Status
Inte öppen för fler kommentarer.
pappskallen skrev:
Suck, ja som vanligt så vill du inte förstå när åsikterna inte passar dig.....

Så du menar att tidigare lön/ersättning/situation ska vara grund för lönen, skrämmande åsikt om du frågar mig.
Mao, så kan man betala i stort sett noll och ingenting om bara personen är tillräckligt utslagen? Rumänska tiggare, arbetslösa Polacker etc. Tänk vad billigt du skulle få din fasad målad. -Tragiskt

Och, det är ju givetvis inte gentemot Polacken som vi pratar lönedumpning utan mot ARBETSMARKNADEN.....


Om vi leker med tanken att även arbetsskydd hade legat utanför lagstiftningen, hade det också gått att köpslå med? för dom kanske inte får det sämre här när dom målar gavelspetsen i krokig arm från stege, -stegen har ju stegfot!! det är annat än i Polen det.....Ställning pfft, det får dyra svenska målare lyxa sig med....
Hur långt är vi beredda att montera ner vår arbetsmarknad för ett billigt pris??
Du får hitta bättre argument för att förklara vad du eg menar.
Arbetsmarknaden är ju hela EU och det finns stora löneskillnader mellan olika områden, även inom olika länder, även i Sverige om du tex jämför Stockholm och Bastuträsk. Detta betyder inte att levnadsstandarden skiljer lika mycket då cost of living påverkas av lönenivåerna i närområdet.
Om nu en Polack, eller en snubbe från Bastuträsk, ser en möjlighet att tjäna extra pengar genom att ta ett tillfälligt jobb i Stockholm, ska han inte få göra det och vara nöjd med att han får en lön som är bättre än den han har idag men samtidigt lägre än hans kollegors som sitter med högre levnadsomkostnader?

Vad är det tragiska med att en polack erbjuder sig att måla om mitt hus för en lägre kostnad än en lokal målare? Jag blir nöjd och Polacken blir nöjd. Win-Win(y)

Arbetsmiljöfrågorna hör väl inte hit och lagligt sätt är dom i stort dom samma inom EU.
 
Nimajneb skrev:
Om nu en Polack, eller en snubbe från Bastuträsk, ser en möjlighet att tjäna extra pengar genom att ta ett tillfälligt jobb i Stockholm, ska han inte få göra det och vara nöjd med att han får en lön som är bättre än den han har idag men samtidigt lägre än hans kollegors som sitter med högre levnadsomkostnader?.
Jovisst så länge han betalar sina anställda avtalsenlig lön till sina anställda. kan säkert vara både 30 och 40 kr mindre än 08-ans och borde således vara ett gott konkurrensmedel.



Nimajneb skrev:
Vad är det tragiska med att en polack erbjuder sig att måla om mitt hus för en lägre kostnad än en lokal målare? Jag blir nöjd och Polacken blir nöjd. Win-Win(y).
Läser du inläggen öht
Pappskallen skrev:

Så du menar att tidigare lön/ersättning/situation ska vara grund för lönen, skrämmande åsikt om du frågar mig.
Mao, så kan man betala i stort sett noll och ingenting om bara personen är tillräckligt utslagen? Rumänska tiggare, arbetslösa Polacker etc. Tänk vad billigt du skulle få din fasad målad. -Tragiskt

Och, det är ju givetvis inte gentemot Polacken som vi pratar lönedumpning utan mot ARBETSMARKNADEN.....



Nimajneb skrev:
Arbetsmiljöfrågorna hör väl inte hit och lagligt sätt är dom i stort dom samma inom EU.
Visst men som jag skrev så var det ett tankeexpriment så vad blir ditt svar om arbetsmiljöfrågorna rent hypotetiskt skulle ligga i avtalen och inte vara lagstadgade (precis på samma sätt som lönen är) Skulle det då vara OK att trixa med det med argumentet att dom har det bättre än hemma?
 
Men va bra Pappskallen, då är vi överens om att det är OK att konkurrera med sin timpenning.

