Hej, jag ska bygga ett garage iår och har gjort förarbete för att gjuta en platta på ca 92 kvadrat.
Det är tänkt att jag ska ha endel maskiner där sedan, bl.a. en fräsmaskin som väger 2,5 ton, jag ställde in den i mitt nuvarande garage utan att tänka på om plattan skulle hålla, det är först nu när jag ska bygga eget som jag börjat fundera på det, 2,5 ton är ju ganska mycket på en relativt liten yta, säg 1-1.5 kvadrat. fräsen har 4 fötter så blir ganska stor "punktbelastning"

Kan hända att det tittar in en större svarv med så småningom.

Är det något man måste ta med i beräkningen?

Jag ska även montera en 2 eller 4-pelar lyft så småningom, jag vet inte hur djupt man måste borra för att få i expanderbulten, vet ej heller vilken dimension det är på dom eftersom jag i nuläget inte har någon lyft, men kan tänka mig det är runt M16, hur djupt måste en sådan bult vara i plattan för att den ska hålla full belastning?
Jag tänker på så att man inte borrar rakt i armeringsnätet.

Tacksam för svar!

MVH Patrik
 
patriklarsson skrev:
Hej, jag ska bygga ett garage iår och har gjort förarbete för att gjuta en platta på ca 92 kvadrat.
Det är tänkt att jag ska ha endel maskiner där sedan, bl.a. en fräsmaskin som väger 2,5 ton, jag ställde in den i mitt nuvarande garage utan att tänka på om plattan skulle hålla, det är först nu när jag ska bygga eget som jag börjat fundera på det, 2,5 ton är ju ganska mycket på en relativt liten yta, säg 1-1.5 kvadrat. fräsen har 4 fötter så blir ganska stor "punktbelastning"

Kan hända att det tittar in en större svarv med så småningom.

Är det något man måste ta med i beräkningen?

Jag ska även montera en 2 eller 4-pelar lyft så småningom, jag vet inte hur djupt man måste borra för att få i expanderbulten, vet ej heller vilken dimension det är på dom eftersom jag i nuläget inte har någon lyft, men kan tänka mig det är runt M16, hur djupt måste en sådan bult vara i plattan för att den ska hålla full belastning?
Jag tänker på så att man inte borrar rakt i armeringsnätet.

Tacksam för svar!

MVH Patrik
Jag tycker absolut att du ska göra dubbelarmering. Alltså armering både i över och i underkant av betongen. Rätt mängd armering så får du en väldigt stark platta med 12-13 cm Betong.
Fundia har en väldigt bra hemsida med tabeller på hur grovt man ska armera för att få optimal styrka och pris.
Dock heter inte Fundia Fundia längre... Minns inte. Men länk finns här i Forumet sedan förut.
Jag dimentionerade min platta för att kunna lyfta 10 ton på en liten domkraft.

Mats
 
ok, men säg att jag gjuter plattan med dubbla armeringsnät ett i botten & ett längre upp, och sedan ska montera lyften, och upptäcker att jag måste borra genom ett armeringsnär, hur gör jag för att få i expanderbulten då? det är ju knappast något man kan räkna på i förväg, när det handlar om millimetrar?

får nog prata mer om detta med någon byggare som ska hjälpa mig gjuta...
10 ton på en liten domkraft låter ganska mycket? jag kommer bara hålla på med vanliga bilar, och då räcker det ju med runt en 2 ton på domkraft.

jag ska använda L kant element, tror dom är 30 höga & ska ha 20cm isolering tänkte jag, då blir det 10cm betong, eller måste jag köra 15cm isolering & 15cm betong?

MVH
 
jag jobbar med industri stålmontage och där sätter vi mycke expander,injekterar osv.. man blir nästan förvånnad om man inte kommer på armering när man borrar...så de är bara nötta..man kan jhu kyla med vatten om man är rädd om borren..
 
tänk på att olika isoleringsskivor "tål" olika belastning, så jag tror inte det är hela sanningen bara att köra
med mer armering...utan du får nog slanta upp för en "bättre" isoleringsskiva med falsade kanter...som tål
högre marktryck. Jag satte det i två lager på mitt garage jag gjöt i sommras...så nu kan man nog nästan köra
in en stridsvagn utan att det märks:)....
/
M
 
falsade bestämmer inte hårdheten på eps eller xps. Det är S värdet som gör det.
Jag gjöt golv i hösta till en kompis garage körde 150mm betong med enkel 8150 nät
EPS 150 och XPS 300 vid förstärkningarna (fick över det från markisoleringen)
Han ska både CNC fräs och svarv. Och en 2 pelarlyft samt en 1tons travers.
 
