Jo men det finns. Många arkitekter har dock aldrig själva byggt ett hus med allt vad det innebär, så de kan vara smått verklighetsfrånvända. Det gäller bara att hitta rätt person, som med mycket annat 🥳
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
De är lite så att de sista 10% kostar extremt mycket pengar. Kompromissas det inte med de sista 10% så blir det direkt dyrt. Både i material eller arbetstid.

Arkitekter vill att det ska bli så bra som möjligt. Därmed väldigt lite kompromisser, om de får chansen dvs, då skenar priset.

Men speciallösningar i största allmänhet blir dyrt. Tror bästa sättet är att hitta en arkitektfirma som har en "patenterad" stil där de rätat ut alla frågetecken redan. Ska byggarna göra något för första gången så går det inte fort.
 
  • Gilla
Fransmikael och 3 till
  • Laddar…
Disclaimer: killgissningar nedan..

Är det inte så att både kund och arkitekt genom att välja arkitektritat gärna vill fläska på lite extra med yta och lyx, det skall vara spa och walk in closets, enorma kök med exklusiva material och stora designfönster som kostar en förmögenhet? I storstäderna där pengarna finns är också de flesta lättbyggda tomterna redan bebyggda varför man ofta får hålla till godo med någon bergsknalle där man antingen måste spränga eller bygga i suteräng och fylla hit och dit.
 
  • Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
Det finns många arkitekter som jobbar kostnadsmedvetet. Det ligger givetvis i alla arkitekters intresse att rita projekt som faktiskt blir av på riktigt, ingen vill ju anlita en arkitekt som ritar fantasihus. Det som jag ofta upplever som där det brister är arkitekternas uppfattning av pris, vilket vi alla har svårt med. Det är svårt att "gissa" priset på ett projekt utifrån att bara titta på ritningarna. Jag jobbar mycket med arkitekter och gör både kalkyler de kan lämna vidare till kund tillsammans med ritningarna men jobbar även mycket "parallellt" med dem då exempelvis en kund har en budget innan de sätter igång och ritar ett projekt. Det är en stor fördel för dessa arkitekter då de rakt ut kan ställa frågan vad för budget de har på hela huset och då kan vi tillsammans jobba fram en ritning som passar inom budgeten.

Arkitekter som läser detta är välkomna att höra av sig till mig i PM!
 
Visst finns det arkitekter som arbetar enl trådens intentioner men de är dåliga på att göra reklam för sig själva.
 
  • Gilla
Heged
  • Laddar…
Det finns en variant på "arkitektritat light" för oss vanliga dödliga utan överflöd av pengar. När vi byggde vårt egenritade hus fanns det massor av hustillverkare som byggde enligt kundens idéer som hade egna arkitekter som kunde rita förslag enligt kundens önskemål och kostnaden för arkitekten är inte per timme utan ingår i priset vilket betyder att arkitekten inte lägger lika många timmar som en arkitekt anlitad per timme (husfirmornas arkitekter tenderar att utgå från en plan tomt och har svårare att anpassa huset till tomten då det tar mycket längre tid att skapa en detaljerad 3d-modell av tomten med omgivningar och husfirmorna tjänar mer trä-byggsatsen än ev källare osv där markfirman tar mer av vinsten), även om många av de firmorna vi pratade har lagt ner nu så finns det säkert massor kvar bara man letar på rätt ställe.

Vi var inte riktigt nöjda med de förslag som vi fick från de ovan nämnda firmorna i första vändan då det är svårt att på kort tid kommunicera alla ens idéer, men efter ha funderat själva och ritat ett eget väldigt detaljerat förslag (en process som med flera hundra timmars jobb att iterera fram) som utgångspunkt som hursfirmans arkitekt kunde finputsa blev vi väldigt nöjda i slutändan. (Första vändan med hurfirmornas arkitekter och säljare var dock nödvändig då de gav oss bra idéer för att få till vår egen skiss som vi annars hade missat)

Ett sätt att få till huset billigare är att göra en del av huset invändigt själva och välja billigare ytskikt mm, vi köpte vårt hus utan kök och garderober från husfirmans lyx-leverantörer och byggde det själva med ikea-grejer samt körde med målade väggar i olika kulörer vilket är billigt (inte lönt att måla själv, målarfirmorna prisar in grundutförande jättebilligt för att sen tjäna pengar på extra tillägg) och det är enkelt att sätta upp tjusigare taper efter några år då grundarbetet redan är gjort iom de målade väggarna. Det blir inte lika tjusigt men avsevärt billigare, går inte att få allt och samtidigt göra det billigare, man får välja om man ska lägga pengarna på arkitekttid, boyta eller ytskikt osv.
 
