KristinaRT
Jodå, de av våra kollegor som sysslar med nanopartiklar och säkerhet har mycket jobb framför sig - å andra sidan har de inga problem att få anslag för det :)


Det är faktiskt mycket intressant hur svårnedbrytna fibrer som kolnanorör, asbest och glasfiber inducerar vävnadsförändringar. Många gånger är det immunförsvarets egen respons som är det största problemet. Väldigt fascinerande.
Men nu blir det en massa utsvävningar :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Krabbeluring
  • Laddar…
Man är väl tvungen att acceptera att hela vår planet är förorenad sen länge med skadliga partiklar, gaser och strålning (asbest, kolväten, dieselsot, vulkanaska, mobiltelefoner och radiomaster, glasfibrer, kolnanorör och 1000-tals andra skadliga ämnen, gifter och diverse kraftfält), pga den industriella revolutionen med förlängning...likväl lever vi väldigt länge i väst. Det är en förmån som heter duga! I andra länder dör man om det inte regnar på våren, och skörden uteblir.
 
harry73
En stor lada med eternittak brann i december http://www.sydsvenskan.se/lund/lada-overtand-i-hardeberga/
Ladan var fullt med halm och den brann ner totalt. Endast grundmurar kvar och en enstaka balk. Så det brann ordentligt.
Asbest sägs vara brandtålig, men den ligger såklart inte som oskadad takplåt ovanpå brandresterna, men den har gått sönder i småbitar och ligger utsprid över området.

10 - 20 m från ladan ligger en skolbyggnad, och lite längre bort (ca 50 - 100 m) en fritids och ännu lite längre bort skolans odlingsprojekt.

Vinden låg under branden rakt mot fritidsbyggnaden och gården, men efter branden har vinden nog blåst åt alla håll.

Resterna av ladan har inte täckts över eller spärrats av och först nu efter mer än en månad börjar de att städa rund gamla ladan.

Det som slår mig nu är hur dumt det är att (fortfarande) framhäva eternit som brandskyddande, för visst tar själva materialet inte eld, men det som händer under en brand borde jämföras med att riva eternittaket med en slägga och sen blåsa rent området med en stor lövblåsare. Inte en optimal rivning minst sagt.
 
  • Gilla
Krabbeluring
  • Laddar…
harry73
Vad borde de har gjorts tycker du?
 
harry73 skrev:
Vad borde de har gjorts tycker du?
En standardåtgärd borde åtmonistone varit att omedelbart stänga av platsen, och hantera området som kontaminerat tills man undersökt omfattningen av kontamineringen.
Åtminstone försegla spillet och resterna från branden så fort som möjligt, så att vind inte för runt ytterligare skadliga partiklar i närområdet. En metod är också att regelbundet bespruta resterna från en sådan brand med vatten, för att förhindra dammspridning, tills man hunnit brandsanera.

Att stänga ner en hel stad som i den holländska branden känns lite överdrivet, men i Sverige gör man ju i regel inget alls vad jag förstått. Har ingen konkret information om hur man hanterar sånt här i Sverige, men har aldrig hört talas om att man vidtar några speciella åtgärder i sådana här bränder (där större mängder asbest frigjorts)
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Jag instämmer med academia, som sagt, enkelt att binda det hela genom att vattenbegjuta det hela, och sedan hålla det fuktigt tills man kan sanera det hela, ex. vis hjullastare med skopa som får upp brandavfallet ner i specialcontainer, alt. förslutningsbara större kärl, sedan sanera maskiner,verktyg etc.

Utan att vara för cynisk, eller gå in på politik, så har ju svensken generellt, både samhället och den enskilde individen, en otrolig förmåga att prioritera fel. Ett folk som , naturligtvis med vissa undantag, inte förstår sitt eget bästa på många olika områden!

Jag skall snabbt komma med ett skräckexempel: min flickvän söker bostad och har av värden blivit lovad en lägenhet i en gammal kontorsbyggnad, som han har köpt och skall börja renovera.

Med tanke på vad jag vet om hyresvärden i fråga, så började direkt varningsklockor ringa. Peronen i fråga är snickare, runt trettio,en snäll och reko kille som äger några fastigheter som han hyr ut och underhåller, Jag har pratat med honom vid några tidigare tillfällen angående asbestproblematitk i äldre hus,men hans kunskaper är begränsade och intresset för riskerna litet.

