Jag hade undersökt möjligheterna att hyra en kedjegrävare och testat med denna. En sådan klarar inte större sten men det kanske är möjligt att gå runt stenen.
 
peternicklas
BioElite skrev:
Tack!

En sista fråga nu innan vi låter denna tråd dö ut.

Är det helt orimligt att tänka sig att man hyr en minigrävare en helg eller 2 och lägger all kabel själv och bara tar in en bekant som som gör all el? Behöver ju inte direkt ner djupt och man har ju ganska god hand med maskiner.

Men kanske helt enkelt inte är rimligt eller blir billigare? Är ett billigt hus och vill inte plöja ner för mycket pengar i det.

Minigrävare finns ju att hyra där jag bor för 1500-2000 per dag.
Är du van att spaka en grävare, gräver de 60 cm. som krävs samt bara en smal fåra (15 cm.) och du inte stöter på några problem så borde du klara det över en helg.
 
pelpet skrev:
Jag hade undersökt möjligheterna att hyra en kedjegrävare och testat med denna. En sådan klarar inte större sten men det kanske är möjligt att gå runt stenen.
Det verkar svårare att hyra här i trakterna tyvärr.

Van att köra grävmaskin är jag inte, aldrig gjort. Men kör truck hela dagarna och det är ju 6 spakar att fippla med och precisionskörning haha! Så borde väl inte vara omöjligt att lära sig eller?
 
Valet för min del är svårt, alternativen jag har är ju:

1, Få ett färdigt jack i väggen i valfritt rum, kostnaden blir 43.000:-

2, Gräva själv och böka, be bekanta om hjälp med inkoppling och betala Eltel 18.000:- + okänd kostnad då.

3, Köra via parabol, på 2 år har parabolen och internet med obegränsad surf kostat totalt 32.200:- och då äger jag inte ens grejerna.

Hur hade ni själva gjort i min sits? Sälja huset innan jag flyttat in? Haha, skämt osido.

Sälja anläggningen till Skanova känns lite overkill, tror inte dom kommer vilja köpa min budgetanläggning.
 
Pratade även med Telia nu, max dom kan leverera är 8 mbit, dock 4.5 km från stationen vilket dom klassar som långt. Så kan väl räkna med 2 mbit.

Känns inte så värt längre att ge sig på att gräva, kommer ta 47 månader innan anläggningen ens betalt sig. Vem vet om man då bor kvar.

Jag väger ju även bredbandet mot att istället sätta in luftvärmepump och göra andra roligare renoveringar. Känns som att det får bli det istället och köra med parabol.

Vill ÄN EN GÅNG tacka för all support och feedback här!
 
Kolla med grannarna om det har varit några diskussioner om fiber, det byggs ju en hel del landsbygdsfiber idag.

Jag hade också kollat möjligheterna att sätta upp en fast monterad 4G-antenn även om det inte löser frågan om kapaciteten men det kanske kan fungera tillsammans med ett Canal digital-abonnemang och inspelningsbar box.
 
BioElite skrev:
Pratade även med Telia nu, max dom kan leverera är 8 mbit, dock 4.5 km från stationen vilket dom klassar som långt. Så kan väl räkna med 2 mbit.
Tror vi har runt 5 km till station och jag får 7-8 mbit resp. 0,7-0,8 mbit på mitt Telia ADSL. Däremot kan vi inte få de högre ADSL-hastigheterna eller TV som de som bor närmare kan få. Tror det är den skillnaden som avståndet gör i första hand.
 
peternicklas skrev:
Nu är det ju fler än Skanova som lägger ner fiber, de kanske är de som har minsta andelen just nu då det gäller förläggning till slutkund. Den fiberdukt som lades ner hos oss är INTE samma som den som Skanova lägger ner. Vår dukt är c:a 8 mm. utvändigt och rymmer 4 fibertrådar (2 par). Men visst, lägg ner den som Skanova har godkänt. Sedan när ett lokalt företag kommer och ska dra fiber i området så får det ändå grävas då felaktig dukt ligger i marken. Bara att välja om man vill låsa in sig eller inte.
Nu är ju fiberducter inte rocket-surgery direkt, och så stor skillnad är det inte. Det beror främst på hur många par man skall ha i. Och om det nu i en eventuell framtid någon vill blåsa en fiber med fel antal par så får man ju i så fall skaffa sin egen. Att skarva lär näppeligen vara något problem. Så många typer av singelmodfibrer finns det inte, och kommer antagligen inte att finnas heller.
 
BioElite skrev:
Det låter som jag måste komma ihåg massa saker? Jobbigt haha!
Nja, det beror på. Jag kör MythTV hemma (med Boxer, bara marksända nätet alltså), och den har ju så pass bra schemaläggning att jag aldrig behöver komma ihåg nåt.

Jag har diskutrymme för flera hundra timmars inspelning, MythTH håller reda på vilka avsnitt av olika serier som jag sett och inte, när en ny säsong börjar så spelas den in automatiskt utan att jag behöver göra nåt.

Schemaläggningar kan se ut som "Spela in alla visningar av detta program på vilken kanal som helst, matcha dubletter mot underbeskrivning." Detta använder jag t.ex. för serie jag vill se.

Eller "Spela in ett avsnitt av detta program varje dag på TV4, spara som mest de senast 5 inspelade avsnitten." Detta körde jag förut för en del barnprogram som ungarna brukade kolla på, de behövde inte se varje avsnitt men det var bra att ha några för dem att kolla på när de hade tråkigt och tack vare inspelningen så slapp de passa tider.

