Nissens
Tomture61 Tomture61 skrev:
Allra bäst är ju att köra plyfa bakom gipset , men har man en ekonomi att hålla sig till kan det bli OSB eller 2 lager gips .
För att fästa tunga saker i väggen då så räcker det ej med kort skruv + man måste veta var reglarna i väggen bor . Har man ej byggt garaget själv så .....
Som jag skrev i inlägg #5
Om man väljer ångspärr så bör man ej kallställa byggnaden .
Man bör även hålla min. +16 gr för att daggpunkten ej ska hamna på fel sida av ångspärren .
Kallställa eller hålla en låg temp i byggnaden så är en ångbroms lämplig .
Sen finns ångbroms vario också på marknaden .
Och som jag svarade på det inlägget, så behöver man inte alls hålla +16 grader om man sätter ångspärren rätt.

Tror jag har runt +7 grader när jag inte har någon aktivitet där. Daggpunkten hamnar alltid på rätt sida ångspärren.

Ångbroms är som jag ser det onödig i garage, antingen ångspärr eller inget alls, beroende på vilken filosofi man fastnar för. :)
 
Tomture61
Nja , att kombinera ångspärr / ångbroms som du beskriver det , nej .
Ev. fukt kommer då att ta vägen genom ångbromsen .
Ditt garage kommer inte att ha samma fuktpåslag som ett bostadshus .
Väljer du att tvätta bilen eller köra in en bil med snö / is på blir ju fuktpåslaget mycket högre .
Troligtvis högre än i ett bostadshus .
 
Tomture61
Nissens Nissens skrev:
Och som jag svarade på det inlägget, så behöver man inte alls hålla +16 grader om man sätter ångspärren rätt.

Tror jag har runt +7 grader när jag inte har någon aktivitet där. Daggpunkten hamnar alltid på rätt sida ångspärren.

Ångbroms är som jag ser det onödig i garage, antingen ångspärr eller inget alls, beroende på vilken filosofi man fastnar för. :)
I ett garage har man inte undertryck (FTX / FLVP) så att bygga med en metod som kan riskera fukt att komma bakom fuktspärren är inte vad jag rekommenderar .

Har ångspärr i mitt garage (med inst.skikt) råkade ut för att jordfelsbrytaren löste , hela tiden .
Elektrikern hittade felet , fuktig luft från garaget letade sig via eldosa till flexslang som satt till utebelysning och förorsakade överslag i belysningen . Så även ett litet hål i klimatskalet kan transportera fukt .
 
Redigerat:
Nissens
Tomture61 Tomture61 skrev:
I ett garage har man inte undertryck (FTX / FLVP) så att bygga med en metod som kan riskera fukt att komma bakom fuktspärren är inte vad jag rekommenderar .

Har ångspärr i mitt garage (med inst.skikt) råkade ut för att jordfelsbrytaren löste , hela tiden .
Elektrikern hittade felet , fuktig luft från garaget letade sig via eldosa till flexslang som satt till utebelysning och förorsakade överslag i belysningen . Så även ett litet hål i klimatskalet kan transportera fukt .
Ja, sätter man ångspärr/broms en bit in i isoleringen så får man höja värmen i garaget, det blir dyrt i längden. Och just ångbroms som du valt släpper igenom fukt…

Sätter man ångspärren med all isolering utanför, så hamnar daggpunkten alltid rätt, även vid lägre inomhustemperatur.

Vad gäller elektriska genomföringar så skall alltid elrör/slang som går ut genom yttervägg tätas så att luft inte går ut där. Så du hade en felaktig installation.

Av praktiska skäl har jag en separat JFB till all el som går utomhus.
 
  • Gilla
Hallerudsbo
  • Laddar…
Tomture61
Tror vi kan hålla på hela veckan att argumentera för / emot .
Elektrikerna har gjort samma miss på mitt bostadshus (dvs är nog rätt vanlig miss)
Andemeningen med kommentaren var att påvisa hur litet hål som krävs för att fukt ska hamna på fel ställe ;)
 
Nissens
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tror vi kan hålla på hela veckan att argumentera för / emot .
Elektrikerna har gjort samma miss på mitt bostadshus (dvs är nog rätt vanlig miss)
Andemeningen med kommentaren var att påvisa hur litet hål som krävs för att fukt ska hamna på fel ställe ;)
Jo, men vi säger ju samma sak. Sätter man ångspärr/broms en bit in i isoleringen så behöver man höja innetempen, sätter man spärr/broms innanför all isolering (från rummet räknat) så kan man ha lägre temp inomhus - och att elrör som går igenom ytterväg skall tätas.

