Status
Tråden går ej att kommentera.
mr_bygg skrev:
Driver du med mig? Är jag inte seriös om jag inte kan lägga fram ett konkret förslag på hur ett införande av minimilöner i Sverige borde se ut? Från mitt perspektiv skulle det kännas fullständigt oseriöst att ge mig på att ens lägga fram ett upplägg och än mindre ge mig på att ange några exakta siffror utan att gått igenom befintlig forskning och studier hur minimilöner fungerat historiskt i andra länder och reflekterat över hur det skulle kunna appliceras på den Svenska modellen.

Jag ifrågasätter inte att du har den kunskapen och det skulle vara intressant om du istället kunde redogöra för hur du resonerat kring ditt förslag kopplat till minimilöner i andra
länder och den Svenska modellen.
Nej, jag driver inte med dig. Det sköter du själv alldeles utmärkt.

Du är en liten hare som dömer andras förslag men har inget själv att komma med. Men du är välkommen med dina brandtal igen när dom smakar mer.
 
Morten Alper skrev:
Nej, jag driver inte med dig. Det sköter du själv alldeles utmärkt.

Du är en liten hare som dömer andras förslag men har inget själv att komma med. Men du är välkommen med dina brandtal igen när dom smakar mer.
Då var vi där med personangreppen igen:x Vilka förslag har jag dömt ut? Du måste kunna skilja på att man har olika åsikter i en diskussion utan att man för den skull dömer någon annan som inte tycker precis samma sak. Du är fullständigt fri att vilken åsikt du vill om mina inlägg och tycker du inte att jag har haft något att komma med så är det fullständigt OK för min del.

Men som jag skrev tidigare skulle det vara intressant om du kunde utveckla dina tankar och resonemang kring ditt förslag om minimilöner.
 
Innan Morten Alper tjatar vidare så vore det ju bra först om han kunde påvisa att vi har ett problem.
Det enda som framkommit dom senaste sidorna är att Sverige tycks ha relativt höga löner i dom lägsta löneskikten.
Så varför lagstifta om något som uppenbarligen inte är ett stort problem???
Det känns mycket mer relevant att hitta lösningar på tex ungdomsarbetslöshet eller befolkningsökningen i fattiga länder.
Repeterar If it ain't broken.... don't fix it....
Om du Morten Alper inte vet vad det betyder kan du googla eller fråga en kompis.

Om det finns ett problem i närheten av vad mycket av diskussionen handlar om så är det ju någon form av illegal verksamhet, hur en minimilönnivå ska lösa detta förstår iaf inte jag.
 
Kan vi inte föra tillbaka denna diskussion till ett sakligt plan? Flera av de senaste kommentarerna platsar enligt min mening inte i en seriös diskussion. Jag är inte moderator på något sätt men skulle ändå föredra att de personliga angreppen uteblir.

Morten, en fråga till dig:

Eftersom jag jobbar dagligen med konsulting har jag ställt upp en liten räkning till dig på en till Sverige inlånad arbetskraft, i detta fall från Tyskland (högkostnadsland) eftersom jag arbetar där just nu.

En tysk firma har en person anställd och sänder denna person till Sverige för att bygga ett hus. Följande beräkning (alla kostnader per timma utan moms):

Lön: 77 kr (minimalt lönekrav enligt din räkning)
Sociala avgifter 14 kr (i Tyskland ca. 18 %, eftersom < 2 år => ansvaret för SA stannar i Tyskland)
Hemresa (1 per Månad): 20 kr
Per diem: 41 kr (24 Euro / dag under tre månader är minimum)
Övertagande bostadskostnad, gemensamt boende: 35 kr
Firmans krav på "Gross Margin" sätts till 25 % => 63 kr

=> Total timkostnad: 250 kr / månad + moms

Är denna timkostnad nu ok för dig?
 
Morten Alper skrev:
...du kanske ska kliva åt sidan och låta oss andra seriösa debattörer föra tråden framåt.
"Du låter som en sosse mrbygg...", "Det värmer mitt hjärta att du försöker läsa...", "Ja senast var det mr PK själv...", "Du är en liten hare"

:rolleyes:
 
Mikael_L
Morten Alper skrev:
Nej, jag driver inte med dig. Det sköter du själv alldeles utmärkt.

Du är en liten hare som dömer andras förslag men har inget själv att komma med. Men du är välkommen med dina brandtal igen när dom smakar mer.
Morten, du straffar bara ut dig själv stenhårt med sådana inlägg. Under vissa perioder under denna tråds liv har jag faktiskt kunnat ta dig på allvar, men nu känns det ganska kört ... :(
 
Mikael_L skrev:
Morten, du straffar bara ut dig själv stenhårt med sådana inlägg. Under vissa perioder under denna tråds liv har jag faktiskt kunnat ta dig på allvar, men nu känns det ganska kört ... :(
Jag håller med dig, det känns lönlöst att försöka få debatten framåt. Helt kört.
 