Min nuvarande setup kan spela in från två muxar samtidigt, jag har begränsat till max två program per mux (datorn är lite klen) så jag kan i teorin spela in fyra program som sänds samtidigt. Jag har en nyare burk på gång, där har jag två dubbeltuner-kort så där kan jag spela in från fyra muxar samtidigt, och den maskinen är kraftigare så jag har täntk sätta gränsen på 3 program per mux (då kan jag om det behövs spela in 12 program parallellt).

Men det är inte så viktigt att kunna hantera programkrockar eftersom MythTV ser om ett program kommer sändas i repris, och kan då välja att spela in reprisen istället för att lösa en kanalkrock. Det går att finjustera med prioriteter hur den ska lösa konflikter.

Så min lösning med MythTV är väldigt mycket "fire and forget". När jag har tid över kollar jag vad det finns inspelat och kollar på det. Jag missar aldrig några avsnitt av de serier jag följer om det inte blir fel på inspelningen (eftersom maskinen är lite klen så kan det ibland bli "hicka" som gör att inspelningen inte kommer igång, men det är väldigt sällan och kommer lösas med den nyare burker).
 
  • Gilla
BioElite
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Nu är ju fiberducter inte rocket-surgery direkt, och så stor skillnad är det inte. Det beror främst på hur många par man skall ha i. Och om det nu i en eventuell framtid någon vill blåsa en fiber med fel antal par så får man ju i så fall skaffa sin egen. Att skarva lär näppeligen vara något problem. Så många typer av singelmodfibrer finns det inte, och kommer antagligen inte att finnas heller.
Jo.. det är lite raketkirurgi, faktiskt.

Inte om man ska blåsa 200 meter, men annars vill det till att det är rätt förhållande mellan diametern på kabeln och slangen för att luften skall bära kabeln ordentligt. Detta är anledningen till att Skanova bara godkänner vissa slangar.

50 mm slang, som föreslagits i tråden, går det inte att blåsa fiber i. I en sådan slang måste man först dra i subkanalisation och sedan blåsa fibern i denna.
 
Jag skulle definitvt dra in Telekabeln.

För mig är stabilitet viktigare än något annat.
Den där fagen när det vräker ned snöblandat regn och blåser. Då funkar en trdåbunden förbindelse fortfarande bra medans det kan vara lite si och så med paraboler.

Har du provat att prata med bönder osv i området och se vad de vill ha för att gräva åt dig?
 
mycke_nu skrev:
Jo.. det är lite raketkirurgi, faktiskt.

Inte om man ska blåsa 200 meter, men annars vill det till att det är rätt förhållande mellan diametern på kabeln och slangen för att luften skall bära kabeln ordentligt. Detta är anledningen till att Skanova bara godkänner vissa slangar.
Ja, OK, det har kanske hänt lite mer på marknaden sedan jag höll på. På den tiden så fanns det inte så värst många varianter.

Men vad jag var ute efter var också att även om det kanske inte är perfekt rätt slang till den fiber man i en framtid vill blåsa, så kan man ju i så fall blåsa en annan fiber, att köpa några hundra meter fiber kostar inte skjortan. Visst det lär ju bli gnäll, krångel och tandagnissland, men att skarva skall inte vara något problem. En singelmodfiber är en singlemodfiber vid skarv.

50mm slangsidén tolkade jag som att man då vackert får dra/skjuta in en fiberdukt i slangen innan man sedan blåser fiber. Om man vill gå den vägen så kanske man skall titta på en PEM-slang eller dylikt istället. Den är garanterat hal på insidan och så stor behöver den inte vara för att man skall kunna dra en dukt i den. Även om det är i längsta laget så kan man kanske i så fall gå på på mitten och dra i två eller flera delar (ev. med skarvning av dukten, det går bra). Gör man på riktigt så sätter man ju en dragbrunn med jämna mellanrum, men det börjar kanske bli overkill... :) Jag tycker det kan räcka med en grop när det beger sig i så fall.

Men att förbereda för fiber på något sätt, när man ändå tagit fram grävskopan, det tål iaf att ta sig en *rejäl* funderare på.
 
Ja, vid "käppning" av fiberdukt i grövre kanalisation får man enligt uppgift räkna med att gräva upp var hundrade meter. Tätare än så om man har otur och det finns stopp på vägen.

Vi står i begrepp att göra detta i ett fiberprojekt som jag leder. Ska bli spännande då det bla är 500 meter mitt inne i ett samhälle.
 
mycke_nu skrev:
Ja, vid "käppning" av fiberdukt i grövre kanalisation...
Det ordet hade jag aldrig hört förut, så då har jag lärt mig något idag också. Jag som skulle ha ledigt! :) Vi kanske skall starta en tråd med dagens "fiber ord." ;)
 
hellgun skrev:
Tror vi har runt 5 km till station och jag får 7-8 mbit resp. 0,7-0,8 mbit på mitt Telia ADSL. Däremot kan vi inte få de högre ADSL-hastigheterna eller TV som de som bor närmare kan få. Tror det är den skillnaden som avståndet gör i första hand.
Vad det blir för fart beror på kvaliteten på kabel, anslutningar etc. Jag hade 3,6km till station och fick ut 6-8Mbit, ibland mycket mindre. En km till här hade varit en katastrof.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.