Så, det är väl ingen motsägelse i det.

Sedan valde vi olika, jag valde ångspärr och att kunna ha lägre temp inne, du valde ångbroms och högre temp inomhus. Man väljer ju som man vill ha det. :)
 
Tomture61
Nissens Nissens skrev:
Jo, men vi säger ju samma sak. Sätter man ångspärr/broms en bit in i isoleringen så behöver man höja innetempen, sätter man spärr/broms innanför all isolering (från rummet räknat) så kan man ha lägre temp inomhus - och att elrör som går igenom ytterväg skall tätas.

Så, det är väl ingen motsägelse i det.

Sedan valde vi olika, jag valde ångspärr och att kunna ha lägre temp inne, du valde pngbroms och högre temp inomhus. Man väljer ju som man vill ha det. :)
I mitt eget garage har jag + 20 gr och ångspärr .
För TS rekommenderar jag diffbroms pga en låg temp i hans garage .
 
Nissens
Tomture61 Tomture61 skrev:
I mitt eget garage har jag + 20 gr och ångspärr .
För TS rekommenderar jag diffbroms pga en låg temp i hans garage .
Och det fungerar utmärkt med ångspärr och låg temp. Det valet är fritt.
 
Tomture61
Hela veckan :rofl:
 
Tackar för en intressant diskussion.
Planen är att sätta upp det i helgen så har några dagar till att fundera
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
H
F Filipl89 skrev:
Tackar för en intressant diskussion.
Planen är att sätta upp det i helgen så har några dagar till att fundera
Då har vi ett par dagar till att argumentera då.:crysmile:
 
Nissens
F Filipl89 skrev:
Tackar för en intressant diskussion.
Planen är att sätta upp det i helgen så har några dagar till att fundera
Ja, det finns inga rätt eller fel, det viktiga är ju att man gör ett medvetet val så att man inte ångrar sig när det är för sent.

En sak till: se till att du bygger in tillräcklig ventilation oxå.
 
  • Gilla
Hallerudsbo
  • Laddar…
H
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tror vi kan hålla på hela veckan att argumentera för / emot .
Elektrikerna har gjort samma miss på mitt bostadshus (dvs är nog rätt vanlig miss)
Andemeningen med kommentaren var att påvisa hur litet hål som krävs för att fukt ska hamna på fel ställe ;)
ja jag tror det är vanligt av elektrikerna att göra fel.

svärfar har satt i soffan hans förra hösten och så börja det droppa vattten på han.
Kom ut kopplingsdosa i taket.

visa sig att det var ett flex rör som de dragit upp på vinden ovanför isoleringen.
Varm luft via röret kondenserade bör den mötte kall luft.
Så ja elektriker kan göra fel fast man inte kan tro det
 
  • Gilla
Tomture61 och 1 till
  • Laddar…
P
F Filipl89 skrev:
Hej
Håller på att bygga ett garage i södra delen av landet. Det är på 34 kvm och isoleringen i ytterväggarna kommer vara 120+45. Planen är att det under vinterhalvåret kommer värmas med luftvärmepump som ska hålla runt 10 grader. Funderar på om jag ska välja ångspärr eller ångbroms i ytterväggarna… Det jag läst så verkar ångbromsen vara att föredra.
Det står att ångbroms inte ska användas mot kallvind, risk att fukten går upp på vinden från det varmare utrymmet.
Är det ett alternativ att köra ångbroms i väggarna och ångspärr i taket?
Jag frågade en tillverkare om just detta för några månader sedan och deras rekommendation var just broms i väggar och spärr i tak, givet att ångtrycket är högst där
 
  • Gilla
Filipl89
  • Laddar…
Det här känns som diskussion utan slut. Jag får nog göra ett val och leva med konsekvenserna :rofl:
 
  • Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.