4 875 läst · 45 svar
5k läst
45 svar
Ångbroms eller ångspärr
Sida 1 av 4
Hej
Håller på att bygga ett garage i södra delen av landet. Det är på 34 kvm och isoleringen i ytterväggarna kommer vara 120+45. Planen är att det under vinterhalvåret kommer värmas med luftvärmepump som ska hålla runt 10 grader. Funderar på om jag ska välja ångspärr eller ångbroms i ytterväggarna… Det jag läst så verkar ångbromsen vara att föredra.
Det står att ångbroms inte ska användas mot kallvind, risk att fukten går upp på vinden från det varmare utrymmet.
Är det ett alternativ att köra ångbroms i väggarna och ångspärr i taket?
Håller på att bygga ett garage i södra delen av landet. Det är på 34 kvm och isoleringen i ytterväggarna kommer vara 120+45. Planen är att det under vinterhalvåret kommer värmas med luftvärmepump som ska hålla runt 10 grader. Funderar på om jag ska välja ångspärr eller ångbroms i ytterväggarna… Det jag läst så verkar ångbromsen vara att föredra.
Det står att ångbroms inte ska användas mot kallvind, risk att fukten går upp på vinden från det varmare utrymmet.
Är det ett alternativ att köra ångbroms i väggarna och ångspärr i taket?
Jag byggde nyss garage på 70kvm.F Filipl89 skrev:Hej
Håller på att bygga ett garage i södra delen av landet. Det är på 34 kvm och isoleringen i ytterväggarna kommer vara 120+45. Planen är att det under vinterhalvåret kommer värmas med luftvärmepump som ska hålla runt 10 grader. Funderar på om jag ska välja ångspärr eller ångbroms i ytterväggarna… Det jag läst så verkar ångbromsen vara att föredra.
Det står att ångbroms inte ska användas mot kallvind, risk att fukten går upp på vinden från det varmare utrymmet.
Är det ett alternativ att köra ångbroms i väggarna och ångspärr i taket?
Jag körde ångspärr överallt. Känns bra att inte släppa in fuktig luft inifrån till isoleringen. Ju torrare desto bättre.
Om man väljer ångspärr så bör man ej kallställa byggnaden .
Man bör även hålla min. +16 gr för att daggpunkten ej ska hamna på fel sida av ångspärren .
Kallställa eller hålla en låg temp i byggnaden så är en ångbroms lämplig .
Sen finns ångbroms vario också på marknaden .
Man bör även hålla min. +16 gr för att daggpunkten ej ska hamna på fel sida av ångspärren .
Kallställa eller hålla en låg temp i byggnaden så är en ångbroms lämplig .
Sen finns ångbroms vario också på marknaden .
Nej, i ett garage sätter man ångspärren direkt bakom gips/plyfa. Man har alltså ingen isolering mellan ångspärren och rummet i byggnaden. På det viset räcker det att ha frostfritt i garaget. Daggpunkten hamnar då alltid utanför ångspärren.Tomture61 skrev:
Jag skulle aldrig fundera på en ångbroms i ett garage, antingen ångspärr eller inget alls.
Har exakt så i mitt hus , dummaste iden på detta jordklot .Nissens skrev:
Nej, i ett garage sätter man ångspärren direkt bakom gips/plyfa. Man har alltså ingen isolering mellan ångspärren och rummet i byggnaden. På det viset räcker det att ha frostfritt i garaget. Daggpunkten hamnar då alltid utanför ångspärren.
Jag skulle aldrig fundera på en ångbroms i ett garage, antingen ångspärr eller inget alls.
Man vågar knappt sätta upp ngt på väggar !
Hur få tätt tunt eldosor , var dra elrör / flexslang !
Det är väl snarare dumt att dra i skruvar som går djupare än skivmaterialet.Tomture61 skrev:
Jag har satt 13mm gips och 12mm plyfa i väggarna. Då vet jag att skruvar som går djupare än 25 mm in i väggen är onödigt att använda. Dessutom finns det inget att skruva i djupare ändå, såvida man inte tänker skruva i en regel - men då går det bra med långa skruv även om man har ångspärr.
Det kommer endast användas som förråd och hobbylokal(cykelmek).Tomture61 skrev:
Jag ska bygga upp väggen så här(utifrån och in):
120mm isolering, ångspärr/broms, 45mm installationsskikt för el som även isoleras, OSB och gips.
Nu i vinter kommer jag förmodligen inte hinna få dit någon värme så då kommer det stå kallt. I värsta fall en byggfläkt.