T
Erfarenheter av s.k "rycktider", gäller i Sth:s innerstad.
Rapid ca:25-35 min på plats efter larm
Falck ca: 45-50 min på plats efter larm
Securitas 70-100 min efter larm.

Innan man ansluter sig bör man ta reda vilka garantier på tidsramar som dom kan ge, och om dom ska envisas med att hämta nycklar på ställe x innan dom åker ut.
Se också upp med att många godkända system inte klarar husdjur typ innekatt m.m, då behövs s.k "husdjurdeckare" (ir-sensor med dubbla givare mot falsk rörelse)

Ovanstående är tjuvens ABC, dom vet exakt hur länge dom har tid på sig, så låt inte ett hyper-avancerat larm få er att tro att ni är säkra till 100%, det bästa är att göra det så jobbigt som möjligt för dom, och då vill ni inte trilla dit på en usel "rycktid".

Skulle vara intressant och höra vilka erfarenheter i rycktider som ni har och på vilken ort, oavsett falsklarm eller skarpt läge.
 
Angående aurodio-larmet har jag nu köpt det från england.

http://www.globalhomeprotection.co.uk/

Totalt gick det löst på 14000 vilket motsvarar c:a 5års aroundio abbonemang och kom ihåg då får man inte behålla huvudcentralen om man avslutar abonnemanget.

Killen i england ringer upp larmet när jag installerat det och färdigprogramerar det åt mig. Det enda jag behöver är ett kontantkort.

Jag är helnöjd.

TN-funkis: Vad jag vet vill de inte ta tjuven på bar gärning då det innebär en risk för personalen :-/ så vad ska man med dem till - de konstaerar att det varit inbrott gör en anmälan och ringer glasmästaren. Skrattretande.
 
Skulle vara intressant och höra vilka erfarenheter i rycktider som ni har och på vilken ort, oavsett falsklarm eller skarpt läge.
Jag bor ju inte i storstaden direkt, mindre medelstor stad. Jobbar som väktare nattetid.
Dessa tider kanske verkar överdrivna med tanke på era långsamma väktare men detta är min verklighet.

Rycktider nattetid centrala delarna.

0-2min 20%
2-5min 50%
5-10min 25%
10+min 5%

Medelrycktiden ligger på ungefär 5 min.

 
freeman, det här med programmeringen av larmet, kan man inte göra det själv? Finns det en programmeringsmanual till larmet? Har bara sett användarmanualer...
 
Lostfoe skrev:
Skulle vara intressant och höra vilka erfarenheter i rycktider som ni har och på vilken ort, oavsett falsklarm eller skarpt läge.
Jag bor ju inte i storstaden direkt, mindre medelstor stad. Jobbar som väktare nattetid.
Dessa tider kanske verkar överdrivna med tanke på era långsamma väktare men detta är min verklighet.

Rycktider nattetid centrala delarna.

0-2min    20%
2-5min    50%
5-10min  25%
10+min   5%

Medelrycktiden ligger på ungefär 5 min.
Tycker detta verkar vara mer rimliga tider....jämnfört med TN-Funkis ?
TN-Funkis vad grundar du dina tider på ? Jobbar du i branchen ?
 
Det här var en förvirrad tråd..... enligt mitt tycke, eller så är det tvärt om.

Min uppfattning är att brottslingar undviker hus kopplade till larmcentral för att det innebär en osäkerhet, speciellt de stora larmföretagen har många väktare som cirkulerar på andra uppgrad, dvs det kan ta allt mellan 0 och många minuter innan de dyker upp. Har kontakter på Securitas och vet att de har väldigt få inbrott i larmade bostadshus, i alla fall med SecuritasDirect som kanske är lite seriösare.

Angående anslutningsmetod så används idag tre anslutningssätt parallellt, uppringd analog, GSM och GPRS, de har olika egenskaper och kompletterar därför varandra bra.

Så länge man undviker trådlösa deckare, i alla fall med envägskommunikation.

Jag jobbar själv med säkerhet och är av den uppfattningen att larmet bara är ett komplement till en säker infrastruktur, så se först över fönster, dörrar, rutiner osv. Komplettera sedan med ett rimligt dimensionerat larm, larmet förhindrar inga inbrott, vill de in finns det inget larm som hindrar, men kombinationen av andra åtgärder och ett larm kan vara förhindrande.

Fundera gärna igenom hur ni ska hantera ett inbrott medan ni är hemma, det brukar vara det svåraste och det verkar vara ett brott som ökar.
 
skane67 - snacka om att avvika från tråden.
 
ja det var kanske det, tyckte det mesta var diskuterat i samma tråd.... :-?
 
Det är lustigt vilka utsvävningar det kan bli, det enda jag ville var att köpa samma alarm som securitas aurondio har därför att jag tycker att det verkar himla bra. och sen börjar folk att prata om varför och varför inte man ska anlita larmföretag. ;)

 
Exakt, freeman, ett himla svamlande hit och dit OT.
Du hade inget svar på min fråga ang aroundiolarmet?
 
För att programera det behöver man de program som installatörerna har. Det är ju inget problem då de kan ringa in till alarmet och ställa in de inställningar som möter de krav man har.

Jag vet att secom har programmen på sin hemsida men man behöver ett konto för att komma åt dem. Se http://www.secom.tm.fr/en/installation.html
 
Änterligen. ;D

Alarmet levererades igår av DHL. Det har lägat i en terminal i england över hela julhelgen. Och det betalade jag 49 £ för >:(

Har satt upp det enligt de instruktioner jag fick med och beställt ett kontantkort från comviqs hemsida (kommer om ett par dagar).

Så snart har jag ett suveränt larm installerat hemma.
 
orsod skrev:
Änterligen.  ;D

Alarmet levererades igår av DHL. Det har lägat i en terminal i england över hela julhelgen. Och det betalade jag 49 £ för  >:(

Har satt upp det enligt de instruktioner jag fick med och beställt ett kontantkort från comviqs hemsida (kommer om ett par dagar).

Så snart har jag ett suveränt larm installerat hemma.

Nej, snart har du ett trådlöst larm installerat hemma. Beklagar.
 
och ett mycket bra sådant :cool:
 
Sådana finns inte !! ;) ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.