Som jag skrev så tror jag att du i princip har rätt till skadestånd från arkitekten. Men framförallt när det inte står en summa som mål i avtalet. Så tror jag inte att det är möjligt att FÅ rätt. Du kommer aldrig att kunna bevisa att han gjort fel.
 
Du har nog rätt, tack för inläggen!!
 
Det låter underligt att arkitekten "lovat" att huset inte skulle kosta mer än den exakta budget som ni kommit överens om (såvida budget inte var tilltagen i överkant). Arkitekten kan inte lova vad andra kommer att lämna för offerter. Kanske det hus han först ritade skulle klara budgeten ? Genom påbjudna ändringar av utformningen kanske huset blev dyrare? Om Du har kommit med ändringsförslag (som ev skulle kunna fördyra) under arbetets gång borde Arkitekten påpekat detta.

När det gäller ändringarna som Arkitekten tvingades göra p g r av kommunens bedömning av byggnadshöjden så är det ofta delade meningar om hur den skall beräknas vid kuperad terräng. Arkitekten kan har räknat fel men det kan inte uteslutas att kommunen gjord en bedömning som vid ett eventuellt överklagande visat sig vara felaktig. Inte alltid som Arkitekten kan ställas till svars för bedömningar som kommunen gör när det gäller svåra frågor som detta.

Hoppas ändå att Du blir nöjd med slutresultatet även om huset blir mindre än vad Du från början önskade (kanske därför som huset blev billigare?)
 
Men på vilket sätt trodde ni att en arkitekt ska kunna hålla koll på er produktionskostnad?! Det är ju skrattretande!!! Hallå! Sedan är det ju så att arkitekten inte bestämmer vad kommunen ska besluta. Vår arkite stämde av med kommunens handläggare, det tog 2 dagar för bygglov. Jag förstår inte alls ditt argument att ej att anpassa huset för att inte spränga så mycket. Det är ju billigare att spränga än att bygga ett komplicerat hus. Visste ni inte det?
 
Hej och tack för ditt inlägg.

För det första så har jag inte beställt ett så stort hus!för det andra så borde en Arkitekt informerat mig om det komplexa i att beräkna byggnadshöjder och medelmarknivåer på en kuperad tomt. Om han nu vore så rutinerad som han ville framstå, borde han känna till att kommuner gör sina bedömningar och informrat mig om det. Jag kommer nog i slutändan bli nöjd med mitt hus, men jag kommer aldrig mer bygga hus i denna kommun, för på det viset som de har hanterat mitt ärende är horribelt dåligt! Jag kommer heller aldrig anlita en arkitekt igen, det blev för dåliga erfarenheter för mig denna gång helt enkelt!
 
Som jag skrivit tidigare och som du säkert sett om du läst HELA tråden, så stämde vi av med Arkitekten INNAN vi köpte tomten. Han var då väldigt tydlig med att han kan effektivisera bygget pga att han har dataprogram som påvisar kostnaderna, samt att det är mycket billigare att bygga huset i halvetage än att spränga. Om jag nu varit så kunnig som du verkar vara, så hade jag säkert inte behövt fråga honom. Sen kan jag tillägga att varken vår Arkitekt eller vi har kunnat "stämma av" med vår handläggare på Kommunen, för vår handläggare har inte funnits tillgänglig för "avstämningar" !!! De har inte ens funnits tillgängliga per telefon under deras telefontider, för då har de varit upptagna i möten..... det har igenomsnitt tagit 6 veckor att få svar på mail från dem och så pågick det i 9 månader, så tro mig....om jag kunnat "stämma av" med handläggaren så skulle jag ha gjort det !!!!!
 
Reglerna om uppdragsavtal är tydliga. Det går inte att ha krav på om utförandet är bra eller dåligt. Det går alltså inte att klaga på ett fult hus. Däremot går det att klaga på brott mot specifika instruktioner. Har ni skrivit in att det skall vara en tajt budget och berättat för arkitekten om dess storlek, måste han följa den. Har han inte gjort det är det avtalsbrott. För avtalsbrott finns det två konsekvenser. Om felet är stort, häv avtalet. Kräv pengarna tillbaka och använd inte ritningarna. Är felet litet: i detta fall ha ni använt ritnignarna men detta har krävt omritning. Kräv återbetalning av en del av arkitektarvodet. Hur mycket? En lämplig måttstock kan vara hur mycket det kostat er att få rätt ritningar. Har byggfirman lagt ett visst antal timmar på det. Kräv dessa timmar gånger lämpligt timpris. Lycka till.