Redigerat:
Dyra lösningar är DÅLIG Arkitektur och Grand designs kryllar av mer eller mindre inkompetenta arkitekter i den bemärkelsen. Små principsaker som dessutom ofta skapar låg trygghetskänsla med målet att skapa one-off spektakulära lösningar får ofta priset att skena.

Den riktiga kompetensen som är ovanlig och fantastisk är när en arkitekt med enkla, beprövade och solida lösningar lyckas skapa en fantastisk dynamik i huset utan att använda sig av dessa dyra specialfall.

Placering, orientering, vädersträck, siktlinjer, stora ytor, portaler, gångar och kryp in. Separerade och kombinerade funktioner, skyddade uteplatser, utsikt, taköverhäng, parkering, entreflöde och slutligen stil. Inget av dessa kräver dyra "modullösningar" för att bli en fantastisk kombination

Ofta är det all-in på nån enstaka grej så helheten blir lite tappad
 
  • Gilla
eriksaaf och 4 till
  • Laddar…
Prefabhusen ritas väl av arkitekter också?

Men om man ser till Husdrömmar så är det ganska tydligt att Gert gillar komplicerade och fantasifulla lösningar. Och sådant är ju högrisk.

Fundamentalt så är det kanske så att för normala hus så är det så mycket mer ekonomiskt att utgå från existerande ritningar, snarare än att låta en arkitekt göra en ritning från grunden.
 
Utöver arkitektens ritning ska det även till en hel del ytterligare ritningar, så vinsten i att en arkitekt utgår från ett kataloghus är troligen inte så stor om inte samtidigt samma hustillverkare bygger huset.

Jag blev chockad över den enorma pappershög med ritningar jag fick av snickaren när han byggt färdigt vårt hus, och insåg att det var en ganska rejäl arbetsinsats bakom dem med, men över hälften av dem var pricip-ritningar med standardlösningar som vår husleverantör återanvände för flera byggen, så när husfirmans arkitekt ritade om vår skiss på husfirmans format var det även för att de skulle kunna använda husfirmans standardlösningar på delar av huset.
 
Redigerat:
  • Gilla
SusoDus
  • Laddar…
Jag blev en bättre arkitekt efter att jag byggt mitt första hus eftersom jag både lärde mig om praktiskt byggande och vad saker och ting kostar. Nu håller jag på att bygga mitt sjätte hus som kommer innehålla en hel del krångliga detaljutformningar men jag är medveten om det och tycker att det är värt det och hoppas det ska ge invändiga kvaliteter som lyfter huset från kataloghus. Svårast i alla projekt tycker jag är kalkylera är arbetstiden då allting ofta tar längre tid än man tror.

Jag ser med glädje på både Grand Design och Husdrömmar och tycker liksom alla andra att det är fascinerande hur projekten utvecklas och får problem där det ofta i Grand Design handlar om ekonomiska problem. Utan att kasta sten i arkitektglashuset så förvånas jag över att byggherrarna väljer att anlita arkitekter som är kända för att göra otroligt fina hus med hög detaljeringsgrad och annorlunda lösningar när de varken har tagit höjd för det i sin budget eller kanske inte ens uppskattar det. I senaste GD verkade kunden mest ha ett normalt 1-planshus för 4-5 miljoner och fick ett furu-konstverk utan kvistar där arkitekten förstod att man behövde komma upp till tredje våningen för att kunna ta del utsikten och platsens kvalitet.
 
  • Gilla
Martin Wulff och 2 till
  • Laddar…
Men arkitekten hade uppenbarligen inte koll på att ett nytt hus skulle planeras/byggas precis framför vilket gjorde att havsutsikten endast fanns kvar högst upp om man står på tå, går man fram lite så är det ett svart tak som breder ut sig. I Google Maps syns det bättre än på mäklarens vinklade bilder hur husen ligger i förhållande till varandra.

Vem skulle för övrigt vilja se en husfasad från dom övriga planen och från uteplatsen i det läget? Så platsens kvalitet, vad blev kvar av den?
 
  • Gilla
  • Wow
gmogmo och 4 till
  • Laddar…
Det är rätt jobbigt att rita privathus. Beställarnas personligheter, ekonomi och krav gör jobbet svårt, man hamnar mitt i deras känslor och ofta mitt mellan bråkande partners. Att då göra många småjobb blir en ohanterligt virvelvind av parterapi där arkitekten ändå får klä skott för parets problem.

Som man ser i arkitekt-tv har många beställare mycket svårt att bestämma sig och hålla fast vid beslut. Det är extremt fördyrande. Kataloghus är mer låsta när man köpt.

