Jag hade inte försökt mig på att dra kabel med dragtråd i 200m rör. Jag har haft problem med att få igenom kabel genom 20m rör.

Det bästa tror jag är att be ElTel leverera lämpligt material. Det borde bli någon slags fiberduct, kanske med fibern redan ilagd.
 
peternicklas
Det ska vara ett rör med slät insida. Drog själv 120 m. fiberdukt utan problem. Fibern blåses alltid i efteråt. Den ska vara hel från stationen till mediacentralen.
 
ElTel står för materialet i dom 18.000:- också.

Grävning och inkoppling in i huset till ett teleuttag kommer kosta 25.000:- totalt. Helt okej, så totalt 43.000:- för hela kalaset. Lite skillnad mot 75.000:-

Nu återstår bara att bestämma mig.

Alternativet är ju att köra via parabol, men på 33 månader har jag betalat lika mycket i hyra och för internetet via parabol som hela inkopplingen skulle kosta och då inte ökat husets värde med en enda krona.

För lite borde väl ändå värdet öka när man gräver in ledningarna även om det inte är mycket?
 
Tänk lite nu. 20 x 200 är 4000 kr. Det lägger man inte på rör för en telefontråd eller fiber.

Lägg tråden i marken och parallellt med denna en 16/10-slang eller ändå hellre en Skanova-godkänd 14/10-slang.

Om det sedan blir fiber samma väg blåses den in i slangen. Dragtråd används inte för fiber.
 
Fiber kommer inte planeras där på typ 30 år. Är mitt i skogen..
 
Var inte för säker på det, det kan ändras snabbt - särskilt då Telia håller på att avveckla det fasta nätet.

Att lägga ner 200 meter mikrokanalisation för fiber är en liten merkostnad när du väl gräver. Då kan man blåsa in fiber sen. Om du inte gör det slår jag vad om att du ångrar dig inom 10 år. Dessutom ökar kanalisationen värdet på huset.
 
mycke_nu skrev:
Tänk lite nu. 20 x 200 är 4000 kr. Det lägger man inte på rör för en telefontråd eller fiber.

Lägg tråden i marken och parallellt med denna en 16/10-slang eller ändå hellre en Skanova-godkänd 14/10-slang.

Om det sedan blir fiber samma väg blåses den in i slangen. Dragtråd används inte för fiber.
Okej, var hittar jag sådan slang?

Tack för alla era inputs!
 
Bäst är att fråga ElTel - då får du exakt den slang som de brukar använda och slipper eventuellt gnäll om "fel material" vid en senare fiberindragning.
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Tack!

En sista fråga nu innan vi låter denna tråd dö ut.

Är det helt orimligt att tänka sig att man hyr en minigrävare en helg eller 2 och lägger all kabel själv och bara tar in en bekant som som gör all el? Behöver ju inte direkt ner djupt och man har ju ganska god hand med maskiner.

Men kanske helt enkelt inte är rimligt eller blir billigare? Är ett billigt hus och vill inte plöja ner för mycket pengar i det.

Minigrävare finns ju att hyra där jag bor för 1500-2000 per dag.
 
Redigerat:
Visst låter det rimligt.

Men risken är väl att du stöter på en och annan stor stenbumling,
som din lilla minigrävare inte rår på.
Man vet aldrig vad som gömmer sig där nere under markytan :)

Efter grävningarna på min tomt så har jag tre fina rösen med sten, som "låg i vägen".
Det var en 15 tons grävmaskin som gjorde jobbet.
 
KnockOnWood skrev:
Visst låter det rimligt.

Men risken är väl att du stöter på en och annan stor stenbumling,
som din lilla minigrävare inte rår på.
Man vet aldrig vad som gömmer sig där nere under markytan :)

Efter grävningarna på min tomt så har jag tre fina rösen med sten, som "låg i vägen".
Det var en 15 tons grävmaskin som gjorde jobbet.
Tack för svar!

Borde väl gå att lösa med att dra den runt? Haha eller är dom stenhårda?
 
BioElite skrev:
Tack för svar!

Borde väl gå att lösa med att dra den runt? Haha eller är dom stenhårda?
Ja, bara ett litet ord på vägen.
Det var underbara stenar de hittade där nere.
Gissningsvis på 1 - 1,5 ton.
Men det går säkert att gå runt dem.
Du kanske också vet vad det är för mark.
Är det inga gärdesgårdar eller odlingsrösen i närheten så kanske marken är stenfri.
Då är det bara att gratulera :)

Lite litteratur och bilder att drägla över (för den som har lust):
stenminnen-de-smalandska-stenmurarna---ett-kulturarv.jpg
http://www.adlibris.com/se/bok/stenminnen-de-smalandska-stenmurarna---ett-kulturarv-9789163376122
 
peternicklas
mycke_nu skrev:
Tänk lite nu. 20 x 200 är 4000 kr. Det lägger man inte på rör för en telefontråd eller fiber.

Lägg tråden i marken och parallellt med denna en 16/10-slang eller ändå hellre en Skanova-godkänd 14/10-slang.

Om det sedan blir fiber samma väg blåses den in i slangen. Dragtråd används inte för fiber.
Du måste ha en fiberdukt som du blåser fibern i. Den lägger man inte ned 30 år innan man ska blåsa fibern. 4000:- är lite pengar om det hela går på 43000:-. Klart att man lägger ned en kanalisation om man nu har möjlighet till detta.
 
Jag tror att jag skrev just det, men 50 mm kanalisation har man absolut ingen användning för. Det går i flera hundra fibrer i en 14 mm.

Vad beträffar förläggningsdjup så måste kanalisationen ner på det djup som Skanova föreskriver, troligen 40 cm i det här fallet. Kolla detta med Eltel. Gör det rätt så kanske det till och med går att sälja hela rasket till dem.
 
peternicklas
Nu är det ju fler än Skanova som lägger ner fiber, de kanske är de som har minsta andelen just nu då det gäller förläggning till slutkund. Den fiberdukt som lades ner hos oss är INTE samma som den som Skanova lägger ner. Vår dukt är c:a 8 mm. utvändigt och rymmer 4 fibertrådar (2 par). Men visst, lägg ner den som Skanova har godkänt. Sedan när ett lokalt företag kommer och ska dra fiber i området så får det ändå grävas då felaktig dukt ligger i marken. Bara att välja om man vill låsa in sig eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.