Det verkar helt galet om byggnadsingenjörer på kommuner tar betalt av olika KA som en sidoinkomst för att bli uppförd på en lista som dom lämnar ut till nybyggare. Om det ligger till på det sättet så ska det anmälas direkt och jag har svårt att se att om det verkligen förekommer att det håller i längden och personerna som utnyttjar systemet kommer att komma undan med det.

När min kompis byggde så kontaktade han kommunen och frågade om lämplig KA och då mailade de en lista på alla KA som godkännts vid tidigare byggen med kommentarer om vilken behörighet de hade etc. Så alla självbyggare som godkännts som KA etc. fanns med på listan med yrkesverksamma KA med olika behörigheter så han kunde se vilka som de senaste åren i någon form hade varit KA på olika byggen inom kommunen.

Jag har svårt att tro att det är så illa som du beskriver men är det så som du säger att det finns folk på vissa kommuner som vid sidan om tar betalt för att rekommendera eller lämna ut uppgifter om tillgängliga KA så ska det anmälas och det är helt oacceptabelt. Gäller det kommunerna du räknade upp där du varit KA tidigare?
 
Redigerat:
Thomas Lundquist
Ja så var det. Det här var för typ femton år sedan och jag hade inte riksbehörighet. KA var splitt nytt och man fick tillgång till mappen för en peng.

Jag tänker inte vissla mer angående det, men det var en av dessa kommuner. Jag måste nog erkänna, att hade jag varit något år äldre så hade jag nog köpt konceptet från kommunen och kanske suttit där idag som en något överviktig konsult :).
 
Ja oegentligheter verkar gå att hitta både här och där och förhoppningsvis anmäler alltid de som drabbas, har kunskap eller aning om vad som pågår eftersom oftast ingen förutom de som har handen djupt nere i syltburken tjänar på det.

Om man tittar på det jobb som du tycker är riktigt illa inom bygg som utförs av konsulter, i vilken anställningsform skulle tjänsterna istället utföras om det troligen inte finns interna resurser? Är huvudproblemet konsulter eller bara oseriösa personer oavsett anställningsform?
 
  • Gilla
Amirmu
  • Laddar…
Thomas Lundquist
mr_bygg skrev:
Om man tittar på det jobb som du tycker är riktigt illa inom bygg som utförs av konsulter, i vilken anställningsform skulle tjänsterna istället utföras om det troligen inte finns interna resurser? Är huvudproblemet konsulter eller bara oseriösa personer oavsett anställningsform?
Jag tycker att jag har svarat på dessa frågor tidigare och det kanske är läge att släppa konsulterna och deras vara eller icke för den här gången.
 
OK, visst inga problem att släppa konsultdiskussionen om du vill det. Du är TS så hur du vill styra diskussionen utan att den går alltför OT är upp till dig. Har du fått svar eller skapat den diskussion du önskade eller finns det mer att diskutera?
 
Thomas Lundquist skrev:
Du skriver att man ska erbjuda det ena och det andra, men vilken oseriös klåpare tänker sig ha denna kostnadsfria tjänst så länge han bara kan köra på?


Det i mina ögon är "den enda vägen" för att få bort klåpare är att man har en legitimation på vad man har för utbildning.
Den dag konsumenten är beredd att betala för detta så försvinner klåparna över en natt, för det blir inte gratis.
Ingen oseriös erbjuder det givetvis, vilket är min poäng. Varför skulle han det? I princip ingen annan gör ju det, eftersom ni inte vill då ni tycker det är för jobbigt. I en sund ej konstgjord branch skulle vad som upplevdes som "jobbigt" och inte reglera sig självt då konkurrensen alltid driver på och trimmar tjänster.

Det finns ingen annan branch där det går att klampa in några dagar för sent till avtalad tid utan att ha hört av sig, begära förskott och sedan dra igen ett par dagar för att till sist dyka upp och slutföra tjänsten och först då berätta hur många tiotals tusen den kostar.
 
Thomas Lundquist
SOCKEPLAST skrev:
Ingen oseriös erbjuder det givetvis, vilket är min poäng. Varför skulle han det? I princip ingen annan gör ju det, eftersom ni inte vill då ni tycker det är för jobbigt. I en sund ej konstgjord branch skulle vad som upplevdes som "jobbigt" och inte reglera sig självt då konkurrensen alltid driver på och trimmar tjänster.

