Status
Tråden går ej att kommentera.
När du skriver "man ska kunna leva på sin lön" är det bara en förkortning av "jag tycker att man ska kunna leva på sin lön".

Men jag drar mig ur diskussionen.
 
injonil skrev:
När du skriver "man ska kunna leva på sin lön" är det bara en förkortning av "jag tycker att man ska kunna leva på sin lön".

Men jag drar mig ur diskussionen.
Ja, du har ju inte varit med i diskussionen så det är för mig fullt normalt att du drar dig ur debatten efter två så korta och innehållslösa inlägg som inte fört debatten framåt.

Men jag har en fråga, har du problem med frasen "man ska kunna leva på sin lön"?
 
Redigerat:
Du lever i en drömvärld; du har inte förstått hur en marknadsekonomi fungerar och du förstår inte individens egna ansvar att hantera sitt eget liv. Det är därför jag avstår ifrån vidare diskussioner.

Innehållslösa inlägg? Jag förklarade att minimilöner leder till ungdomsarbetslöshet. Förstår du varför?
 
Morten Alper skrev:
Men har vi inte klargjort att ingångslönerna (din fråga) är likvärdiga mellan UK och Sverige?

Om nu dom svenska lönerna för en snickare ligger så högt över lika utbildade brittiska snickares löner så är min fråga varför är dom brittiska inte är här och arbetar?. Kan det bero på att dom flesta är "cowboys"?

Jag vet att statusen för en snickare i UK är väldigt låg, därför så utbildas det för få som kan och vill utföra sitt hantverk.
Ok försöker att sammanfatta läget.

Jag tar och saxar in ingångslöner i UK och hävdar att lönerna är lägre än i Sverige. Har man det så märks det i alla fall inte i fakturerat belopp i konsumentmarknaden, vilket öppnar för internationell konkurrens.

Morten Alpers svar: Det är samma låga nivåer i UK som i Sverige. Inget svar om varför låga löner inte syns i konsumentmarknaden.

Jag svarar : Saxar in hur mycket det kostar per dag att anlita brittiska hantverkare över hela UK. Priserna är avsevärt lägre än Sverige. Min poäng med detta. Om nu lönerna är samma varför är priserna så mycket högre i Sverige för konsumenter? Lön måste väl vara en förklaring? Det driver såklart hantverkare till vår marknad om de lokala aktörerna här tar ett pris som är dubbelt mot länder som tex UK.

Morten Alper svarar: Att UK-snickare borde vara här och arbeta om ersättningen är högre samt att statusen för hantverkare är låg så det är ingen britt som är intresserad av det.

Om ditt svar skulle stämma. Att britterna tycker att det är skit att vara snickare så hade priserna för dessa tjänster gått upp. Det är precis så marknadsekonomin fungerar. Så funkar det i så fall inte i UK. Verkar ju vansinne och i så fall vara ett intressant exempel för forskningen.

När det gäller att britterna är här så är det väl precis den analysen jag gör. Är skillnaden i ersättning tillräckligt stor så åker man hit, vilket östeuropeiska firmor nu gör. UK inte lika intressant för dem som tex länder som Sverige där priserna och lönerna helt enkelt är högre.

Klart man får räkna med konkurrens om det här som jag beskriver stämmer.
 
Jugend skrev:
Ok försöker att sammanfatta läget.

Jag tar och saxar in ingångslöner i UK och hävdar att lönerna är lägre än i Sverige. Har man det så märks det i alla fall inte i fakturerat belopp i konsumentmarknaden, vilket öppnar för internationell konkurrens.

Morten Alpers svar: Det är samma låga nivåer i UK som i Sverige. Inget svar om varför låga löner inte syns i konsumentmarknaden.

Jag svarar : Saxar in hur mycket det kostar per dag att anlita brittiska hantverkare över hela UK. Priserna är avsevärt lägre än Sverige. Min poäng med detta. Om nu lönerna är samma varför är priserna så mycket högre i Sverige för konsumenter? Lön måste väl vara en förklaring? Det driver såklart hantverkare till vår marknad om de lokala aktörerna här tar ett pris som är dubbelt mot länder som tex UK.

Morten Alper svarar: Att UK-snickare borde vara här och arbeta om ersättningen är högre samt att statusen för hantverkare är låg så det är ingen britt som är intresserad av det.

Om ditt svar skulle stämma. Att britterna tycker att det är skit att vara snickare så hade priserna för dessa tjänster gått upp. Det är precis så marknadsekonomin fungerar. Så funkar det i så fall inte i UK. Verkar ju vansinne och i så fall vara ett intressant exempel för forskningen.

