Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Är lite osäker runt historiken för just Sumpan men tror att Sievert en gång i tiden blev uppköpta eller ombildades till Ericsson Cables som blev väldig stora på bla fiber. Finns dom kvar på samma plats i idag?
Nej, har inte sett att Ericsson eller Sievert finns i huset. Idag sitter det lite olika företag. Bl a sitter Teknikmagasinet där.
I foajén finns dock en del gamla foton från Sieverts-tiden.
Vet inte om det är mitt fel, men vi har nu kommit långt från ämnet. Ber om ursäkt för detta...
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Jag känner inte till några svenska Pon-nät. Men det planeras att byggas många i USA.
 
PON är vanligt i Asien (Kina & Syd-Korea) , har hört om höghus som har över 1000 lägenheter , med 1/64 splitter system klarar man sig teoretiskt på 16 fibrer i stigarledningen, men det finns knappast 64 lägenheter på varje våning så det blir lite fler matande fibrer från splitter till lägenhet kanske 1-2 våningar upp från respektive splitter.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Japp, men bara i Enskede, och bara med mobilt bredband :D
Och som en följd av det har alla teknikfientliga foliehattar i området fått totalt frispel.
 
  • Gilla
  • Haha
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Undrar varför det går framåt där när det nästan är stiltje runt övriga skärgårdsområden i Sverige med ett flertal pausade eller avbrutna projekteringar?
Många av de andra skärgårdsprojekten med luftopto utförde ju Sandtröms Nätentreprenad, de kastade ju in handuken i augusti.
 
S scim skrev:
Jag känner inte till några svenska Pon-nät. Men det planeras att byggas många i USA.
Känner inte till varför men Spanien har av någon anledning satsat stort på PON. För övrigt är det på gång en hel del runt XGS-PON och NG-PON1/2 (NG-PON) men fortfarande en del diskussioner runt olika ONU modeller.
 
F fusion skrev:
Vid några mils fri sikt får du ingen kapacitet , de mest moderna radiolänkarna ligger på 4096QAM modulation (man överför då 12 databitar i symbolhastighet per klockpuls) och för att få den stabil krävs ofta höga frekvenser = kort räckvidd.

Kanalbandbredd på 56MHz ger c 6-700 Mb/s, med XPIC används både vertikal och horisontal polarisation och man dubblar då kapaciteten. Likaså om bandbredden ökas till 112 MHz.

"Milimeter banden" kommer som mest räcka typ 4km, men vid regn/snö dyker nog förbindelsen , då ofta kapaciteter på över 3Gb/s pga stor bandbredd jämfört "traditionell" radiolänk.

[länk]
Jo du har rätt men kan man inte gå ner på centimeterfrekvenser? Och ha en större parabol? Ett kyrktorn är ju rätt stabilt. Sedan får folket på landet nöja dig med 1-10mbit eller så.

Våglängderna borde ju i viss mån gå att återvända eftersom vi talar riktantenner.

Dessutom finns det gott om gamla kyrkor på landet.

Givetvis är detta ingen bra ersättning för fiber men vad skall man göra? Annars nästa gång man gräver ur dikena längs den 3-siffriga vägen kanske man kan lägge ner en duct? Eller så får vi gå tillbaka till 1920-talet och sätta upp stolpar igen .
 
F fusion skrev:
Många av de andra skärgårdsprojekten med luftopto utförde ju Sandtröms Nätentreprenad, de kastade ju in handuken i augusti.
Ja, det var ju en stor skräll. En annan medelstor UE till Telia vi jobbat med tidigare bara försvann hux-flux från jobb-bodarna i en bekants projekt för någon månad sedan.

