Finns det någon där ute som har erfarenhet av såg/kutterspån som isolering i snedtak i kattvindar osv utan luftspalt och naturligtvis utan ångspärrar.?

Jag håller på med takomläggning på ett tak från 36 och det ser ut att vara original i alla skikt.

Konstigt nog så var pappen 100% hel på västra sidan men trots det är råsponten helt upprutten över snedtaken men helt frisk över kallvinden.

Är detta en dålig konstruktion eller beror rötan på något historiskt läckage för nu var allt snustorrt!?

Då utrymmet för isolering endast är 135 mm så är möjligheterna till luftspalt obefintliga utan att börja riva invändigt vilket inte är aktuellt.
 
Det är en dålig konstruktion. Sågspånet tar upp fukt och den kan kondensera längre ut och det ruttnar. Har bytt hela vårt tak byggt tidigt 1900-tal med samma konstruktion. Det funkade kanske fint i början på 1900-talet när man inte hade samma levnadsstandard som idag, vad vet jag. Men nu är det en dålig konstruktion.

Kör du med riktigt polyuretanisolering som sprutas på så kan du skippa luftspalten, så PU är en rätt bra ersättning till sågspån i gamla hus. Och väldigt bra isoleringsvärde med lambda neråt 0,23. Så med 135mm får du rätt bra isolering också.
 
Mikael_L
TorpAnders skrev:
Finns det någon där ute som har erfarenhet av såg/kutterspån som isolering i snedtak i kattvindar osv utan luftspalt och naturligtvis utan ångspärrar.?
Ja en sak är säker, sågspånet trillar ner och sjunker ihop. Så efter en tid finns det ingen isolering i överdelen av snedtaket (och även ev vertikala ytor).
Det går (ofta) att lösa genom att det finns öppning uppåt och att man öser ner mer spån allteftersom det behövs. Man kan t.ex. på vinden redan från början lägga mer spån än vad som behövs, för att sen bara skrapa ner lite i facken vid behov.
Men man måste tänka efter medan man bygger, så det finns öppningar.


Sen var det ju det där med fukt och sånt. Men teorier stämmer ju inte alltid med verkligheten.
Men utan ångspärrar finns det ju vissa risker.
Vad har och ska byggnaden användas till? Bildas det några större mängd fukt?
 
Det är ett boningshus som bebotts permanent av 2 personer 1936-2003 , ingen dusch endast toa och handfat inne.(1983-2013)

Vedspis som värmekälla mellan 1936-1975 sedan även med elelement men fortfarande daglig ved fram till 2003.

Sedan 2003-står det med grundvärme vintertid och används i mellan åt som gäststuga.

Jag bedömer skadorna som äldre än 20-30-40 år och som sagt det dammar snustorrt om virket idag...
 
Redigerat:
Mikael_L
Tja, om du inte ändrar användningssättet (i fukt och temperaturhänseende) på något avgörande negativt vis så borde det ju rimligtvis hålla sig lika torrt i framtiden också.
Och det ruttna verkar ju ha berott på en äldre skada då.


Fukten till den ruttnade råsponten kan ju kanske kommit innifrån huset?
Öppet expansionskärl, avluftning för avlopp och liknande ..?
 
Tänk bara på att det faktum att det är torrt nu inte betyder att det är det i januari.
 
Det är nog lämpligt att använda en diffussionsöppen "takpapp". Typ Tyvek eller ev oljehärdad board (fast den är nog rätt tät). Klassisk asfaltspapp stänger ju in ev. fukt som fälls ut i spånen.

Jag tror inte på att utan vidare byta ut sågspånen mot plastskum. Att blanda in moderna material i en befintlig konstruktion som fungerat i nästan 100 år brukar vara att be om problem.
 
Macarus skrev:
Det är nog lämpligt att använda en diffussionsöppen "takpapp". Typ Tyvek eller ev oljehärdad board (fast den är nog rätt tät). Klassisk asfaltspapp stänger ju in ev. fukt som fälls ut i spånen.

Jag tror inte på att utan vidare byta ut sågspånen mot plastskum. Att blanda in moderna material i en befintlig konstruktion som fungerat i nästan 100 år brukar vara att be om problem.
Fast nu har ju inte den där konstruktionen fungerat i 100år! Det är ju liksom det som är hela grejen! Och vi har dessutom lärt oss en hel del på de där 100 åren, så jo, jag skulle nog allt vilja påstå att även om de byggde gediget förr så har utvecklingen gått framåt....
Att det sen finns en j-kla massa byggfirmor som skiter i lärdomarna för att tjäna snabba pengar på billiga fuskbyggen är en annan story, men de sprutar knappast pu....
 
