Hej! Tänkte på att det finns en del hjälpmedel till smartphones som är användbara i byggsammanhang. Hade varit kul med en tråd där man kan tipsa om användbara "appar"
Jag börjar med att tipsa om "angle meter" mäter vinklar med din telefon samt "lätt mätt" som beräknar materialåtgång vid altan/trall bygge.
Båda finns i App store.
 
  • Gilla
jackt
  • Laddar…
Har använt angle miter. Tyvärr mäter den alltid 3grader fel. Går det att kalibrera någonstans?
 
Jag har en app som heter CrownCalc. Den är svinbra när man skall lista. Den beräknar alltså vinklarna för s.k. compound-snitt, när man lägger listen platt på gersågen.
 
Kanske inte direkt bygganknutet, men ändå brukar ju en del bygginsatser innebära flytt av parabolen, och då är dishpointer pro riktigt bra. Funkar även suveränt för att se om det är den där j*vla björken som blivit för yvig och orsakar störningarna. satellite director är en snarlik app.
http://www.youtube.com/watch?v=lRLpKZMCRHo
 
Redigerat:
Nu kanske inte det passar tråden men är det en app jag saknar så är det sagulator. Den beräknar trä och slivmaterial nedböjning vid last men verkar bara finnas på nätet.
 
mattiasp skrev:
Jag har en app som heter CrownCalc. Den är svinbra när man skall lista. Den beräknar alltså vinklarna för s.k. compound-snitt, när man lägger listen platt på gersågen.
Den räknar alltså ut om man har en taklist utan en 90graders "rygg" vilket gör att man inte kan ställa den upp i sågen, man lägger alltså listen platt ner så räknar den ut hur jag skall ställa sågen ?
 
Har använt en vibrationsmätare för att lista ut orsaken till vibrationer i en rikthyvel. Praktiskt.
 
Jag då som står i tankarna att slå till på en sådan tele. Är det android eller iphone som då är bäst på byggrelaterade appar utan att betala en massa pengar.

Pär
 
phl skrev:
Har använt en vibrationsmätare för att lista ut orsaken till vibrationer i en rikthyvel. Praktiskt.
Den nya ändlösa remmen kom igår, montering i veckan. Ska bli intressant att se hur stor skillnad det blir!
 
mattiasp skrev:
Jag har en app som heter CrownCalc. Den är svinbra när man skall lista. Den beräknar alltså vinklarna för s.k. compound-snitt, när man lägger listen platt på gersågen.
Tack för tipset. Nu borde t.o.m jag få till det utan en massa provbitar.. :)
 
pär h skrev:
Jag då som står i tankarna att slå till på en sådan tele. Är det android eller iphone som då är bäst på byggrelaterade appar utan att betala en massa pengar.

Pär
Spelar nog ingen roll, det finns massor av gratis appar till båda. Själv har jag ännu inte köpt någon app.
Och behöver man köpa brukar de kosta mellan 7 och 50 kronor, sen finns det appar för flera hundra kronor som typ sjökort och sånt avancerat.
 
CrownCalc kostade mig 22 kr, vilket motsvarar ca 1meter taklist. Appen har definitivt betalat sig. Gratis är inte alltid den bästa lösningen.
 
pär h skrev:
Jag då som står i tankarna att slå till på en sådan tele. Är det android eller iphone som då är bäst på byggrelaterade appar utan att betala en massa pengar.

Pär
Jag har iphone(4s) i jobbet och android (samsung galaxy S2) hemma och är väl av den åsikten att iphonarna är marginellt enklare att komma överens med för en novis, men ack så mycket mer begränsade för oss som nog räknar oss som lite mer avancerade användare. Jag har ännu inte hittat nåt som går att göra på iphonen som inte androiden klarar av. Enda anledningen jag skulle se för mig personligen att skaffa en iphone vore om jag sålde min själ åt steve jobs spöke, gick all in och byggde upp en appleinfrastruktur med macdatorer, airportnätverk, appletv mm då de tydligen ska vara enkla att få att lira ihop. Om man dessutom kastar in prisvärde som en faktor så driver konkurrensen mellan de olika tillverkarna ner priserna på androider och skapar en marknad för fler modeller med olika egenskaper, där apple har få modeller som de kan prissätta efter eget huvud så länge de säljer tillräckligt. Mitt råd är att speca en lista med egenskaper som du vill ha och välj telefon efter det.
 
Oj det blir svårt att speca en lista på egenskaper det är så väldigt mycket. Få se nr ett det måste gå att ringa med den sen........... vet jag ej mera. :surprised: Det kanske vore bra om man kunde söka lite info även när man inte är hemma vid datorn.

Hur hittar man alla appar. Tänkte på tex mattiasp CrownCalc hur kommer man på att det är en sådan man behöver. Jag skulle inte ha en tanke på att behöva ha hjälp med att räkna ut vinkeln matematiskt. Vilket jag verkligen skulle behöva då jag inte har en aning om hur man gör det. Missförstå mig rätt det är nog en en jätte bra app. Det är nog så att jag inte har kommit dit ännu.


Pär
 
Redigerat:
pär h skrev:
Oj det blir svårt att speca en lista på egenskaper det är så väldigt mycket. Få se nr ett det måste gå att ringa med den sen........... vet jag ej mera. :surprised: Det kanske vore bra om man kunde söka lite info även när man inte är hemma vid datorn.

Hur hittar man alla appar. Tänkte på tex mattiasp CrownCalc hur kommer man på att det är en sådan man behöver. Jag skulle inte ha en tanke på att behöva ha hjälp med att räkna ut vinkeln matematiskt. Vilket jag verkligen skulle behöva då jag inte har en aning om hur man gör det. Missförstå mig rätt det är nog en en jätte bra app. Det är nog så att jag inte har kommit dit ännu.


Pär
I telefonen finns en ikon som heter App store, man bara klickar på. Därefter kan "surfa runt" i butiken och leta efter användbara appar, de är uppdelade efter topplista, kategorier.
Där finns typ kategorier som väder,sport,nyheter,tidningar,kataloger mm.
Man kan även söka på namnet på appen så kommer den upp samt liknande appar.
Sen är det bara att ladda ner så installerar den sig själv, tar 30 sek cirka.
Jättelätt !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.