Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag har svårt att tro att någon polack med erfarenhet av byggnadsarbete skulle ta ett jobb för 35 kronor i timmen. Faktiskt...
Har haft fantastiskt duktiga snickare från Polen som jobbat på vårt hus, de har tjänat betydligt mer. Det företaget har haft svårt att hitta fler anställda - men så har man ju ställt krav på kvalifikationer. Ganska orimligt att tro att det kommer hit snickare med erfarenhet för 35 kronor i timman.

Sen skall man ju komma ihåg vem det var som gick ut med den "nyheten" också. Byggnads har jag noll och inget förtroende för.
 
mariatherese skrev:
Jag har svårt att tro att någon polack med erfarenhet av byggnadsarbete skulle ta ett jobb för 35 kronor i timmen. Faktiskt...
Har haft fantastiskt duktiga snickare från Polen som jobbat på vårt hus, de har tjänat betydligt mer. Det företaget har haft svårt att hitta fler anställda - men så har man ju ställt krav på kvalifikationer. Ganska orimligt att tro att det kommer hit snickare med erfarenhet för 35 kronor i timman.

Sen skall man ju komma ihåg vem det var som gick ut med den "nyheten" också. Byggnads har jag noll och inget förtroende för.
Nä dom ljuger säkert.
 
Det är möjligt att den fanns en lärling med som hade just den lönen. Man måste vara lite källkritisk.

Motsvarar för övrigt ungefär den lönen jag hade som gymnasielev när jag jobbade på volvo på sommaren. Det var förvisso ett tag sedan men som lärling/hantlangare/ungdom så tjänar man mindre.
 
mariatherese skrev:
Det är möjligt att den fanns en lärling med som hade just den lönen.
Jo men så var det ju säkert......
Skulle tro att SVT är källkritiska så det räcker....


Får jag fråga varför du inte har något förtroende för byggnads?? Har du haft något med dom att göra??
 
Haha...byggnads, elektrikerförbundet, LO osv...ja jösses. Förutom att de engagerar sig mer i politiska frågor än att lägga ner energi i deras medlemmars intressen i arbetslivet så smygförsvårar de för utländska arbetare att kunna försörja sig på den svenska marknaden och detta i sina medlemmars intresse som de så fint kallar det. Hycklare hela högen. Inte konstigt kanske att SD tar de flesta av sina sympatisörer bland LO medlemmar....

Och ja, jag har direkt personlig erfarenhet av SEF samt att min far sedan minst 20 år tillbaka är djupt engagerad i det fackliga arbetet för byggnads....
 
pappskallen skrev:
Jo men så var det ju säkert......
Skulle tro att SVT är källkritiska så det räcker...
.

Uppdrag granskning granskade utländska lastbilschaufförers löner. Polacker anställda i Polen tjänade 1000 euro (efter skatt). Polacker (egenanställda) som kör åt svenska speditioner fakturer tydligen "mellan 20 000 och 30 000 kr". Byggnadsarbete får anses tyngre jämfört med att ratta en lastbil. Var finns då dessa byggare som är villiga att arbeta för 35 kr/tim? Det skall tilläggas att det jobbar fler polska byggnadsarbetare in Norge än i Sverige. Du får gissa tre gånger varför de gör det.


pappskallen skrev:
Får jag fråga varför du inte har något förtroende för byggnads??
Byggnads en en intresseorganisation, och har inte till uppgift att vara objektiv, utan propagera för sin sak. Det har de lyckats väldigt bra med.
"Go home!"
"De ska få veta att de är ett gäng svartfötter”
 
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
pappskallen skrev:
När fackförbundet Byggnads gjorde en
spontan inspektion visade det sig att
de polska byggnadsarbetarna, mot reg-
lerna, bor på arbetsplatsen i baracker
och att de tjänar 35 kr i timmen som
är en femtedel av avtalsenlig lön.
Är 175 kr i timmen en minimilön enligt kollektivavtalet som Byggnads kräver att en utländsk arbetare minst skall ha för att de ska tycka att det är Ok?
 
Nej, Självklart inte. Vad får dig att tro det??
 
hevi skrev:
hade jag tamejfan varit överlycklig om mina konkurrenter hade varit tvungna att faktiskt vara på plats för att utföra arbetet!...
tror jag säkert, men nu är det ju inte så..... Tough luck!
Alla branscher har sina pros/cons.
hevi skrev:
gör det tamejfan i det närmaste stötande att läsa om "hantverkare" som beklagar sig över lite konkurrens från grannländerna...
Tror inte några hantisar har problem med konkurrens från grannarna öht. så länge det sker på schyssta villkor. att ha anställda för 35kr/h är enligt mig inte schysst. vad tycker DU??
 
pappskallen skrev:
Nej, Självklart inte. Vad får dig att tro det??
Formuleringen från byggnads: "de tjänar 35 kr i timmen som
är en femtedel av avtalsenlig lön.
"
 
isolde skrev:
.