När det gäller att britterna är här så är det väl precis den analysen jag gör. Är skillnaden i ersättning tillräckligt stor så åker man hit, vilket östeuropeiska firmor nu gör. UK inte lika intressant för dem som tex länder som Sverige där priserna och lönerna helt enkelt är högre.

Klart man får räkna med konkurrens om det här som jag beskriver stämmer.
Men kan du inte presentera lönegapet i siffror mellan lika utbildade snickare UK vs Sverige istället för att fladdra med saxen? Du kan lätt klippa dig i fingret.

Det är nog få som är emot marknadsekonomi, men att luta sig tillbaka och tro att inget i denna marknadsekonomi behövs stävjas är nog bara dom som kliver runt på kontor och tycker allt är ok och att konkurrensen går rätt till och priserna sjunker vilket är livsfarligt och kan få onda krafter från både höger och vänster att kläckas ur sina puppor.

Under "strecket" spelar människor som inte har en chans att svara emot denna marknadsekonomi och livet slås undan för åkare och betongare i övre medelåldern bl.a. Denna marknadsekonomi i det lägre skiktet utnyttjas av kriminalitet vilket avsevärt kan försämra vårt fundament i det Svenska samhället.
 
Redigerat:
injonil skrev:
Du lever i en drömvärld; du har inte förstått hur en marknadsekonomi fungerar och du förstår inte individens egna ansvar att hantera sitt eget liv. Det är därför jag avstår ifrån vidare diskussioner.

Innehållslösa inlägg? Jag förklarade att minimilöner leder till ungdomsarbetslöshet. Förstår du varför?
Ja, jag drömde om att driva egen rörelse när jag var liten så där har du lite rätt om min drömvärld.

Jag är en bricka i marknadsekonomin, driver två företag inom handels och bygg och är med andra ord inte den som försöker tyda siffrorna, jag skapar siffrorna så jag vet nog vad jag talar om. Jobbar i stort sett alla dar i veckan.

Sverige har ingen minimilön men är ett skapligt fungerande land.
Kan du förklara för mig varför då vi har en sådan hög ungdomsarbetslöshet?
Det skulle jag gärna vilja lära mig att förstå varför.
 
Javisst kan jag det! Lönerna är för höga. Om företagen ansåg att nyutbildade var attraktiva med dagens löner (som facket drivit fram) skulle det inte finnas någon högre arbetslöshet än för övriga. Du måste väl ändå veta hur utbud och efterfrågan fungerar?
 
  • Gilla
Locke och 2 till
  • Laddar…
injonil skrev:
Javisst kan jag det! Lönerna är för höga. Om företagen ansåg att nyutbildade var attraktiva med dagens löner (som facket drivit fram) skulle det inte finnas någon högre arbetslöshet än för övriga. Du måste väl ändå veta hur utbud och efterfrågan fungerar?
Rent färgmässigt politiskt sett så tror jag vi är på samma planhalva.

Jag som företagare tänker mer långsiktigt än vad du tror. Jag ska leverera bra kvalité samtidigt som mina anställdas privata leverne ska vara goda. Så tänker en företagare långsiktigt som vill vara långlivad.

Leverera kvalité först och främst men som det ser ut nu suger det fett bland mina konkurrenter.
Det tillverkas för mycket skit just nu och det gäller även tjänster.

Jag är övertygad om att Tyskland kommer rensa ur det illegala drittet med minimilön.

Efterfrågan är billigt skit just nu,därför är utbudet likaså.

Men det vänder nog snart då kvalité börjar efterfrågas igen. Jag hoppas bara att vi som levererar det överlever denna "höglöneperiod"
 
Morten Alper skrev:
Jag är övertygad om att Tyskland kommer rensa ur det illegala drittet med minimilön.

Efterfrågan är billigt skit just nu,därför är utbudet likaså.

Men det vänder nog snart då kvalité börjar efterfrågas igen. Jag hoppas bara att vi som levererar det överlever denna "höglöneperiod"
Det är så fantastiskt underhållande att läsa dina inlägg då dom varken säger något och när det kommer ett påstående så blir det så tokfel.:D

Orsaken till att tyskarna vill införa en minimilön är för att å en balans mellan östra och (syd)västra Tyskland. Fortfarande över 20 år sedan muren revs så skiljer sig lönerna (och för all del levnadskostnaderna) stort mellan öst o väst.

