Några smågrejor: Skype funkar bra om man lägger till Skype in som dock kostar. Annars är IP-telefoni över router en bra idé. Routerns antenner kan sättas högt och fritt.

Bästa antennen för en mobil kan vara längre än en kvartvågsstump om man bara håller antennen vertikalt. Jag använde en yuppinalle Cityman från 1987. Kvartsvågsantennen skruvades på med en SMA kontakt, Som tillbehör fanns en kolinjär dipol som var tre gånger längre. Den fungerade avsevärt mycket bättre än kvartsvågsstumpen. Så där i början var det glest med basstationer för GSM 900. Var jag långt bort, t ex på en badstrand med familjen, satte jag antennen i toppen av ett teleskopmetspö så den kom 4 meter upp. ett maskrosjärn i botten av metspöt för förankring i marken. Koaxialkabel ned till telefonen. Funkade klockrent.

Det är dock bara GSM telefoner som har enkla antenner. 4G telefoner som Nokia 920 har fyra stycken, två för höga frekvenser och två för låga. Både 3G och 4G använder dubbla antenner (för diversitet och MIMO). så det går inte att ansluta yttre antenner till smartphones. Motorola Defys antennanslutning är för test och håller inte för upprepade inkopplingar men man kanske kan göra något permanent mellanstick som tar upp belastningen..Annars bör t ex ericssons utmärkta T39 och T28 fortfarande gå att finna begagnade. Med en ground plane antenn eller 900 yagi på taket och en kabel ned till telefonen bör det gå att få lika bra täckning som med en repeater - men bara så långt kabeln räcker. Jag kanske ansluter den nämnda koaxiala dipolen till en T39 för test i påstått svåra områden, t ex på Ölands sydöstra kust. Kunde vara kul att se om det gör någon skillnad. Skillnaden mot en inbyggd och inklämd smartphoneantenn bör bli 6-10 dBm.

Net1 router och voip nämndes, också bra lösning. En annan variant är en 4G router som AVM6840 (800, 1800, 2600 banden, ej 900). den har utgång för analogt nät. Till den kan man koppla en hissnödtelefonburk

http://www.safeline.eu/en-gb/lift-e...telephone-accessories/safeline-gl-gsm-option/

Burken har SMA utgång för yttre antenn, t ex på taket och ingång för analog telefon. Den nämnda A VM-routern är också en DECT basstation så att man kan gå runt i huset och ringa ut via den fasta antennen. Vidare kan smartphones kopplas till routern över wifi. Det finns telefonappar för apple och android så att man kan ringa ut över routern från sin smartphone, antingen via VOIP eller analogt över GSM-burken. På köpet har man en utmärkt 4G router.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.