Om priser ändras efter anbud är ju något fuffens på entreprenörsidan. De är ofta för lata för att läsa ritningar innan anbud. Innan anbud kan man ju bara göra en bra gissning.

Arkitekter är omgivna av det bästa samtida och historiska arkitekturen genom böcker och tidningar. Detta kan såklart vrida våra ideer om vad som är möjligt och rimligt. Framförallt eftersom vad som är möjligt blir drastisk mindre från år till år. Äldre hus har material och detaljer på sätt som endast lyxsegmentet kan ha idag.
 
  • Gilla
Jorny och 3 till
  • Laddar…
Det kanske är en promille av Sveriges befolkning som har råd med motsvarande arkitektritade och platsbyggda hus så målgruppen som kan göra lika blir väldigt begränsad. Att visa det på tv blir lite grann som den fattige som får kika in i palatset.

Eller som det var för folket i Paris, som kunde kika på festerna som pågick i Versaille genom att se glansen och ljuset från kristallkronorna reflekteras i spegeldammarna. Något som dåtidens arkitekter förmodligen planerat in i minsta detalj. Säkert sådant som även dagens arkitekter redan vet.

Ersattes senare av tv:n som nu visar nobelfester för oss som inte är inbjudna.
 
Det är synd att det bara är de dåliga exemplen som syns, det finns många duktiga arkitekter som ritar fina, funktionella hus anpassade till plats och miljö med det lilla extra som inte kostar massor. Det är såklart inte gratis, men kan verkligen vara värt det.

Men det beror på förutsättningarna också tycker jag. Har jag en platt, fyrkantig tomt i ett nytt område skulle jag satsa på ett kataloghus. Har jag en lite svårare tomt eller om jag ska bygga till skulle jag vända mig till en arkitekt.

Jag har byggt kataloghus och varit nöjd, sen byggde jag garage som ritades av en konstruktör som hade en standardritning som han kunde justera lite efter våra önskemål och efter det en tillbyggnad som kopplade samman bostadshus med garage som ritades av arkitekt. Jag minns inte exakt tid men jag tror att det totalt var en veckas jobb och då gjorde han ett par skisser först och sen ritade han klart den lösning vi landade i. Huskropparna stod på olika nivå och i olika vinklar och han fixade en riktigt fin huskropp med mycket extra för en liten peng. Själva byggkostnaderna var också helt rimliga i förhållande till vad vi ville ha och fick.

Det är synd att dels program likt grand design där folk bygger helt muppiga hus eller en del rötägg där saker går åt helvete ska få smutskasta en hel bransch.

Jag är inte själv arkitekt så talar inte för egen sak.

Sen ska tilläggas att de senaste årens inflation har gjort det mer eller mindre omöjligt att göra rimliga kostnadsuppskattningar på byggen vilket knappast är arkitekternas fel.
 
  • Haha
Sthlm_
  • Laddar…
J Johannes Hultman skrev:
Vi finns! Och det går att hålla budget. Men det blir inte alltid så bra TV.

Det finns mycket att säga om detta och att kostnaderna drar iväg beror sällan på bara en faktor. De senaste tre-fyra åren har byggkostnaderna gått upp med minst 30%, vilket såklart påverkar de hus som byggts och projekterats under den tiden, vilka också är de hus vi ser på TV.

Sen är många av våra kunder väldigt viljestarka och ambitiösa människor som inte alltid nöjer sig med det enkla och rationella, utan vill förverkliga sina drömmar. Arkitekter har såklart stor inverkan, men i slutändan så är det beställarna som tar besluten, och de som betalar, men också de som får leva i husen vi skapar tillsammans, och också de som drar nytta av fastighetens värdeökning.

Jag skulle kunna säga samma sak om kataloghus - ”det blir alldeles för dyrt” då väldigt få väljer att inte modifiera husen och göra tillval till uppblåsta priser som hustillverkarna sätter. Det blir inte heller billigare att rita själv, det är en chimär, då precis som du säger är hemmaritade hus ofta väldigt ineffektiva och dåliga.

Det finns väldigt många arkitekter som gör precis det du efterfrågar, men verkligheten utspelar sig inte på TV, och det är inte heller där som måttstocken för god arkitektur finns.
En sak som väl fördyrar är väl också att devisen "litet bo jag sätta vill" har försvunnit. Många hus vi ser när vi åker runt(inte för att titta på hus, vi åker motorcykelturer) är rätt stora. Vi har sett åtskilliga två och en halvplanshus. Två fullstora våningar på uppskattningsvis 100kvm var och sen ett halvplan på det. Ett rejält dubbelgarage och pool på det.
 
  • Gilla
zetamamman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.