Hur vanlig är Torix i nyproduktion? Används de överhuvudtaget?
Jag jobbade på elfirma en kortis ett par år på 90-talet och då var Torix allenarådande, tillsammans med någon u-båt.
Här är det ju Wago och liknande för hela slanten men Torix finns att beställa tom hos internetnissarna.
Används de, och av vem?
Röd Torix kabelskotång, använda för att sammanfoga elektriska kablar.
 
Tommty
Nej
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Naturligtvis används Torix fortfarande, även om de börjar bli svåra att få tag i. Men skall du bara lägga till en tråd, t ex för ett extra uttag, och du redan har Torix så varför inte?

Men vi Torix-entusiaster blir alltmer sällsynta för varje år som går, jag undrar varför? Medelåldern torde väl ligga över 60 på de som fortfarande gillar detta eminenta kopplingsstycke.

I nyproduktion håller jag med Tommty, garanterat används de inte. Och ärligt talat finns det väl få skäl att använda Torix när Wago är rätt ok i pris. Men det är riktigt skoj att reta folk med Torixpropaganda.
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 8 till
  • Laddar…
Har haft tag i transparenta klämmor av samma typ som Torix, har för mig det stod Elko på dem. Finns de fortfarande?
 
Vad är det som är så fel med Torix? Visst, man måste ha koll på hur mycket som ska skalas beroende på antal kablar osv i kopplingen, men jag ser ingen teknisk anledning att det skulle vara ett dåligt sätt att koppla.

Varför skulle det vara bättre med Wago av typen push-lock, med minimal kontaktyta till ledarna i kontaktstycket? Särskilt i lägen där det går högre strömmar.

Jag är genuint nyfiken som lekman.
 
  • Gilla
Anders Broman och 3 till
  • Laddar…
Torix/tomtehattar är ju besvärliga när man ska in och koppla om. Oftast behöver man kapa och skala om trådarna för att det ska bli bra igen. Då gäller det att ha lite extra att ta av. Jag har ännu inte sålt mig till wago och är inte helt övertygad om snabbkopplingarnas förträfflighet så torex så länge lagret räcker.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Problematik kring omkopplingar är jag med på, viktigt att det finns litet slack att ta av. Men rent tekniskt/elektriskt, det lär vara svårslaget i faktisk kontaktyta mellan ledarna i kopplingen med stenhårt ihoptvinnade kopparledare via korrekt applicerad Torix.
 
S
H Harald Blåtumme skrev:
Vad är det som är så fel med Torix? Visst, man måste ha koll på hur mycket som ska skalas beroende på antal kablar osv i kopplingen, men jag ser ingen teknisk anledning att det skulle vara ett dåligt sätt att koppla.

Varför skulle det vara bättre med Wago av typen push-lock, med minimal kontaktyta till ledarna i kontaktstycket? Särskilt i lägen där det går högre strömmar.

Jag är genuint nyfiken som lekman.
Wago garanterar att du får samma kontakt varje gång, att den är sämre än en bra utförd torixkoppling är givet, men den är mycket bättre än en dåligt utförd Torix. Det är nästan omöjligt att misslyckas med Wago.

Du kan inte blanda EK, FK och RK i en torix. Trådarna måste oftast klippas av vid förändringar i en torixinstallation.

Arbetsmiljön är betydligt sämre för den som ska koppla torix. Fyfan vad slut jag var i axlarna vissa dagar när man kopplat mycket Torix i takdosor på byggena.

Nä, finns ingen som helst anledning att köra Torix idag.
 
  • Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
S
H Harald Blåtumme skrev:
Problematik kring omkopplingar är jag med på, viktigt att det finns litet slack att ta av. Men rent tekniskt/elektriskt, det lär vara svårslaget i faktisk kontaktyta mellan ledarna i kopplingen med stenhårt ihoptvinnade kopparledare via korrekt applicerad Torix.
Ja det är svårslaget, men wago ger en fullt tillräcklig anslutning så jag vet inte vad du vill uppnå egentligen? Energiförlusten i Wagon är försumbar ifall det är den du tänker på.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Wago garanterar att du får samma kontakt varje gång, att den är sämre än en bra utförd torixkoppling är givet, men den är mycket bättre än en dåligt utförd Torix. Det är nästan omöjligt att misslyckas med Wago.

Du kan inte blanda EK, FK och RK i en torix. Trådarna måste oftast klippas av vid förändringar i en torixinstallation.

Arbetsmiljön är betydligt sämre för den som ska koppla torix. Fyfan vad slut jag var i axlarna vissa dagar när man kopplat mycket Torix i takdosor på byggena.

Nä, finns ingen som helst anledning att köra Torix idag.
Hmmm, jag fick lära mig på 90-talet att du kan lägga FK innerst, EK ytterst och så vrider du åt rejält. Spiralen i Torix greppar bra i EK. När du gör så här skall du inte tvinna trådarna innan du drar åt och det går åt några extra millimeter med avisolerad tråd för att kompensera. Men man lära sig.
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Har inte använt torix på många många år. Vågar inte ens gissa hur länge sedan det är.
 
S
A Anders_Nilsson skrev:
Hmmm, jag fick lära mig på 90-talet att du kan lägga FK innerst, EK ytterst och så vrider du åt rejält. Spiralen i Torix greppar bra i EK. När du gör så här skall du inte tvinna trådarna innan du drar åt och det går åt några extra millimeter med avisolerad tråd för att kompensera. Men man lära sig.
Nej
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
A Anders_Nilsson skrev:
Men det är riktigt skoj att reta folk med Torixpropaganda.
Alla har vi ju vårra hobbies, vissa mer produktiva än andra :)
 
R RoAd skrev:
Alla har vi ju vårra hobbies, vissa mer produktiva än andra :)
Definitionen av en hobby är att den är improduktiv.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Definitionen av en hobby är att den är improduktiv.
Håller inte med dig, en hobby är väl en verksamhet som bedrivs utan att det egentliga syftet är att göra vinst, trädgårdsodling där du säljer det du inte lyckas äta upp eller biodling är väl goda exempel på hobbyverksamheter som är produktiva.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.