Uppdrag granskning granskade utländska lastbilschaufförers löner. Polacker anställda i Polen tjänade 1000 euro (efter skatt). Polacker (egenanställda) som kör åt svenska speditioner fakturer tydligen "mellan 20 000 och 30 000 kr". Byggnadsarbete får anses tyngre jämfört med att ratta en lastbil. Var finns då dessa byggare som är villiga att arbeta för 35 kr/tim? Det skall tilläggas att det jobbar fler polska byggnadsarbetare in Norge än i Sverige. Du får gissa tre gånger varför de gör det.
Just Andreassons har jag faktiskt lite koll på, bra googlat för övrigt !!
Jo precis som dom skriver så känner dom sig tvingade att kontraktera öststatare som debiterar hälften av vad svenska chaufförer debiterar vilket ej motsvarar lön enl. kollektivavtal.

Då ska vi ha klart för oss att vi pratar om ett bolag som enligt skatteverket saknar tio miljoner i redovisningen OCH anlitat Polska chaufförer som ej betalat skatt eller sociala i varken Sverige eller Polen !!!




isolde skrev:
.Byggnads en en intresseorganisation, och har inte till uppgift att vara objektiv, utan propagera för sin sak. Det har de lyckats väldigt bra med.
"Go home!"
"De ska få veta att de är ett gäng svartfötter”
Självklart är dom en intresseorganisation och för en gång skull har dom gjort det dom ska!! Varit ute i verkliga livet på en faktisk arbetsplats.

Att du sedan tagit upp en stenåldersgammal tvist från 2008 där vissa enskilda personer betedde sig illa är ju egentligen bara tragiskt. är det detta det du baserar ditt misstroende mot byggnad på (eftersom du citerar min fråga till "mariatherese" som jag inte fått mitt svar på)

Personligen så är jag inte medlem i byggnads (och har aldrig varit) pga. andra saker jag inte gillar, men att dom går in och försöker reglera arbetsskydd, en vettig lön mm. tycker jag bara är bra!
 
mr_bygg skrev:
Formuleringen från byggnads: "de tjänar 35 kr i timmen som
är en femtedel av avtalsenlig lön.
"
Vet inte om dom har egna lokala avtal, men annars skulle jag gissa på att det ligger på ca 130-140;:-
 
Jag skulle fortfarande vilja ha svar från alla dom som tycker det är OK att lönedumpa om det är ok/schysst att betala 35-/h i lön??
Samt av mariatherese varför förtroendet är nollkommanix för byggnads. För jag utgår från att du inte arbetat inom byggnads alt varit verksam inom förbundet (men rätta mig gärna om jag har fel!)

Men visst det var ju annars rätt läge att ifrågasätta källkritik och annat när kanske inte åsikterna passade riktigt...
 
Redigerat:
pappskallen skrev:
Vet inte om dom har egna lokala avtal, men annars skulle jag gissa på att det ligger på ca 130-140;:-
För utländska arbetare? Vad är det som gäller efter Laval-konflikten 2008 där Byggnads gick ut hårt med stridsåtgärder? Eftersom Byggnads är en part i det hela så kan man fråga sig vad deras syfte primärt är med att driva frågan om en minimilön för utländska arbetare. Är det omtanken om dessa eller helt enkelt att skydda sina egna medlemmar från billig utländsk konkurrens?

pappskallen skrev:
Jag skulle fortfarande vilja ha svar från alla dom som tycker det är OK att lönedumpa om det är ok/schysst att betala 35-/h i lön??
Om du vill ha svar på den frågan måste du nog först definiera vad du menar med att lönedumpa. Jag har sagt det tidigare i tråden att jag tycker att det är oacceptabelt att utnyttja människor vilket jag utan problem kan hålla med om att det är när det gäller exemplet med att betala 35:-/timmen.
 
mr_bygg skrev:
Är det omtanken om dessa eller helt enkelt att skydda sina egna medlemmar från billig utländsk konkurrens?.
Både och skulle jag gissa, men så länge dom får betalt inom kollektivavtalet så har då jag inga problem i alla fall.
Däremot så får dom gärna ligga på miniminivå vilket torde vara åtminstone 30 spänn under gemene snickare i landet, och därmed ett ganska bra konkurrensmedel.



mr_bygg skrev:
Om du vill ha svar på den frågan måste du nog först definiera vad du menar med att lönedumpa. Jag har sagt det tidigare i tråden att jag tycker att det är oacceptabelt att utnyttja människor vilket jag utan problem kan hålla med om att det är när det gäller exemplet med att betala 35:-/timmen.
Tja nu är du ju inte ensam, vissa går nog över lik bara för att få fasaden ommålad. Å dom har det ju ändå bättre än hemma.... Ska vi kanske locka arbetstagare från ungdomskåren, A-lagrna på torget, Fattiga invandrare.... -VEM TAR 75 KR I TIMMAN??....

Vänd på det, vad tycker DU är ok som timpeng för att det ska kallas schysst konkurrens och ett system som skulle fungera.
I min värld är det Byggnads minimum på 130nånting..... Vad är din?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.