Hursomhelst, så ringer varningsklockorna, så jag pratade med honom, och vi åkte dit för att titta på fastigheten, ett tvåvåningshus från ca 1935-45, som tills helt nyligen har fungerat som kontor. När jag kom in , så hade dom redan börjat riva, en trapphall, samt några innerväggarJag fick reda på att en person hade erbjudit sig att riva mer eller mindre dygnet runt, och övernatta i lokalen.

Markplan som skall bli lägenheter på ca 300 kvadrat där golvet var täckt med en trasig linoleummatta, med diverse hål och uppfläkningar , där man tydligt såg underlagan av krysotil, det finns inget som dammar värre , eller frigör så mycket asbest, som att riva ut en gammal linoleummatta som nästan alltid sitter fast i golvet genom att man under årens lopp har lagat, limmat, spikat på ett flertal olika ställen, vilket medför att krysotilen i princip alltid fastnar i golvet, och delar sig i två skikt, när mattan rubbas ur sitt läge. Denna matta skulle folk utan varken mask, eller skyddskläder ta hand om, troligen med mattkniv och barkspadar, för att sedan övernatta i samma lokal, Sic !

Rundvandringen fortsatte ner till källarplanet, även där skall det byggas rum till lägenheterna på markplan, det behövdes bara några sekunder för att konstatera att det var flera badrum med klinker och kakel, värmeledningsrör med asbestförstärkt isolerbinda, samt att all ventilation utgjordes av eternit kanaler. Detta kommer med största sannolikhet att rivas utan någon som helst skyddsutrustning,en person har som sagt även anmält sitt intresse att övernatta och köra långpass , för att han sitter i ekonomisk knipa.

Jag upplyste hyresvärden om vilken katastrof det är, oavsett hur man river det, rekommenderade honom att ta in en saneringsfirma, vilket jag är ganska säker på att han inte kommer att göra. Behöver jag säja att min flickvän aldrig kommer att flytta in där?
 
  • Gilla
Krabbeluring och 2 till
  • Laddar…
Typiskt exempel på den stora brist av medvetenhet kring asbest och farorna som råder idag. Ganska skrämmande! Sverige var pionjärer när de var bland de första europeiska länderna som införde förbud och reglemente kring hantering av asbesthaltigt material (1976 och totalförbud 1982). Man erkände problemet på den tiden för att i första hand skydda arbetare som hanterade asbest under materialkonstruktion eller byggnadskonstruktion. Nu, 30 - 40 år senare råder samma exponeringssituation, när yrkesmän och privatpersoner ovetandes river samma material. Samma exponeringsfara råder igen, men information om detta hörs inte idag. Det är en folkhälsofara som bör uppmärksammas.
Din "flickvän" bör kanske inte bo där.
 
Redigerat:
O
academia skrev:
Typiskt exempel på den stora brist av medvetenhet kring asbest och farorna som råder idag. Ganska skrämmande! Sverige var pionjärer när de var bland de första europeiska länderna som införde förbud och reglemente kring hantering av asbesthaltigt material (1976 och totalförbud 1982). Man erkände problemet på den tiden för att i första hand skydda arbetare som hanterade asbest under materialkonstruktion eller byggnadskonstruktion. Nu, 30 - 40 år senare råder samma exponeringssituation, när yrkesmän och privatpersoner ovetandes river samma material. Samma exponeringsfara råder igen, men information om detta hörs inte idag. Det är en folkhälsofara som bör uppmärksammas.
Din "flickvän" bör kanske inte bo där.
Nu överdriver du exponeringssituationen en del. Det är en väldigt skillnad från tidigare då man fortfarande producerade material innehållande asbest. Dessutom så fanns det skyddskläder som innehöll asbest. Dessutom så är de flesta idag väldigt medvetna om riskerna med asbest. Det går inte att missa. Se bara den här tråden. eller andra trådar här på forumet. Att blanda dessa material måste vara bra mycket farligare än att riva mycket av detta. Framförallt då mycket är bundet. När du river en vent kanal som innehåller asbest, så dammar det inte lika mycket som när man byggde den.
Nu börjar du bli lite väl konspiratorisk i dina resonemang. Börjar bli dags att du lugnar ner dig lite... Asbesten är nog en väldigt liten del utav de skadliga ämnen som en hantverkare råkar utför... Slipa en nyspacklad vägg utan mask... hur bra är de för lungorna?
 