Några av dom främsta argumenten emot minimilön bygger på:
  • Risk för ökat svartarbete... tvärt om vad du påstår
  • Ökad ungdomsarbetslöshet... här tror jag tom du har förstått detta
  • Möjligheterna för dom som gör ett bra arbete att få en höjd lön minskas radikalt....
  • Ännu fler lycksökare från öst kommer att söka sig till Tyskland.... Tvärt emot dina teorier

Men all kred till dig att du orkar hålla på och driva dina absurda argument men jag är ganska övertygad om att du driver med dom flesta här inne(y)
 
Nimajneb skrev:
Det är så fantastiskt underhållande att läsa dina inlägg då dom varken säger något och när det kommer ett påstående så blir det så tokfel.:D

Orsaken till att tyskarna vill införa en minimilön är för att å en balans mellan östra och (syd)västra Tyskland. Fortfarande över 20 år sedan muren revs så skiljer sig lönerna (och för all del levnadskostnaderna) stort mellan öst o väst.

Några av dom främsta argumenten emot minimilön bygger på:
  • Risk för ökat svartarbete... tvärt om vad du påstår
  • Ökad ungdomsarbetslöshet... här tror jag tom du har förstått detta
  • Möjligheterna för dom som gör ett bra arbete att få en höjd lön minskas radikalt....
  • Ännu fler lycksökare från öst kommer att söka sig till Tyskland.... Tvärt emot dina teorier

Men all kred till dig att du orkar hålla på och driva dina absurda argument men jag är ganska övertygad om att du driver med dom flesta här inne(y)
Är det en ok. orsak för att införa minimilön i Tyskland tycker du? Varför har inte din melodi funkat för att få till "en balans" i Tyskland på nästan 25 år?

Vad har hänt i dom östra delarna av Tyskland jämfört med dom västra de nästan senaste 25 åren utan minimilön?
  • Lika låg svart arbetskraft.... som du påstår?
  • Lika låg ungdomsarbetslöshet....tveksamt va?
  • Lika möjligheter för dom som gör ett bra arbeta att få en höjd lön har ökat radikalt....?
  • Lycksökarna kommer inte att få plats då det blir billigare och mer praktiskt att anlita Tyskar!
 
Morten Alper skrev:
Är det en ok. orsak för att införa minimilön i Tyskland tycker du? Varför har inte din melodi funkat för att få till "en balans" i Tyskland på nästan 25 år?

Vad har hänt i dom östra delarna av Tyskland jämfört med dom västra de nästan senaste 25 åren utan minimilön?
  • Lika låg svart arbetskraft.... som du påstår?
  • Lika låg ungdomsarbetslöshet....tveksamt va?
  • Lika möjligheter för dom som gör ett bra arbeta att få en höjd lön har ökat radikalt....?
  • Lycksökarna kommer inte att få plats då det blir billigare och mer praktiskt att anlita Tyskar!
Förstår nog inte riktigt vart du vill komma.
- Östtyskarna är väl den befolkningsgrupp som har haft den högsta löneökningen i Europa dom senaste 25 åren
- Svart arbetskraft är ju ett generellt problem och även Tyskarna har kört program för att minska detta genom att dra ner lönekostnaderna för vissa typer av arbete. (I Sverige har vi RUT/ROT)
- Tyskland har ju världens näst lägsta ungdomsarbetslöshet (efter Japan) så nog har dom anledning att vara oroliga
- Tyskarna har välkomnat folk från Polen etc då dom ses som hårt arbetande och billig arbetskraft.

Antar att du återkommer nästa fredag när tråden har självdött igen:D
 
Nimajneb skrev:
Förstår nog inte riktigt vart du vill komma.
- Östtyskarna är väl den befolkningsgrupp som har haft den högsta löneökningen i Europa dom senaste 25 åren
- Svart arbetskraft är ju ett generellt problem och även Tyskarna har kört program för att minska detta genom att dra ner lönekostnaderna för vissa typer av arbete. (I Sverige har vi RUT/ROT)
- Tyskland har ju världens näst lägsta ungdomsarbetslöshet (efter Japan) så nog har dom anledning att vara oroliga
- Tyskarna har välkomnat folk från Polen etc då dom ses som hårt arbetande och billig arbetskraft.

Antar att du återkommer nästa fredag när tråden har självdött igen:D
Men tycker du att det är ok att införa minimilön i Tyskland för att få till "en balans"?
 
Nej.
 
Egentligen är det väl inget fel med minimlön. Jag tror fackets jämförelselöner är mycket mer skadliga för ungdomsarbetslösheten.
 
En minimilön är helt OK om arbetsmarknadens parter kommer överens om en sådan, men att riksdagen ska sitta och bestämma lönen är tokfel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.