Det som vi verkar ha olika syn på är vem som skall bestämma vilken lönenivå jag personligen skall acceptera för att ta jobbet.
I min värld så är det jag själv, iaf så har det funkat i mitt yrkesverksamma liv.
Jag kan däremot hålla med om att det finns kollektiva grupper som kan behöva hjälp med detta men om man väljer att resa hemifrån och ta ett temporärt jobb så är det jag som bestämmer var smärtgränsen ligger.
 
Nimajneb skrev:
Pappskallen. Jag måste säga att det är fruktansvärt svårt att förstå din o Morten Alpers logik.
Normalt sätt så blir ju folk glada om dom kan öka sin lön eller när dom tjänar mer än kompisen/kollegan.

Om vi nu tar Polacken som i extremfallet får 35kr/h o fri bostad så är det mer än vad han får på polska landsbygden om han ens kan få ett jobb. Han blir glad för 35 och överlycklig för en hundring.

Ni som ur hans perspektiv sitter med löjligt höga löner börjar klaga och det är ju helt obegripligt. Visst kunde Polacken säga att han åxå vill tjäna oförskämt mycket men jag tror han skäms för att begära detta.

Så att kalla en polack för att han lönedumpas när han eg får en kraftig lönehöjning är för mig iaf totalt obegripligt.
Men var finns alla dessa glädjeskuttande polacker som är så glada för sina 35 kronor i timmen? Det bör ju även finnas något reportage om lyckliga Ukrainare som stoltserar med sin lönecheck på 2700 för en månads arbete på bygget.

Jag söker med lykta efter dessa glada arbetare men finner ingenting.

Det är mygel och utnyttjande av människor. Hade du låtit en hund haft ett liknande liv hade du fått skaka galler.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/byggjobbare-tjanar-sa-lite-som-tio-kronor-i-timmen_8351020.svd

[url]http://www.transport.se/Transportarbetaren/Start/Nyheter1/Stort-intresse-for-Skatteverkets-akerigranskning-/

[/URL]
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag finner inte heller några glädjeskuttande Svenska hantverkare med sina 150-200:- i timpenning.
Dom verkar mest muttra över jobbiga kunder som har krav och muttra över oschysst konkurrens i form av lägre löner, och att dom bara har råd att åka till Thailand endast en gång per år.
 
pappskallen skrev:
Allvarligt talat så skiter jag i vad en kines/vitryss/polack tjänar på sin hemmamarknad.....
Vi snackar I SVERIGE, på våra sjukhus, i våra icabutiker på våra byggarbetsplatser.....
Ja, där satt den! Skönt att vi fått det utagerat. :p
Sammanfattningsvis, låt dem vara utnyttjade/dåligt betalda, så länge det sker i deras hemländer. Alltså, då de inte blir mina konkurrenter.

pappskallen skrev:
Förklara gärna för mig varför dom ska ha sämre betalt än oss andra när dom jobbar här.
Det ska du nog "skita i", hur jag avlönar mina kineser/vitryssar/polacker. Eller?

pappskallen skrev:
men som avslutning: ska jag tolka era (Hevi och Femitolv) inlägg som att det är schysst och OK att konkurrera med 35:-/h??
Nej, det är så dåligt betalt att ingen utländsk kvalificerad arbetskraft jobbar för den lönen. Med ingen, menar jag ingen i brukligt tal. De som du syftar på måste vara extremt få, eller blivit lurade, så varför dra så stora växlar på det? Inoffieciellt riktpris ligger runt 100 kr/tim.
För övrigt, hittar du mot förmodan några sånär kvalificerade byggare till den lönen, så får du mer än gärna slå mig en signal. Jag anställer dem gärna.
 