Det finns ingen annan branch där det går att klampa in några dagar för sent till avtalad tid utan att ha hört av sig, begära förskott och sedan dra igen ett par dagar för att till sist dyka upp och slutföra tjänsten och först då berätta hur många tiotals tusen den kostar.
Att det blir förseningar händer ofta. Den hantverkare som inte för en dialog och ringer till kunden är ohyfsad, och har han det beteendet i övrigt som du beskriver så blir han heller inte långvarig som företagare.
 
Glufsglufs skrev:
I en akademikerstad som också är en stor arbetarstad och då i synnerhet inom bygg så stöter man ju på all typ av folk och om jag ska generallisera lite så kan man ju säga att de med mycket teoretiska kunskaper som inte har tummen mitt i handen har en förmåga att överanalysera och fundera till förbannelse innan första greppet görs och det görs då kanske visserligen rätt teoretiskt men praktiskt på ett otroligt krångligt vis. .....
Men tror du inte att det bara är brist på erfarenhet?
När jag kommer till något helt okänt så funderar jag vådligt innan och krånglar till det, men när det är moment som liknar sånt jag gjort förut så vet jag var jag kan förenkla utan att slutresultatet blir lidande och behöver inte tänka och mäta lika mycket.
 
Minns när de åkte hem till en kärnfysiker, lång var han med mycket vilja och inte det minsta dryg, han var singel och hade lagt ned nästan 100k på badrummet med extremt kakel i en liten stuga i östhammar tror jag att det var.
Byggde dessutom fina radiostyrda båtar.
Han hade en förmåga att överannalysera allting i teorin, så att det praktiska blev lidande skulle han dra ett streck så tog han en laserpekare, men han måste kunna styra den så då programmerar man en micoprocessor och styr den med spakarna avsett för segelbåten.
Han lyssnande dock på vad de sa och tog emot en del enkla stalltips, som för honom var stora.
Sen var han grymt sugen på hon inredaren Helena :)

Varför säger alltid Anders "hålla ordning och inga öppna lådor då åker skiten ut" i början på varje program till sina kollegor.

Ska de öppna och stänga lådorna varje gång de behöver någonting?
 
Andy78 skrev:
Varför säger alltid Anders "hålla ordning och inga öppna lådor då åker skiten ut" i början på varje program till sina kollegor.

Ska de öppna och stänga lådorna varje gång de behöver någonting?
Skulle tippa på att det är dels för att ge ett intryck av att de är ordentliga, och dels för att det i stort sett alltid finns barn med i bilden.
 
Thomas Lundquist
Jag skulle nog säga att dom har ordning och inte försöka göra något intryck av det.
Är det någon som sett maskiner som inte används ligga på golvet?
Eller material som dom får kliva över? Dom är trots allt rätt många och då gäller det att ha lite ordning.
 
Andy78 skrev:
Minns när de åkte hem till en kärnfysiker, lång var han med mycket vilja och inte det minsta dryg, han var singel och hade lagt ned nästan 100k på badrummet med extremt kakel i en liten stuga i östhammar tror jag att det var.
Byggde dessutom fina radiostyrda båtar.
Han hade en förmåga att överannalysera allting i teorin, så att det praktiska blev lidande skulle han dra ett streck så tog han en laserpekare, men han måste kunna styra den så då programmerar man en micoprocessor och styr den med spakarna avsett för segelbåten.
Han lyssnande dock på vad de sa och tog emot en del enkla stalltips, som för honom var stora.
Sen var han grymt sugen på hon inredaren Helena :)

Haha! Jag har alltid varit fascinerad av dylika personer då de ofta ställer folks uppfattningar om intelligens och iq på ända. Ett bra exempel var dokusåpan FC-Z som gick på Z-tv för några år sedan. En bunt riktiga praktnördar med sammanlagd IQ på typ 23000. Sparka boll, föra en konversation eller hålla i en hammare kunde dom dock inte, och kom dom inom två meter från en tjej fick dom akut andnöd.
 
Jag har sett hantverkare som lämnat stället precis som de använt det, med täckluckor för el öppna utomhus, mm.

Så tar inget för givet nu, allt kan hända. Har till och med hört hantverkare säga, det ska vara en hantverkare till det när de har hittat fel :), det var givetvis inte dom :)

Men visst ingen är felfri, men lite allmänt hyfs kan man väl begära?
 
timmelstad skrev:
Skulle tippa på att det är dels för att ge ett intryck av att de är ordentliga, och dels för att det i stort sett alltid finns barn med i bilden.
Som jag tolkat det säger han till hantverkarna att inte rota i familjens privata lådor, för då åker skiten (dvs hantverkarna) ut. Någon annan som har en annan tolkning?:cool:
 
K
Undrar hur många av de som Anders har hjälp som hänger här på forumet.

Många skulle jag tro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.