Kul att höra. Jag behöver göra detsamma, men jag använder inte krypven eller gödningen. Lufta, så och sand.

Vad har du för skillnader höjd på green och foregreen?
 
Just nu är det, green 15 mm, semigreen 25 mm och vanligt gräsmatta 35-40 mm. Kommer åter sänka greenen med ca 1 mm i veckan.
Förra året han jag ned till 6,5 mm innan svampen slog till och det blev en kamp med att få gräset att växa. Då släppte jag på att få greenen så kortklippt som möjligt.

övriga gräsmattor ser också bedrövliga ut. 6 månader med regn 6 dagar av 7 på veckan har tagit hårt på gräsmattorna. Dessutom har vi ca 12 fullvuxna bokar på tomten och vi har tagit upp ca 15 m3 bokkottar med en bakhängd uppsamlare. Håller på med vertikalskärningen stödsådd och dressning av en blandning av grönkompost och dressand. Det blir säkert bra om en månad, men det känns lite tråkigt för gräsmattorna var riktigt fina o täta innan vintermonsunen. Skickar kanske bild i em!

glömde uppdatera med att jag för två veckor sedan lade ut kalk på alla gräsmattor.
 
Redigerat:
Trädgård med grusgång, gräsmatta och stolpe med trädgårdsbelysning framför ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sarakin
  • Laddar…
Våra norrländska gräsmattor ser bra mycket tråkigare ut efter vintern så hade man det där som utgångsläge är man lyckligt lottad i mina mått mätt iaf
 
Har lagt ut en tunn dress av grönkompost. Baktanken är att jag dressat med sand i två år och tycker mig se att vissa delar av greenen ser jorden lite död ut. Sänkte klipphöjden till 14 mm. Tittade till remmarna och såg att en drivremmen är uttänjd och behöver bytas. Klipparen är en hybridklippare och energiöverföringen från motorn till cylindern är en klump som producerar el (intill motorn) och en elmotor på klippaggregat och där i mellan en elkabel. Såg att den elproducerande klumpen inte satt fast och drivremmen till elen kan därmed ha slirat, vilket gjort att cylindern krånglat av och till. En bult o mutter saknades, eller hade lossat. Problemet med cylindern har ju varit nästan likadant sedan köpet, så kanske klipparen inte vart korrekt monterad?
 
Död ut under sanden eller menar du på ytan?
För även om du har sand på ytan så kallad sand caping så borde rötterna söka sig ner till jorden för både vatten och näring.

Du borde kanske börja använda dig humic acid och kelp.
Har hittat flytande varianter hos sneckströms
 
ja vad menar jag! tätheten på gräset är lägre, växer mindre, blir lättare blekgult gräs, trots samma giva av gödning vattning och behandling.
 
Hmm, har du tagit en plugg och kollat jordstruktur och hur rötterna ser ut?

Att tillväxten avtar trots samma som tidigare är tecken på att gräset inte kan ta tillvara på näringen. Kan bero på många saker men jag sätter mina slantar på att ditt microbiella liv är dåligt.
Eftersom du klipper väldigt lågt borde du kunna se om du får maskhögar, har du inga maskar i marken så kan en orsak vara dåligt med syre. Dåligt med syre kan även orsaka dålig tillväxt.

Men jag hade börjat med ett jordprov för åt utesluta brist på något ämne sen hade jag försökt förbättra jorden och microlivet.

Organiskt gödsel och stickluftning, finns flera bra alternativ på flytande organiskt som kan hjälpa till.
 
  • Gilla
RHdstrm
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Hmm, har du tagit en plugg och kollat jordstruktur och hur rötterna ser ut?

Att tillväxten avtar trots samma som tidigare är tecken på att gräset inte kan ta tillvara på näringen. Kan bero på många saker men jag sätter mina slantar på att ditt microbiella liv är dåligt.
Eftersom du klipper väldigt lågt borde du kunna se om du får maskhögar, har du inga maskar i marken så kan en orsak vara dåligt med syre. Dåligt med syre kan även orsaka dålig tillväxt.

Men jag hade börjat med ett jordprov för åt utesluta brist på något ämne sen hade jag försökt förbättra jorden och microlivet.

Organiskt gödsel och stickluftning, finns flera bra alternativ på flytande organiskt som kan hjälpa till.
Det är sånt här jag brinner för och försöker förmedla det till folk som tror att lösningen är vertikalskärning och mer gödsel.

@trähandtag Vad använder du för gödsel?
 
R GrönareGräsmatta skrev:
Det är sånt här jag brinner för och försöker förmedla det till folk som tror att lösningen är vertikalskärning och mer gödsel.

@trähandtag Vad använder du för gödsel?
Körde på din variant att skippa vertikalskärning och valde räfs istället. Hade ingen fancy maskin som du men körde vanlig räfsa. Fick bort ordentlig med gammalt gräs som hade bildat filt. Stickluftade med trampskor och nu är det dressat. Kommer köra en dressning till när det lagt sig och sedan stödså. Börjat klippa på 22mm.
 
  • Gilla
RHdstrm
  • Laddar…
Jag tittade på jordpluggar på några ställen och konstaterar att där det ser som sämre tillväxt, se bild, där kniven sitter är det för torrt. Troligen bättre genomsläpplighet i jorden, samt att bevattning delvis hoppar över detta område. Får gå ut med manuell slang där. Vi börjar där.

gödning: mest vanlig trädgårdsgödning med ganska högt kväveinnehåll. Har använt någon säck Algomin, samt en gödning som motverkar snömögel. I år köpte jag impact cgf 15,5,15 från skånefrö. Det mesta om gödningen finns i tråden. Nu senast lade ett tunt lager grönkompost, som också innehåller en massa näring mm. Gräs med sämre tillväxt där en röd kniv sticker upp ur marken för att indikera torr jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Härliga 25 mm nederbörd senaste dagarna. Grönkomposten måste jag säga gav susen, en djup grön färg och gräset tätat ihop sig. Svårt att se om krypvenen tagit sig? Sänkt till 13 mm och bifogar bild på klippare, samt den enkla mätutrustningen för klipphöjden, samt i bakgrunden har ni garagebygget.

skulle lägga upp två bilder, men bildfunktionen fungerar inte. Återkommer inom kort...
 
Vy över gräsmatta mot hus med röd tegeltak och beige putsade fasader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön självgående gräsmatta vertikalskärare framför byggmaterial och en bil på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HenrikJoel och 1 till
  • Laddar…
Har toppdressat med kompost nästan varje år här hemma, drygt arbete då det går åt 6ton varje gång. Men vinsten med det är helt otrolig. Dock är det mycket jobb.

Om jag hade samma ambitioner som dig hade jag nog övervägt att ta hand om jorden med organiskt gödsel som innehåller bra med microliv så det kan appliceras flera gånger per år. För att hålla jorden nöjd.

Är det en jd med elektrisk cylinder? Vilken jäkla dröm att få ha en sådan på gården
 
  • Gilla
RHdstrm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.