KristinaRT
Odjuret skrev:
Asbesten är nog en väldigt liten del utav de skadliga ämnen som en hantverkare råkar utför... Slipa en nyspacklad vägg utan mask... hur bra är de för lungorna?
För att inte tala om alla de skadliga ämnen vissa medvetet (!) drar djupt i lungorna när de röker…. Följdsjukdomar orsakade av rökning (aktiv och passiv) bara ökar, kommer göra så inom överskådlig framtid. I relation till denna problematik (i brist på bättre ord) är asbest ett mycket mycket mycket litet problem. Men för de som drabbas och deras anhöriga är det självklart ett stort problem som man inte ska förringa.

Exemplet är menat att illustrera hur man som människa måste man fundera över risker och konsekvenser i vardagen...
 
  • Gilla
academia
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Nu överdriver du exponeringssituationen en del. Det är en väldigt skillnad från tidigare då man fortfarande producerade material innehållande asbest. Dessutom så fanns det skyddskläder som innehöll asbest. Dessutom så är de flesta idag väldigt medvetna om riskerna med asbest. Det går inte att missa. Se bara den här tråden. eller andra trådar här på forumet. Att blanda dessa material måste vara bra mycket farligare än att riva mycket av detta. Framförallt då mycket är bundet. När du river en vent kanal som innehåller asbest, så dammar det inte lika mycket som när man byggde den.
Nu börjar du bli lite väl konspiratorisk i dina resonemang. Börjar bli dags att du lugnar ner dig lite... Asbesten är nog en väldigt liten del utav de skadliga ämnen som en hantverkare råkar utför... Slipa en nyspacklad vägg utan mask... hur bra är de för lungorna?
Vad är konspiratoriskt i mitt svar till "onkel Adis" berättelse? Mitt inlägg vara bara i relevans till "onkel Adis" föregående inlägg om en yrkesperson som kommer att riva en mängd asbesthaltigt material och möjligen exponeras för asbest, med ett tillägg att det råder kunskapsbrist om asbest idag t o m bland yrkesmän.
Jag vidhåller att kunskapsbristen om asbest är ett problem åtminstone på folkhälsonivå som inte bör förringas. Oavsett hur många som dör per år etc. Visst, det är ju inte samma exponeringssituation exakt som förr, om man jämför med dagligt arbete i fabriker där de hanterade asbest.
Men ett exempel är rörisar, som idag kan exponeras mer än de gjorde förr när de river asbesthaltig rörisolering torrt, jämför med när rörisarna applicerade samma asbest på rören i blöt sörja förr i tiden. Det dammar betydligt mer att riva torrt, än att applicera vått..

Om du läser lite aktuella tidsskrifter "Dagens arbete" mm mm, så ser du nog själv att man ser asbest som ett aktuellt problem än idag, även om det såklart var värre förr.
Tycker inte jag behöver "lugna mig" i något avseende. :) Försöker hålla det faktamässigt utan skrämsel och antaganden så gott jag kan.

Kan dock tycka att onkel Adis berättelse ovan luktar lite fishy. True story, onkel Adi?
 
  • Gilla
Krabbeluring
  • Laddar…
Jag har sett dig som påläst, realistisk och med båda fötterna på jorden.Jag måste erkänna att jag blev ganska irriterad att du ens ifrågasätter att min "historia" skulle vara uppdiktad, vilket du självklart har rätt att göra.

Jag kan klargöra vissa saker. Tyvärr är varenda stavelse sann, det aktuella huset ligger i Örby, Marks kommun, där min flickvän blev lovad lägenhet. Jag kan förstå din skepsis, då hela scenariot andas för mycket "idioti" för att vara sann, vilket det tyvärr är. Jag är 47 år. Livet har tyvärr lärt mig att människors okunskap och dumhet inom många områden är obegränsad.

Ytterligare ett exempel, har lägenhet i centrala Gbg, förra sommaren började ställningar resas ett kvarter bort ifrån där jag bor,fasaden är klädd i eternit, jag undrar stilla hur dom skall gå tillväga för att förankra ställningen, borra? säkert? har firman tillstånd? kontentan: någon dag senare, ställningen rest, eterniten sönderborrad, plattor trasiga, ringer arbetsmiljöverket, besiktning, slutsats: firman hade självklart inget tillstånd, svensk byggfirma, arbetarna stod helt frågande, kände inte ens till vad eternitskivor var för något, än mindre att de innehöll asbest. Nu vet dom, med tanke på att dom fick böta ett avsevärt belopp.Här har vi kunskapen hos många mindre byggfirmor av idag.Även om någon inom företaget känner till riskerna, så blundar många, då firman inte skulle överleva om dom vid diverse mindre "jobb" skulle ta in sanerare, eller på ett säkert sätt utföra jobbet själva,tyvärr blir det för dyrt både för dom själva och kunden att göra på "rätt" sätt.

