tlundberg skrev:
eleson, förklara gärna hur hastigheten på temperaturövergången påverkar RF.
Håller med om att det är väldigt teoretiskt, men om RF är hyffsat lågt på kalla sidan och isolering har mkt lågt ångmotstånd så kommer diffusionen att 'vinna'.
Teori? - Absolut!
Det är ju egentligen det som en ångbromsande duk gör vid övertryck:
Pytsar ut så lite fuktig luft att den kan tas om hand på väg ut.

Den täta gipsen är ju också ett skäl till ångbromsande dukar; då finns det ju en väg till ut för (bygg)fukten.
 
eleson skrev:
Pytsar ut så lite fuktig luft att den kan tas om hand på väg ut.
"Tas om hand"? Av vem/vad? Hur?

eleson skrev:
Den täta gipsen är ju också ett skäl till ångbromsande dukar; då finns det ju en väg till ut för (bygg)fukten.
Hur menar du? Jag pratade alltså om plasten man har på varma sidan. Att den yttre duken ska vara ångbromsande (annat ord för diffusionsöppen antar jag) har jag aldrig haft några tvivel om, varken teoretiskt eller praktiskt :)
 
Jag menar också 'plast' på varma sidan, men inte absolut ångtät, utan just en broms.
Exempel:
http://www.isola.se/produkter-sv-SE/vaegg/angspaerr/isola-airguard-sd5-angbroms/

Det finns krav/riktlinjer på ett förhållande i ång-genomsläpplighet på inre och yttre sidan.
Diffusionsöppen < > ångbroms.

PS.
se även:
http://www.isover.se/nyheter/2008/isover+på+nordbygg/isover+vario+duplex+uv

Ännu mer:
"Mataki Halotex D50 ÅngbromsHalotex väggsystem består av ett diffusionsöppet vindskydd, Mataki Halotex W10, på utsidan av isoleringen och en lufttät ångbroms, Mataki Halotex D50, på insidan.
Ångbromsen är mer diffusionstät än vindskyddet men inte så diffusionstät som en ångspärr. Därigenom underlättar den för eventuell byggfukt att torka ut (så kallad dubbelriktad ångtransport). Halotex bygger på idén att bygga lufttätt men ångöppet, så att fukt inte stängs in."
 
Redigerat:
Ahh, du menar alltså att fukten kan passera ut (och in) genom både vindpappen på utsidan och duken+gips på insidan?
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Har byggt om en del tak där fukt kommit in
antingen direkt genom mekaniska skador
eller kondens
Spån håller fukten som sedan sakta torkar upp utan mögel
Mineralull blir plaskblöt och det börjar mögla
Har också noterat mögel både svart och vitt i luftspaltler
medan där spån ligger direkt mot panel så har det inte möglat
Detta är inte teori utan praktik
Sedan är frågan om hur länge huset ska stå
om 'modärnt' bygge och 40 år är svaret självklart polyuretan och plast
minimera energiåtgång och kostnad
Men detta är ju ett forum för byggnadsvård
och hus som kanske stått ett par sekler
tänkta att stå i flera sekler till
Dåliga råd om polyuretan och andra täta material kan då skapa onödiga problem
och en del rådgivare har kanske inte teoretiskt fel,
men de befinner sig i fel forum
 
Redigerat:
  • Gilla
Dr_Jerkyll
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.