Redigerat:
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
isolde skrev:
Ja, där satt den! Skönt att vi fått det utagerat. :p
Sammanfattningsvis, låt dem vara utnyttjade/dåligt betalda, så länge det sker i deras hemländer. Alltså, då de inte blir mina konkurrenter..
Du har inte missat nåt inlägg månne?? nr 385 tex....:banghead:



isolde skrev:
Det ska du nog "skita i", hur jag avlönar mina kineser/vitryssar/polacker. Eller?.
Ok, trevligt.
Fortsätt du med dina underbetalda lönedumpare.....dom har ju det trots allt bättre än hemma:confused:



isolde skrev:
För övrigt, hittar du mot förmodan några sånär kvalificerade byggare till den lönen, så får du mer än gärna slå mig en signal. Jag anställer dem gärna.
tror jag säkert.
 
mariatherese: Jag ser ju att du läser tråden, kan du inte svar på varför du inte har förtroende för byggnads?
Frågan ställde jag i inlägg nr:364 efter ditt ifrågasättande av källkritiken.

Vore kul om du kunde utveckla ditt resonemang.
 
Mikael_L
Det var ju ett j** tjat om de där 35:-/ timmen i den här tråden.

Ni borde kanske ta reda på hur den uppgiften kom till?

Fackets "spioner" var och kollade en arbetsplats och hittade en utländsk kille som bara hade fått två månadslöner utbelat, sen fick hans chef/företag ekonomiska problem, och han gick med på att jobba vidare för att få pengarna utbetalt i efterskott.
Nu hade jag han jobbat i nästan 4 månader.
På lite fler frågar tillstod han att det ibland blivit långa dagar, uppåt 10 timmar, och ibland hade han jobbat på helgen.

Så sen räknade byggnads ihop det hela i efterhand som att han hade jobbat 110*10 = 1100 timmar (4månader, alla dagar).
Men det stämde ju inte, det var bara vid vissa tillfällen.
Hans månadslön låg egentligen på 17500 kr.
 
  • Gilla
isolde och 1 till
  • Laddar…
pappskallen skrev:
mariatherese: Jag ser ju att du läser tråden, kan du inte svar på varför du inte har förtroende för byggnads?
Frågan ställde jag i inlägg nr:364 efter ditt ifrågasättande av källkritiken.

Vore kul om du kunde utveckla ditt resonemang.

Det är inte alltid man får som man vill. Mikaels förklaring är så talande att jag inte behöver sitta ock förklara detta på androiden.
 
  • Gilla
Glufsglufs
  • Laddar…
mariatherese skrev:
Det är inte alltid man får som man vill. Mikaels förklaring är så talande att jag inte behöver sitta ock förklara detta på androiden.
Nä visst. jag blir bara lite förundrad av att du har sån insikt i en så stor organisation, jag har det inte själv efter 20 år i branschen, för du har väl inte baserat ditt uttalande på att du är irriterad på hela byggbranchen??
 
Mikael_L skrev:
Det var ju ett j** tjat om de där 35:-/ timmen i den här tråden.

Ni borde kanske ta reda på hur den uppgiften kom till?

Fackets "spioner" var och kollade en arbetsplats och hittade en utländsk kille som bara hade fått två månadslöner utbelat, sen fick hans chef/företag ekonomiska problem, och han gick med på att jobba vidare för att få pengarna utbetalt i efterskott.
Nu hade jag han jobbat i nästan 4 månader.
På lite fler frågar tillstod han att det ibland blivit långa dagar, uppåt 10 timmar, och ibland hade han jobbat på helgen.

Så sen räknade byggnads ihop det hela i efterhand som att han hade jobbat 110*10 = 1100 timmar (4månader, alla dagar).
Men det stämde ju inte, det var bara vid vissa tillfällen.
Hans månadslön låg egentligen på 17500 kr.
Källa på det?
 
