Mikael_L
Det börjar närma sig färdigställande nu, detta ligger här och väntar på montage:
mv-timer-01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är lite ledsen att ni ska behöva skåda en sådan billig Malmbergs-brytare. :surprised:
Men jag kunde inte riktigt motivera en dyr återfjädrande brytare för att bryta 8V och några mA sittandes på en plats som aldrig syns. ;)


Men nu slår det mig en sak. Kabeln som ska leda ut ringtrafo-spänningen ut till tidrelät ute i garagets central är ju en N1XV 5g1,5.
mv-timer-02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att använda grön-gul till något annat än skyddsjord måste ju vara ett lika stort big No-No som annars. Så i denna kabel mellan hus och garage, där det ska gå en styrspänning på 8V får jag väl inte ens tänka tanken på att koppla in gul-grön till något?

Jag bör kanske t.o.m vara så drastisk att jag fimpar den gulgröna ledaren precis där kabelmanteln börjar, för att ingen i någon framtid ska råka koppla in den mot skyddsjord i någon ända?
 
Ta du ditt ansvar för det du gör och låt den som ändrar i framtiden ta sitt ansvar. Så min "röst" är klipp inget.
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
Jag instämmer. Det är ett satans påfund att klippa oskyldiga ledare som inte gjort dig eller någon annan något ont!
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
OK, inga ledare blev klippta då.
Kablen är ju många meter lång och går i markrör, så vill man byta användningsområde i framtiden är det ju givetvis trevligt att den är intakt. ;)


lars_stefan_axelsson skrev:
Jag instämmer. Det är ett satans påfund att klippa oskyldiga ledare som inte gjort dig eller någon annan något ont!
Du är rolig du.
OK, jag slapp vara bödel den här gången. ;)

F.ö. funkar det bara bra med relät.
Och så med detta arr så slipper jag leda in främmande spänning ena eller andra vägen. Det styrs med 8V ~ från ringledningstrafon.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.