Min mage säger att ju mer diffusionsöppet utåt desto mindre risk för problem. Då kan/skall man också ta bort ventilation i nocken, så luften står stilla utan att vara instängd.
 
eleson skrev:
Min mage säger att ju mer diffusionsöppet utåt desto mindre risk för problem. Då kan/skall man också ta bort ventilation i nocken, så luften står stilla utan att vara instängd.
Jepp, där har vi det! Din mage, magen som slår all erfarenhet och forskning på fingrarna rakt av...
Tänk kondens, så kanske det går upp ett ljus ;)
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
När jag skrev "min mage" så var det för att visa att det var min åsikt och kanske öppna för en diskussion, inte för att ta syrligheter.
Men ok, nu tänker jag kondens. Vad är du ute efter?
När jag tänker tar jag för givet att ev plåttak är på utsidan av tyveken (lr motsv) så kondensen därifrån kan vi bortse från.
Berätta mer om kondens....

(Sen tänker jag fråga varför alla idag erbjuder ett tyvek liknande alternativ och vad du har förstått och som dom inte fattat, men det tar vi sen. ..)
 
Redigerat:
eleson skrev:
När jag skrev "min mage" så var det för att visa att det var min åsikt och kanske öppna för en diskussion, inte för att ta syrligheter.
Men ok, nu tänker jag kondens. Vad är du ute efter?
När jag tänker tar jag för givet att ev plåttak är på utsidan av tyveken (lr motsv) så kondensen därifrån kan vi bortse från.
Berätta mer om kondens....

(Sen tänker jag fråga varför alla idag erbjuder ett tyvek liknande alternativ och vad du har förstått och som dom inte fattat, men det tar vi sen. ..)
Varm luft inomhus håller mer fukt än kall utomhus, när den varma luften tar sig igenom den diffusionsöppna väggen kondenserar fukten till vatten, trä ruttnar och det är risk för mögel. Det är inte utan anledning man klär in moderna hus i byggplast. Det är en effekt av ovanstående som gjort att TS, och min, råspont ruttnat.

Det finns teorier om att sågspån och cellulosa skulle lösa problemet tack vare sin förmåga att ta upp och avge fukt. Men den förmågan är begränsad, särskilt om det är dålig eller ingen vädring/luftspalt. Det riskerar mättas och då sätter förruttnelseprocessen igång ändå, som hos TS och mig. Det funkade kanske för hundra år sedan, när man inte hade dusch, diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare och 23 grader varmt inne på vintern och fukten i den varma inneluften var mer begränsad än idag.. Nu för tiden har vi ett annat boende och därmed andra krav på byggnaderna för att de ska överleva.
 
Jag håller nog inte helt med dig Thomas. Att råsponten under ett tag från 30-talet har ruttnat skulle jag gissa beror på vatten utifrån. Speciellt om pappen under är hel!

Anledningen till att cellulosa-isolering minskar risken för är inte bara förmågan att ta upp och avge fukt, utan att fukt vandrar genom materialet. Så om en plats i konstruktionen blir mer utsatt för fukt kommer denna fukt inte att fastna där utan röra sig igenom cellulosan till en plats där den kan vandra vidare ut i luften. I en tät miljö utan kapillärsugning eller luftrörelser (som i glas- eller plastisolering), kommer fukten att bli kvar och leda till förruttnelse. Det kan givetvis hända i en cellulosalösning med, men då måste det till betydligt större mängder vatten.

MIn rekomendation skulle vara att prata med en tillverkare av moden cellulosaisolering som har en lösning utan luftspalt som de rekomenderar. Jag vet att t.ex. Ekofiber har en sådan.
 
eleson skrev:
Min mage säger att ju mer diffusionsöppet utåt desto mindre risk för problem. Då kan/skall man också ta bort ventilation i nocken, så luften står stilla utan att vara instängd.
Notera att jag skrev "... ju mer diffusionsöppet utåt ..."
Min bild är att ju mer kondens som kommer inifrån ju bättre är det att kunna leda bort det utåt.

Jag kanske redan hade tänkt kondens, och t ex sett hur taket ruttnar när snickare sätter in takfönster mellan takstolar, och täpper till den verntilationsspalt som är absolut nödvändigt om man bygger täta undertak, som råspont + tjärpapp.
 
Macarus skrev:
Det är nog lämpligt att använda en diffussionsöppen "takpapp". Typ Tyvek

Att blanda in moderna material i en befintlig konstruktion som fungerat i nästan 100 år brukar vara att be om problem.
:rolleyes:

Intressant kommentar ovan, särskilt med tanke på att PU är ett betydligt äldre material än tyvek....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.