Men jag tycker fortfarande att frågan är konstig. Om nu ingångslönerna är så låga som Morten påstår så borde det finnas möjlighet att köpa löjligt billiga hantverkstimmar för extremt enkla projekt. Men det finns ju inte. Det är konstigt.

Jag tror vi har öppnat vår konkurrens i och med att vi tar relativt andra europeiska länder ganska mycket betalt.
 
Det kan vara så enkelt som att fakturering mot kund inte återspeglar den låga timpeng hantverkaren får. Och då är det nån annan som tjänar grova pengar på andras okunskap - kunden som tror att hantverkaren har en för sverige normal lön, och hantverkaren som inte vet hur mycket kunden faktiskt betalar.
 
sunqan skrev:
Det kan vara så enkelt som att fakturering mot kund inte återspeglar den låga timpeng hantverkaren får. Och då är det nån annan som tjänar grova pengar på andras okunskap - kunden som tror att hantverkaren har en för sverige normal lön, och hantverkaren som inte vet hur mycket kunden faktiskt betalar.
Precis. Så kan det vara (även om jag inte har några siffror eller insyn i just det här fallet). I Sverige så har vi ju "market failure" in snart sagt vilken bransch du vill, eftersom vi har gott om barriärer för nya aktörer (många välmotiverade), kunderna inte har full insyn/kunskap (där är väl byggbranschen ett mycket bra exempel), kartelliknande bildningar dyker upp så fort man vänder ryggen till (liten marknad med få aktörer, som dessutom begränsas ytterligare av att byggbranschen är geografiskt begränsad. Den måste till stor del produceras där den skall konsumeras). osv. osv.

När man tänker efter så är det ju konstigt att det fungerar överhuvudtaget... ;)
 
Mikael_L
L-S A, känns lite märkligt att du anser att byggbranschen har få aktörer ...? :x

Jag kände mig övertygad om att fanns en oerhörd massa små aktörer. Ja typ t.o.m fler än sammanlagda mängden kebab-hak och kvarterspizzerior ... :)
 
Han menar nog företag som har möjlighet att kunna bygga bostadshus.
 
Mikael_L skrev:
L-S A, känns lite märkligt att du anser att byggbranschen har få aktörer ...? :x

Jag kände mig övertygad om att fanns en oerhörd massa små aktörer. Ja typ t.o.m fler än sammanlagda mängden kebab-hak och kvarterspizzerior ... :)
Ja, det är klart. Men alla kan ju inte jämföras. Som jens71 skriver så är det inte *så* många som kan bygga ett helt hus (vi bortser från rent hantverk då). Men med tanke på hur svårt det är att ens få en hantverkare att komma och titta på ett jobb tom när de lovat att göra det en viss dag, så verkar många branscher iaf inte överetablerade...
 
Mikael_L
Antalet aktörer har väl ingen naturlig koppling till överetablering eller inte?


Vi hade Elgiganten, mediamarkt, Siba och OnOff, dvs få aktörer men ändå en överetablering - OnOff var tvungen att gå Off....

Vi har väldigt många lunch-ställen, taxiföretagare osv där det inte känns speciellt överetablerat, inte generellt i alla fall.

------------------

Men om byggbranschen då ...

Bygg/hantverkar-branschen Är en enorm, och har ett jättespann både storleksmässigt och etableringsmässigt.
Vi har de "stora", JM, PEAB, Skanska och vilken fler det nu är.
Giganterna, som säkert med blott sin existens "styr och ställer" lite i allt möjligt på hela den Svenska hantverksmarknaden.
Dom aktörerna är ju med och sätter nivån på UE-ersättningar, vilket sen på sista raden påverkar priset även för privatkunder, till sist.
Dom kan givetvis inte allsmäktigt styra detta, men dom har nog en ganska kraftig påverkan.

Bland dessa företag kan man tänka sig att oligopolsituationen kanske leder till någon slags bristande konkurrens.
Men detta påverkar i så fall nästan endast de allra största byggena, ett nytt IKEA, ett sjukhus, en skola osv osv.

När byggena går ner lite i storlek finns det nog hundratalet företag i storleken upp till något hundratal anställda som har muskler att ro ihop projektet och lägga anbud.

Och går vi ner på enskilda-hus-storlek så finns det tusentals små firmor som kan bygga åt kunden, antingen på delad eller hel entreprenad.
 
Klart att vi har för lite konkurrens i Sverige. Det är väl helt uppenbart för varje människa att så är fallet inom byggnads tex. Annars hade man ju inte sett så mycket avarter som man nu gör. Generellt kan man väl säga att vi har för dålig konkurrens inom en rad branscher.Man har ju haft ett alldeles för tamt konkurrensverk.

Giganterna har begränsad konkurrens. Det var väl därför som tyskarna ville hit tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.