Känns som en hel del av markentreprenörerna har rätt dålig koll på läget. Jag tycker det funnits allt för många lycksökare i branschen som i flera led under huvudavtalet tagit in arbetskraft från bla Baltikum och gamla östländer utan avtal trots krav på AB/ABS/ABT. Eftersom det är mer eller mindre är noll uppföljning är det rena vilda västern. Har träffat på ett flertal utan ID06 som flyttat runt i husvagn under usla förhållanden. Har ringt och anmält utan åtgärd! :poop:
 
Redigerat:
F fsn skrev:
Nej, det skriver jag inte, hur lyckas du öht läsa dig till det? Saknar du helt läsförståelse? Läs igen, jag skrev ”behöver inte alls gå vidare med fiber, det finns alla förutsättningar att trycka det vidare med länk.” Du måste ändå förstå att jag med det ifrågasätter det uttalade behovet av fiber och istället menar att det skulle vara möjligt att hantera med länk. Och med länk menar jag länk från basstation och inte direkt hos slutanvändare.
Jaha..
Då förstår jag inte din poäng.
Klart man kan ha länk till en fibernod.
I nätet vi bygger nu så har det aldrig känts tillräckligt med tanke på en av telestationerna vi kommer att ersätta med en nod just är matad med länk idag.
När skolan som idag är matad direkt från länken inte är nöjda ens idag med den låga konkurrerande trafiken från byns ADSL -abonnenter så inser man ju att länken knappast skulle duga till 300 fiberkunder.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Sedan får folket på landet nöja dig med 1-10mbit eller så.
Nja, det brukar inte vara några större problem att få 100/100 Mbit med en radie på 3-5 km från en någorlunda hög antenn som matar hela området. Kallas även P2MP dvs Punkt-till-Multi-Punkt och funkar i princip som områdets centrala wifi-router.

Största utmaningen brukar vara anståndet till närmaste "internet-anslutning" som operatören kan koppla in sig på.
 
Redigerat:
MathiasS MathiasS skrev:
Tror inte att någon gör det öht, finns inga eller för lite pengar att spara.
Apropå tjäna pengar och konservativ bransch så tycker jag det är märkligt att inte flera gått över till trenching med OPGW (ADSS för "mark"). Perfekt för länga avstånd på landsortsvägar i glesbyggd. Tyvärr tjänar huvudentreprenören för mycket med vanlig schaktning så det är tyvärr sällan det kommer upp på tal med beställaren.
 
hsd
-98 körde jag radiolänk 11 mb, funkade bra utom på helgerna, sen blev det adsl 8mb- kändes som ett lyft då det fungerade allla veckodagarna
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Apropå tjäna pengar och konservativ bransch så tycker jag det är märkligt att inte flera gått över till trenching med OPGW (ADSS för "mark"). Perfekt för länga avstånd på landsortsvägar i glesbyggd. Tyvärr tjänar huvudentreprenören för mycket med vanlig schaktning så det är tyvärr sällan det kommer upp på tal med beställaren.
jag tror det än fråga om vad som upphandlas snarare än ovilja från entrepenören? Och i vissa fall en fråga om vilka förläggningsmetoder kommunen tillåter i sina gator.
 
R RoAd skrev:
Bluray har en maximal bitrate på 40Mbit/s. UHD 128Mbit/s. Och då är dessa redan hårt komprimerade. Men visst, om bildkvaliteten är ointressant för er så går det ju t.o.m. att sänka bitrate ännu mer. Ni kanske har onödigt snabba uppkopplingar idag? :thinking:
Fysisk bluray (skiva) är inte på något sätt sönderkomprimerad. Det som streamas är dock hårt komprimerat. En film som på skiva ligger på 20-40 GB är kanske 4-8 GB när den streamas. HD på papperet, javisst men det fattas en massa bildinformation.
 
M
A AndersS skrev:
Finns en i hemmabioanläghningen men inte använts på över 10 år.
Radio spelas i mediespelare, t.ex. en äldre Philips NP2900 eller i mobil/platta.
I bilen rullar nu TuneIn.
Jag gissar att 99,9999999% fortfarande använder sin fm-radio i bilen. Att streama radio i bilen, från bilens router eller telefonens internet, är nog ytterst ovanligt idag när data på abbonemangen är begränsade. Jag har själv router i min Volvo 2017 men använder den i princip aldrig.
Hemma har vi nog 7-8st fm-radioapparater.
En annan aspekt i debatten är att det vore ju ytterst märkligt att MSB råder alla att ha en fm-radio hemma, gärna av typen med vev, för att kunna lyssna på samhällsinformation, om detta inte skulle fungera vid en kris.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.