Mikael_L
pappskallen skrev:
Källa på det?
Har du någon källa på det själv. Förutom en aktör som talat i stort egenintresse? ;)
 
Så här gick det till enligt dom som utförde kontrollen..... (men dom ljuger säkert:p)

De bor på arbetsplatsen och tjänar 35 kronor i timmen. De bygger ett parkeringshus åt Stockholms stad.
Sedan i juni bygger ett entreprenadföretag vid namn Züblin ett parkeringshus i Råcksta i Stockholm, åt det kommunala bolaget Stockholm Parkering.
Igår gjorde facket en spontan kontroll av bygget. Det visade sig att de polska byggnadsarbetarna som jobbade på arbetsplatsen fick 35 kronor i timmen i lön och att Züblin tagit in underentreprenörer utan Stockholm Parkerings vetskap.
Nu vill Byggnads att att Stockholm Parkering ser till att de polska byggnadsarbetarna anställs direkt av huvudentreprenören Züblin med avtalsenliga löner, och att Züblin ordnar ett vettigt boende.
[h=3]1200 zloty per månad[/h]Utländska byggnadsarbetare vågar enligt Byggnads oftast inte berätta vad de tjänar. Men igår, när Byggettans polsktalande ombudsman talade med byggnadsarbetarna berättade de öppet att de tjänade 1200 zloty per månad. Det motsvarar cirka 3200 kronor. I en av bodarna fanns madrasser och tältsängar där byggnadsarbetarna bodde.
- Jag tycker att det är ovärdigt. Vi vill att Stockholms stad nu tar ansvar för detta och ser till att arbetarna anställs direkt av huvudentreprenören och får riktiga löner, säger Christer Strömberg på Byggettan.
[h=3]Bristande kontroll[/h]Fredrik Söderholm, byggchef på Stockholm Parkering, ser mycket allvarligt på det inträffade.
- Vi delar Byggnads uppfattning att det viktiga här är att de som jobbar får vettiga villkor.
Har ni gjort några arbetsplatsbesök på den här arbetsplatsen?

- Ja, men vi gjorde inte någon kontroll av närvarolistor.
Brukar ni göra arbetsplatsbesök för att se till att det är schyssta villkor på era arbetsplatser?

- Vår utgångspunkt är alltid att entreprenören följer kontraktet och meddelar oss när de tar in underentreprenörer. Vi gör en seriositetskontroll av entreprenören innan vi skriver på. Sedan gör vi stickprov på vissa arbetsplatser under byggtiden.
Det är inte ovanligt med långa entreprenadkedjor i byggbranschen med byggnadsarbetare längst ut i kedjan som utnyttjas. Räcker det med stickprov?
- Med facit i hand, nej. Men det här är en fråga vi får ta internt. Vi kanske behöver fler flygande besiktningar. Och löpande kontroll av individerna.
[h=3]Underentreprenör: Byggon[/h]På den aktuella arbetsplatsen hade Züblin anlitat ett företag som heter Byggon. Byggon hade i sin tur anlitat ytterligare en underentreprenör. Enligt kontraktet med Züblin ska Stockholm Parkering godkänna eventuella underentreprenörer.
- I detta fall hade man inte meddelat oss att det fanns underentreprenörer på arbetsplatsen. De har inte följt avtalet. Det finns viten kopplade till kontraktet, säger Fredrik Söderholm.
Kan ni med stöd av vitena ställa krav på Züblin att anställa byggnadsarbetarna?

- Det är en juridisk fråga och jag kan inte det juridiska. Vi har skrivit till Züblin och begärt en förklaring och ska ha ett möte med dem i slutet av veckan.
[h=3]Saknades skyddsräcken[/h]Det var den bristfälliga säkerheten som gjorde att Byggettan fick upp ögonen för byggarbetsplatsen. Fallskydd saknades där fallhöjden var 3-4 meter. Det saknades också fallskydd kring ett schakt.
Priset som Stockhom Parkering får betala per arbetad timme är enligt Fredrik Söderholm, 500 kronor.
Byggon har ett svenskt hängavtal från 2011, med Byggnads, där man skrivit på att man ska betala 171 kronor i timmen till sina yrkesarbetare.
 
Snälla kom in i matchen, det här förekommer, jag stöter på det emellanåt, man läser om det osv. osv.

Men lever man med den devisen att bara dom har mer betalt än hemma så kan man ju strunta i detta.
Men för alla oss andra som vill ha en fungerande arbetsmarknad och tycker att alla ska kunna ha en lön man kan leva på i landet man verkar så är det bara tragiskt.

35:-/h hur ska man kunna konkurrera med det??
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.