skiver (jag ver runt 20-28 år när jg rev i asbest) inte alls farligt. Visa ett dok där det framgår att dödsorsaken är från asbest utan kombinationer med andra miljögifter..
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
tommib
Det funkar inte så, men du kan börja med den här. Det är inte så att man dör omedelbart om man hanterar asbest men cancerrisken ökar betydligt och verkar också öka linjärt med exponeringen. Vissa cancersorter, som Mesoteliom, är väldigt otrevliga och kan orsakas även av låg exponering och komma 30 år senare. Mesoteliom är starkt associerat med asbest, ca 80% av incidensen. Det är också en väldigt otrevlig cancerform. Risken minskar inte heller med åren efter exponering.

Asbest är ett ämne som bör undvikas i möjligaste mån och hanteras seriöst och varsamt när man stöter på det. Man ska inte överdriva riskerna men inte heller underskatta dem som du gör.
 
  • Gilla
Krabbeluring och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.