Hej första inlägget här.
Vårt hus ligger utanför detaljplanområde och enligt kommunen så behövdes inget bygglov när vi ville montera solceller på taket.
Nu när vi har haft solcellsanläggningen monterad och igångkörd så är det en granne som klagat till kommunen och påstår att våran anläggning inte har bygglov och att strålningen kraftigt förstör radiovågorna för försvaret!!

I kontakt med kommun så har dom bett mig att detaljerat beskriva vad som är gjort.
Det har jag nu lämnat in och väntar på svar.
På kommunen så trodde dom att ärendet blir nerlagt då vi inte behövde bygglov.

Om det blir nerlagt så tror man ju att det är klart.
Men kommun sa att anmälaren kan ta det till högre instans å då är det deras beslut som gäller.
OM vi förlorar och är tvugna att montera bort solcellerna.
Kan man då kräva skadestånd av kommun?
Vad är det som gäller?
Nu har vi "rättsskydd" i hemförsäkringen så att processa det vidare blir kanske inte skitdyrt?!
 
  • Wow
  • Gilla
Lars-Olof Holm och 8 till
  • Laddar…
Eventuella EMC problem är inte en kommunal fråga.
 
  • Gilla
Zlatje och 12 till
  • Laddar…
K
Sving Sving skrev:
Hej första inlägget här.
Vårt hus ligger utanför detaljplanområde och enligt kommunen så behövdes inget bygglov när vi ville montera solceller på taket.
Nu när vi har haft solcellsanläggningen monterad och igångkörd så är det en granne som klagat till kommunen och påstår att våran anläggning inte har bygglov och att strålningen kraftigt förstör radiovågorna för försvaret!!

I kontakt med kommun så har dom bett mig att detaljerat beskriva vad som är gjort.
Det har jag nu lämnat in och väntar på svar.
På kommunen så trodde dom att ärendet blir nerlagt då vi inte behövde bygglov.

Om det blir nerlagt så tror man ju att det är klart.
Men kommun sa att anmälaren kan ta det till högre instans å då är det deras beslut som gäller.
OM vi förlorar och är tvugna att montera bort solcellerna.
Kan man då kräva skadestånd av kommun?
Vad är det som gäller?
Nu har vi "rättsskydd" i hemförsäkringen så att processa det vidare blir kanske inte skitdyrt?!
Den grannen verkar leta saker att uppröra sig över.
1. Du behöver inget bygglov.
2. Grannen ska skita i vad försvarsmakten vill och inte vill, det är inte hans sak att bry sig om.
 
  • Gilla
Lars-Olof Holm och 92 till
  • Laddar…
Ligger byggnaden ens inom ett område som är ett riksintresse för totalförsvaret?
 
  • Gilla
Lars-Olof Holm och 14 till
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Ligger byggnaden ens inom ett område som är ett riksintresse för totalförsvaret?
Grannen påstår det. Och det kanske det gör då vi bor nära 2 st vattenkraftverk.
 
  • Gilla
Kurturban
  • Laddar…
S
Antar att det är följande som grannen fått pippi på:
https://www.elsakerhetsverket.se/om...sanlaggningar-ett-problem-for-totalforsvaret/

Jag tror du hittar bra info här:
https://www.elsakerhetsverket.se/pr.../solcellsutrustning-som-stor-fragor-och-svar/

Om du har godkända ce-märkta grejer och installatören är registrerad sitter du knappast i klistret. Har du däremot solceller och växelriktare som du själv knåpat ihop och låtit en vvs-firma montera dem, finns skäl att vara fundersam. Jag gissar att Elsäkerhetsverket då ger dig föreläggande att åtgärda anläggningen genom att byta grejer till godkända diton.
 
  • Gilla
Lars-Olof Holm och 14 till
  • Laddar…
Det är försvarets radaranläggningar som har problem med störningar. Tyvärr vill de inte säga vilka nivåer som blir problematiska då det skulle kunna avslöja prestanda.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
MrJay
Din granne är en typisk paragrafryttare. Jag är 100% säker på att han inte har något att hämta. Tyvärr påverkar sådana påhopp grannsämjan…
 
  • Gilla
Lars-Olof Holm och 17 till
  • Laddar…
Hade ditt hus legat bredvid en försvarsanläggning hade du kanske behövt bygglov och då går det på remiss till försvarsmakten. Nu behövde du inte bygglov, eftersom du inte bor så. Alltså inget problem.

Be din granne ringa försvarsmakten direkt istället för att gå omvägen via kommunen😉😁.
 
  • Gilla
  • Haha
Sotared och 27 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Be din granne ringa försvarsmakten direkt istället för att gå omvägen via kommunen😉😁.
Jag skulle nog be grannen om något annat...
 
  • Gilla
  • Haha
DataJonny och 73 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle nog be grannen om något annat...
Det också 😀
Men en kafkavandring i byråkratin kan hålla grannen upptagen en stund.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
IngemarB och 30 till
  • Laddar…
ohGr ohGr
Ge bort ett par hattar från Signs filmen
MV5BODU1OTcxOGUtN2QzNS00YTgxLWJlYTUtMDA4YjJhMmExMTNlXkEyXkFqcGdeQXVyMTE0MzQwMjgz._V1_.jpg
 
  • Haha
  • Gilla
redep och 13 till
  • Laddar…
K K. L skrev:
Den grannen verkar leta saker att uppröra sig över.
1. Du behöver inget bygglov.
2. Grannen ska skita i vad försvarsmakten vill och inte vill, det är inte hans sak att bry sig om.
Sekundärkränkt är faktiskt en nationell sport nu.
 
  • Gilla
  • Haha
Lars-Olof Holm och 47 till
  • Laddar…
DANNA67 DANNA67 skrev:
Sekundärkränkt är faktiskt en nationell sport nu.
Proxykränkt heter det! 😚
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 25 till
  • Laddar…
Vilken växelriktare?
Var i Sverige?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.