iSnobben skrev:
Är det inte svårt att ställa in sågen när man får vinklar angivna med tiondelar. Så noga är inte min såg graderad iaf eller har du ytterligare tips här?
Det går bra att höfta tiondelarna. Om man sågar ytterhörn är det generellt lite mer noga med vinklarna. Innerhörn hanterar man ju genom att figursåga den ena sidan mot den andra. Då brukar det vara lite lättare att få en bra passning. Om detta framstår som oklart, föreslår jag en googling på "Coping crown molding" (jo, med amerikansk stavning i detta fall)
 
Använder bara den här appen...
index.jpg
...den var gratis, fick den av mamma och pappa.
 
  • Gilla
murak och 1 till
  • Laddar…
Inte en app men webb baserat så det funkar på det mesta.

ImageUploadedByTapatalk HD1361398333.435900.jpg

Många olika räknare för det mesta samlat på ett ställe,

http://www.calculatoredge.com/index.htm

Väljer man svenska blir det tydligare utan knappar till det olika räknarna men lite väl mycket Google Translate över texten.
 
Moelven har släppt sitt dimensioneringsprogram för limträbalkar som app till Apple och android.
 
Hyfsat trådlyft, men fortfarande aktuellt ämne tänker jag.

Mitt bidrag får bli "Converter" som är gjort av Trelleborg. Konverterar det mesta och går att lägga favoriter till de funktioner man använder mest. Gratis till Android, vet inte om den finns till Apple.
 
pjodden skrev:
Hyfsat trådlyft, men fortfarande aktuellt ämne tänker jag.

Mitt bidrag får bli "Converter" som är gjort av Trelleborg. Konverterar det mesta och går att lägga favoriter till de funktioner man använder mest. Gratis till Android, vet inte om den finns till Apple.
Finns till iPhone - Används flitigt till det mesta.
En annan som jag använder en del till altanbyggen och dylikt är "Svenskt trä" där materialåtgång och dimensionering av bjälklag/bärlinor är dom funktionerna som jag gillar mest.
 
En bra miniräknare är allt jag behöver (förutom mina verktyg och papper och penna), och den bästa är Droid48, en mycket prydligt paketerad HP-48 emulator.
 
Hej

Gammal tråd, men verkar vara den som gäller för tips om appar.
Jag testade igår Magicplan och den fungerar väldigt smidigt.
Man kör med Augmented Reality genom telefonens kamera och kan enkelt rita upp en planlösning, tar max 30sec per rum uppskattningsvis.
Finns till både Android och iPhone/iPad.


Det finns även annan app vid namn Roomscan (bara iPhone/iPad) som sägs vara ännu bättre, men har som Android-användare inte kunnat testa..


Magicplan demo:

Magicplan resultat (ett simpelt rum):
 
  • Skärmdump av Magicplan app som visar en digital ritning av ett sovrums planlösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Korvgubbe
Nu när det är för varmt för att göra något ägnar jag mig åt lite trådlyftande, det borde rimligtvis ha hänt lite nytt på app-fronten.
Så har ni några nya favoriter att tipsa om?
 
Det finns ett antal svetsningsappar. Har inte hunnit testa någon ännu (eller snarare glömt bort att jag laddat ner.. ) så jag kan tyvärr inte rekommendera någon. Sök på welding i Appstore/android.
 
Vilken bra tråd! Mycket bra input :)
Jag vill gärna tipsa om PlanRadar. Finns för iOS och Android.

En byggapp för dokumentation, skapa ärenden och att göra planritningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.