För att få ett BRA pris förstår jag att man behöver vara kunnig, absolut, men det var därför jag skrev "okej" pris. Kanske skulle valt ordet "acceptabelt" istället. Nog för att kylskåpet inte kunde förväntas vara billigare, men skulle det explodera i mitt kök tror jag inte att någon hade anklagat mig för att inte ha koll på att just det kylskåpet var felbyggt. Jag ska liksom inte behöva ha läst 30 högskolepoäng i kylskåpsteknik och sedan bygga ett på egen hand för att förväntas få tag på ett som fungerar och inte kostar tiodubbla priset.
 
Redigerat:
ArkErik skrev:
Langsvar. Det var uppdrag emot privatkunder de pratade om. Kan slänga upp någon bild ifrån föreläsningen senare.

Kan man stödja sig på konsumentlagen har man väldigt lite ansvar som kund/ beställare som jag har förstått det.
Googlade viadre lite och det verkar som om du har rätt i att det visst är tillämpbart mot konsument.

http://www.stockholmsbf.se/2014/kan-abk-09-tillampas-mot-konsument__3448

Går dock emot allt jag trodde mig veta om förhållandet mot konsument. Jag var helt övertygad om att man som privatperson även vid köp av konsulttjänster var skyddat i lagtext.

Tack för uppsträckningen! ;)
 
  • Gilla
ArkErik
  • Laddar…
Mycket konstigt att man som konsument står rättslös vid köp av konsulttjänster. Kanske pga att det tidigare inte varit en så stor marknad.

Mycket tråkigt för TS att A varit så oproffsig bet bygglov etc. En arkitekt skall förstå häraden av kostnader men inte generellt kunna ange kostnaden för färdigt hus.
Jag har inte läst hela tråden men kan TS beskriva vad A har levererat för dessa 170 tkr? Tex bygglovsritningar. Övrigt ? Konstruktionsritningar, bygghandlingar i övrigt?
 
Hur har det nu gått för Kaveln?

Är det "nedskalade" huset på gång? En uppdatering vore trevlig!

Och förhoppningsvis var i alla fall en del av den ursprungliga arkitektens tankar möjliga att ta med till det nya huset, så inta allt hans arbete var ogjort.
Även om det kanske var en omväg.
 
Jag kan delvis förstå att problemet uppstår. Flera gånger när jag velat ha ngt ritat, så har arkitekten lagt ner för mycket jobb och ritat fel saker innan han presenterar det första utkastet.

Sen gillar arkitekter ofta det de själv har ritat så de pratar gärna för sin egen produkt. Då gäller det att man tydligt visar på vilka ramar man har och ger en tydlig målbild.

Ansvarsfrågan har jag dålig koll på men hen är säkert rädd om sitt rykte och därför borde det finnas utrymme för förhandling och avdrag.
Lycka till.
 
flymax skrev:
Jag kan delvis förstå att problemet uppstår. Flera gånger när jag velat ha ngt ritat, så har arkitekten lagt ner för mycket jobb och ritat fel saker innan han presenterar det första utkastet.
Av nyfikenhet, vad har de jobbat med som de inte borde? Är arkitektstudent så försöker redan nu snappa upp tips ifrån arbetslivet. Verkar vara ett ganska stort glapp emellan utbildning och jobb senare om man inte kollar upp saker själv utanför skolan, tyvärr.
 
Lycka till med studierna.

Två tips!

Lär dig byggnadsteknik, dvs inte bara gestaltning utan förstå byggnadens tekniska funktioner. Detta verkar inte finnas på arkitekturskolan längre.

Ang ovan. Många beställare har egna önskemål och begränsad ekonomi. Lyssna på beställaren och förstå ramarna för projektet. Jag misstänker att många arkitekter arbetar på deras drömhus istället förbeställarens

Ang
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.