Hej
Håller på att bygga ett garage i södra delen av landet. Det är på 34 kvm och isoleringen i ytterväggarna kommer vara 120+45. Planen är att det under vinterhalvåret kommer värmas med luftvärmepump som ska hålla runt 10 grader. Funderar på om jag ska välja ångspärr eller ångbroms i ytterväggarna… Det jag läst så verkar ångbromsen vara att föredra.
Det står att ångbroms inte ska användas mot kallvind, risk att fukten går upp på vinden från det varmare utrymmet.
Är det ett alternativ att köra ångbroms i väggarna och ångspärr i taket?
 
Vilka fördelar har ångbromsen? Sätt vanlig ångspärr och se till att det blir tätt. Glöm inte ventilationen.
 
Tomture61
Vad ska garaget användas till ?
Parkera snöig bil varje dag , hobbylokal , förråd ......
 
Rickard.
Jag hade kört ångspärr överallt, ser ingen poäng att blanda.
 
  • Gilla
Dsl
  • Laddar…
Nissens
F Filipl89 skrev:
Hej
Håller på att bygga ett garage i södra delen av landet. Det är på 34 kvm och isoleringen i ytterväggarna kommer vara 120+45. Planen är att det under vinterhalvåret kommer värmas med luftvärmepump som ska hålla runt 10 grader. Funderar på om jag ska välja ångspärr eller ångbroms i ytterväggarna… Det jag läst så verkar ångbromsen vara att föredra.
Det står att ångbroms inte ska användas mot kallvind, risk att fukten går upp på vinden från det varmare utrymmet.
Är det ett alternativ att köra ångbroms i väggarna och ångspärr i taket?
Jag byggde nyss garage på 70kvm.
Jag körde ångspärr överallt. Känns bra att inte släppa in fuktig luft inifrån till isoleringen. Ju torrare desto bättre.
 
  • Gilla
jrosenthal
  • Laddar…
Tomture61
Om man väljer ångspärr så bör man ej kallställa byggnaden .
Man bör även hålla min. +16 gr för att daggpunkten ej ska hamna på fel sida av ångspärren .
Kallställa eller hålla en låg temp i byggnaden så är en ångbroms lämplig .
Sen finns ångbroms vario också på marknaden .
 
Nissens
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om man väljer ångspärr så bör man ej kallställa byggnaden .
Man bör även hålla min. +16 gr för att daggpunkten ej ska hamna på fel sida av ångspärren .
Kallställer eller håller en låg temp i byggnaden så är en ångbroms lämplig .
Sen finns ångbroms vario också på marknaden .
Nej, i ett garage sätter man ångspärren direkt bakom gips/plyfa. Man har alltså ingen isolering mellan ångspärren och rummet i byggnaden. På det viset räcker det att ha frostfritt i garaget. Daggpunkten hamnar då alltid utanför ångspärren.

Jag skulle aldrig fundera på en ångbroms i ett garage, antingen ångspärr eller inget alls.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Tomture61
Nissens Nissens skrev:
Nej, i ett garage sätter man ångspärren direkt bakom gips/plyfa. Man har alltså ingen isolering mellan ångspärren och rummet i byggnaden. På det viset räcker det att ha frostfritt i garaget. Daggpunkten hamnar då alltid utanför ångspärren.

Jag skulle aldrig fundera på en ångbroms i ett garage, antingen ångspärr eller inget alls.
Har exakt så i mitt hus , dummaste iden på detta jordklot .
Man vågar knappt sätta upp ngt på väggar !
Hur få tätt tunt eldosor , var dra elrör / flexslang !
 
  • Gilla
emmjo
  • Laddar…
Alla hus från 70-talet till 2010 är byggda på det sättet. Det är inga problem att dra några skruvar genom plasten.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Tomture61
useless useless skrev:
Alla hus från 70-talet till 2010 är byggda på det sättet. Det är inga problem att dra några skruvar genom plasten.
Har ett riktigt besvärligt område i huset .
Min LLVP har bytts 3 ggr sedan 2014 , så har nu 12 hål vid innerdelen .
 
Några fuktskador på grund av att fuktig inneluft läcker ut genom hålen och kondenserar i isoleringen?
 
Nissens
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har exakt så i mitt hus , dummaste iden på detta jordklot .
Man vågar knappt sätta upp ngt på väggar !
Hur få tätt tunt eldosor , var dra elrör / flexslang !
Det är väl snarare dumt att dra i skruvar som går djupare än skivmaterialet.
Jag har satt 13mm gips och 12mm plyfa i väggarna. Då vet jag att skruvar som går djupare än 25 mm in i väggen är onödigt att använda. Dessutom finns det inget att skruva i djupare ändå, såvida man inte tänker skruva i en regel - men då går det bra med långa skruv även om man har ångspärr.
 
  • Gilla
jrosenthal
  • Laddar…
Så länge skruven sitter kvar tätar den hålet...
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vad ska garaget användas till ?
Parkera snöig bil varje dag , hobbylokal , förråd ......
Det kommer endast användas som förråd och hobbylokal(cykelmek).

Jag ska bygga upp väggen så här(utifrån och in):
120mm isolering, ångspärr/broms, 45mm installationsskikt för el som även isoleras, OSB och gips.

Nu i vinter kommer jag förmodligen inte hinna få dit någon värme så då kommer det stå kallt. I värsta fall en byggfläkt.
 
  • Gilla
jrosenthal
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Några fuktskador på grund av att fuktig inneluft läcker ut genom hålen och kondenserar i isoleringen?
Det blir sannolikt inte värre än en ångbroms… den motsvarar mååånga hål i plasten.

Men som sagt, finns ingen anledning till att dra i längre skruv än vad plyfan går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.