Att kunskapsnivån generellt skulle vara hög angående risker med asbest är en myt.Människor generellt, särskilt yngre generationer har överhuvud inga kunskaper om asbest.Min kamrats son går byggprogrammet , och att överhuvudtaget ta upp risker med asbest etc. är inget som ingår i läroplanen. Kunskapen hos framtidens byggare är obefintlig. Har vid några tillfällen läst några artiklar angående skräckrenoveringar, bla Karolinska sjukhuset, där hantverkare i månader går och andas in asbesthaltig luft efter felaktiga rivningar, något kommunhus uppåt landet Östersund,Härnösand?, där ledningen mycket väl både kände till riskerna och att rivningar utförs på felaktigt sätt, men väljer att förringa och tiga.

Hantverkarna i efterhand är bekymrade och undrar varför ingen påtalade riskerna för dom, så svenskt! så naivt, så dumt ! att jobba inom byggnads och inte förstå att dom är " nyttiga idioter" och att pengar styr hela verksamheten är otroligt naivt. Dock poängteras detta faktum av ett fåtal "modiga" som vet men tiger, för orsakar dom byggstopp för asbestanalyser för ofta, har dom snart ingen anställning. Detta är ett faktum i Sverige idag.Gör du dig obekväm, så är det enklare att göra sig av med vederbörande och anställa någon "nyttig" som inte ifrågasätter! Det har jag personlig erfarenhet av, för så länge sedan som i början av 90-talet, jobbade jag ett par år som rivare, skyddade mig väl med mask, och stoppade flera byggen pga misstänkt asbest med påföljande provanalyser, blev mycket obekväm, och strax permitterad/avskedad. Har stor personlig erfarenhet av byggsvängen, många liknöjda, mindre begåvade individer, som överhuvudtaget inte reflekterar eller bryr sig.

Ytterligare klargörande: Jag halkade in på detta forum mest av en slump, då pga att jag förra året började renovera mitt hus, renoverat 1959-60, och därav uppenbara risker med asbest, som jag hittills haft turen att slippa. Har dock kök och badrum kvar. Blev fascinerad av okunskapen, myterna, önsketänkandet, dumheten kring asbest och började därför kommentera vissa inlägg här.

Har ett"liv" med alldeles för lite tid fn, och vet vad jag skall göra av min tid mer än väl, vilket innebär att jag överhuvudtaget inte har något behov av att kasta bort tiden på att sitta och dikta upp historier om asbest, eller "leva livet" genom något forum på internet.
 
  • Gilla
Krabbeluring och 2 till
  • Laddar…
En liten intressant historia om asbest.
Min kära morfar jobbade i 20 år som byggare i Köpenhamn. Han tillsammans med fyra andra stod och kapade eternitskivor tre dagar i veckan i en lokal och dom andra två dagarna monterade dom det. Han var en storrökare och rökte 20 cigg om dagen sen tretton års ålder. När det kom fram med faran om asbest var han på lungkontroll fram tills dagen han dog. Han hade INGA skador på lungorna och dog 72 år gammal av demens.
Trots detta är jag lite nojig över asbest men det mesta grundar sig i okunskap
 
Absolut! Jag har hört om åtskilliga liknande fall,människor reagerar olika, är olika resistenta för olika substanser. Det finns dom som röker i sextio år utan att drabbas av lungcancer, och dom som dör av det efter tio år. Samma sak med asbest. En amerikansk arbetare fick mesotheliom efter att ha jobbat på asbest fabrik i ca 1,5 år dog något/några år senare drygt trettio år gammal. Förra året uppmärksammade SVT Eva 36, som också dog av Mesotheliom, utan någon känd exponeringskälla, dock får man mesotheliom endast genom asbestexponering, så ett troligt scenario, är kanske att hon som barn sov i ett rum där man tidigare rivit ut en matta med krysotil underlaga, (vit asbest), det kan räcka, om man är mottaglig,men som sagt.... människor är olika resistenta för olika produkter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.