Bevisproblem, förresten. Står det i avtalet att en tajt budget skall följas är det nästan helt sannolikt att budgeten har diskuterats. Att det är den budgeten ni nu omtalar ni nämnt hela tiden är därför rimligt. Särskilt om ni har en kalkyl från tiden innan arkitektkontakten eller en uträkning eller liknande.
 
  • Gilla
Music Man och 3 till
  • Laddar…
Tack för ditt inlägg!! Jag tycker det låter rimligt att en Arkitekt skall följa avtal också, annars är det ju onödigt att upprätta ett avtal. Jag skall prata med Arkitekten och se hur han ställer sig!
 
Som arkitekt ska man inte rita sitt eget drömhus, utan beställarens. Kommunikation är A och O, speciellt om det är krångligt att leva upp till detaljplanebestämmelser. Vill man bygga ett hus med basic standardlösningar, så kan det funka med tumregeln 20'/kvm. Eventuellt får du också lägga på momsen.
I en bygglovsprocess är det flera parter som ska kommunicera med varandra: beställare, arkitekt, bygglovshandläggare och eventuellt någon granne med vetorätt. I denna del av processen är det mycket som bestäms, därför kan det vara vettigt att arbeta på timmar. Så fort det går att göra en bedömning av återstoden av arbetet, kan det vara lämpligt att låsa arvodet till en fast nivå, inom överenskomna förutsättningar.
 
Tack för inlägget! Ja jag tror faktiskt att problemet i vårt fall varit just att Arkitekten ritat sitt eget drömhus, han har hela tiden pratat om "sitt hus" och "sitt bygglov". Jag kan givetvis se mina egna brister i kommunikationen, men eftersom jag som kund inte besitter samma kunskaper rörande hela byggprocessen, upplever jag att Arkitekten i detta fall, lovat mer än han kunnat stå för och nu är det jag som kund som får stå för den notan. Dels har jag betalat honom en massa pengar för en produkt som han inte kunnat leverera och dels anser jag att han haft mycket stor del i att processen tagit alldeles för lång tid, vilket skapat stora merkostnader för oss.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det händer ibland att man tappar bort varandra och ofta kostar det pengar. Ofta löser man detta med någon form av kompromiss, där arkitekt och beställare får dela den ekonomiska bördan, då det i efterhand kan vara svårt att avgöra vad som orsakat vad. Ett tips är att hålla god ton från båda håll, så blir huset trevligare att bo i. ;-)
 
Ja, god ton kommer man längs med i alla lägen ;-)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Kaveln skrev:
För det första så har jag inte beställt ett så stort hus!
Vad för hus har du beställt egentligen?
 
Lollo3 skrev:
Men på vilket sätt trodde ni att en arkitekt ska kunna hålla koll på er produktionskostnad?! Det är ju skrattretande!!! Hallå! Sedan är det ju så att arkitekten inte bestämmer vad kommunen ska besluta. Vår arkite stämde av med kommunens handläggare, det tog 2 dagar för bygglov. Jag förstår inte alls ditt argument att ej att anpassa huset för att inte spränga så mycket. Det är ju billigare att spränga än att bygga ett komplicerat hus. Visste ni inte det?
Är det? Alltid? Det var nog inte många som visste.

De flesta tror nog att det har att göra med hur mycket man behöver spränga, och hur pass komplicerat huset är.
 
O
Kaveln skrev:
Ja, god ton kommer man längs med i alla lägen ;-)
Rätt inställning! Då finns det alla möjligheter att lösa problemet!
Dock är bevisbördan väldigt svår, om det bara står "tajt budget" och inget belopp så tror jag att det blir tolkningar om vad som gäller därför bör du nog skippa att gå vidare.... Utan bita i det lite väl sura äpplet och gå vidare!
Men med en bra dialog så ska det nog kunna gå att lösa! "I en förhandling så handlar det om att båda ska se sig som vinnnare"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.