En bra armerad platta fördelar trycket väldigt väl. SÅ det är inte så enkelt att man måste ha starkare EPS för att det ska hålla. Även jordarten under grusbädden har stor betydelse. Läsar man "Plattor på mark" som jag länkade till så förstår man att det är mycket att ta hänsyn till.

Exempletet med stridsvagnen var bra!
Den är skittung, men har stor spriding på vikten, så marktrycket är inte alls högt.
Troligtvis trycker en pelare för takkonstruktionen mer på plattan. Om man inte har en väggkonstruktion som fördelar trycket efter hela längden istället.

Mats
 
Pratade med en gubbe på jobbet han sa att kommer man på armeringsnätet så matar man sig igenom, sedan ang hållfastheten tyckte han att är det bara armerat så håller det utan problem

Jag får väll snacka lite med nån byggare som ska hjälpa mig gjuta, har inte planerat klart det ännu, men har lite kontakter

Det jag ska kolla är alltså:
Att grunden är tillräckligt bra, vilket jag tror! det är uppgrusat & ganska mycket singel, packat med "gräshoppa", marken under består av sand inte lera eller något sådant. Det är gjort av en duktig grävmaskinist.
Så att frigoliten under plattan är tillräckligt stabil.
Att det är tillräckligt med armering i plattan.
 
Mats rätt EPS viktigt men den har inget att plattan blir starkare. Inte så roligt om eps komprimeras 20mm bara för det är svag
 
Grundarbetet kommer vara av betydande karraktär. tex är en byggnad jag köpte byggd 1923 med tre våningar som stått utan problem tills någon gång på 80-talet. När ägaren då ställde in en svarv på ca 1ton satte sig hörnet där svarven stod. Inget konsitgt med det tycker jag då huset stod delvis på lera och den extra tyngden tröck undan vattnet i leran.
Så som vanligt inom bygg och mark finns det flera faktorer att se över.
 
Markarbetet är redan klart & bra gjort, det är ingen lera under utan grus och dränerat..
Ang isolering så har jag fått offert på material men vad det är för nått har jag inte kollat mer på, t.ex. byggmax har ju cellplastskivor som heter S80 & S100, 100 är dyrare, vad är skillnaden?
Dubbla lager armering känns onödigt om det inte behövs, visst jag ska ha en lyft men den ger ju inte så stor belastning, inte en vanlig domkraft heller, är möjligen jag kan tänka mig man skulle kunna få problem i ett hörn om man ställer dit 2,5 ton, är därför jag frågar.. måste nödvändigtvis inte ha den i ett hörn heller
 
Mikael_L
S80, S100, S200 osv är vilken belastning skivorna tål.
Där siffrorna står för belastningförmågan i kPa.
Så S100 klarar alltså 10 ton i tryck /m2.

Men detta är korttidslast, långtidslast är ungefär hälften (kolla tillverkardata).
Sen tycker jag att man gärna kan lägga på ytterligare marginal, för med långtidslast menas en viss tillåten ihopsjunkning över tid, och även 1 eller 2 cm nedsjunkning kan ju inverka negativt på avloppsrör och sånt.
 
En kvadrat platta lär väll väga runt 300 kg? så om dom tål 5 ton långlast är ju inte det något problem, det enda jag kommer ha som väger mycket är fräsen på 2,5 ton och ev. nån lättare svarv framöver, det enda jag ska gjuta in i plattan är en PE vattenslang, ska inte ha något avlopp och det hamnar i andra hörnet diagonalt från var fräsen kommer hamna..

Men det kanske är bättre att ställa fräsen en bit från kanten på plattan än att ha den i ett hörn? (vilket känns mest smidigt & naturligt)
 
Pratade med en kille som ev. kunde hjälpa mig att gjuta plattan nu, och han tyckte vi skulle gå upp lite i tjocklek på plattan & köra med lite grövre armeringsmatta bara.

Har fått en offert på material från byggfirma på runt 30 tusen (92 kvadrat) förra året men vet inte vad det kommer gå på totalt.

Denna byggaren tyckte att det var smidigast att köra med vibbfri betong som man bara drog av och lät stelna några dagar sen slipade med "betongslip", istället för att vänta & kunna köra med "helikopter". Helt enkelt för att få ner arbetstimmarna som jag förstog.

Plattan ska vara helt rak och utan avlopp som sagt.

Vad är rimligt att betala för utställnad av L-element, iläggning av isolering, armering och sedan gjutning & slipning.
Samt vad går betongen på, kommer ju bli 10-15 kubik.

MVH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.