M Missy77 skrev:
Nej nej den är inte så lång hehe..utan infarten till carporten räknar jag från vägen..alltså 2.5 meter och infarten är så lång..staket har dom satt väldigt långt in på våran mark..hänger du med?
Har de en separat infart till carporten?
 
Om jag var less på grannen skulle jag helt enkelt tydligt markera upp vart tomtgränsen går när det är visning och sen får grannen bevisa att han har servitut på uppfart/garage. Kanske inte den snyggaste lösningen men rör runt i grytan lite. Har jag inte blivit informerad om dealen när jag köpte så får grannen bevisa sin rätt. Sen kan han ju få köpa tomtbiten så är problemet ur världen. Eller betala arrende. Eventuella köpare torde ju fundera ett varv extra.
 
  • Gilla
pebe292 och 3 till
  • Laddar…
Du har ett svartbygge på din tomt som du inte äger plankorna i. Du kan få betala vite för detta. Ägarna till plankorna kan hämta dom annars river du det innan vitet utmätes.

Kan de vara så också?

//
 
D Daniel 109 skrev:
En carport är ganska lätt att se. Att hävda att man inte visste att den fanns lär bli svårt.
Vilket är ett fullständigt irrelevant påpekande för frågeställning då konkludent handlande inte existerar inom fastighetsrätten på samma sätt som när exempelvis lösöre köps och säljs. Endast i det fall det finns ett muntligt servitut för carporten (vilket alltså måste ha bildats innan 1972 när nya jordabalken infördes) kan den typ av resonemang du framfört i tråden ens ha en teoretisk inverkan. I det här fallet finns ingen anledning att anta att ett muntligt utrymmesservitut träffats för (minst) drygt 50 år sedan och att detta servitut sedan dess bestått genom diverse fastighetsöverlåtelser. TS har alltså under inga som helst omständigheter accepterat att grannen byggt sin carport på dennes mark. Förra ägare gjorde det förvisso, men det är irrelevant eftersom förra ägaren och nuvarande granne inte brydde sig om att göra på rätt sätt, d.v.s. ordna ett arrende- nyttjanderätts- eller servitutsavtal.
 
  • Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du godkände det i och med köpet. Det var ju tydligt för dig att den stod där när du köpte fastigheten. Alltså var du informerad om avtalet.
Nej, det funkar inte så när det gäller fastigheter.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
. Dom av oss som har nära till bonderötterna har hört oförrätter i fastighetsfrågor ältas sen barnsben.
Det räcker med att läsa laga skifteshandlingar. Så mycket tjafs... :p Låt oss inte romantisera bondesamhället mer än nödvändigt. :cool:
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
M Missy77 skrev:
Har varit I kontakt med mäklaren och han vet läget och skulle rodda med sina jurister.
Försäljning är ju pågång..
Har fått jätte mycke tips och råd av er tacksam verkligen
//Maria

Något som kan vara intressant är att om det uppdagas att objektbeskrivningen är felaktig så måste mäklaren uppdatera den.

Ett kvitto på att mäklaren har uppfattat informationen är att informationen om objektet uppdateras

Ett annat alt. Är att du ber en vän vara spekulant och han upptäckte att carporten går över tomtgränsen på hitta.se. Då får du också veta om mäklaren har uppfattat situationen
 
Grannen måste ju intressera sig för en lösning. Det blir svårt att sälja en fastighet där en konflikt ingår i köpet. Skriv ett brev till grannen där du förklarar situationen. Då har du säkerställt att grannen vet om problemet. Lämna en kopia till mäklaren.
Om du vill ha ett servitut + ersättning, eller att carporten rivs är väl alternativen som en köpare måste räkna in. Tänker att grannen kommer att inse att han kommer att få sämre betalt om lösning saknas.
 
  • Gilla
Enolf och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ägaren av carport har flera val, bli tvingad att betala arrende för den markbit som den står på, köpa loss marken om ni vill sälja eller flytta carporten till sin tomtmark. Ni kan tvinga dom att betala, men svårare att få dom att flytta den på egen bekostnad. Ni kanske kan komma överens att flytta den och sponsra lite om det gör saken enklare. Att gå den juridiska vägen kostar förmodligen mer...
Sätt eld på skiten!
 
M Missy77 skrev:
Hej på er alla..
Känner att jag behöver lite tips och råd i dilemmat jag sitter i nu.
Köpte huset vi bor i för 5 år sen.
Grannen brevid hade tydligen en deal att få bygga upp en carport på våran mark av säljaren vi köpte vårat hus av.
Vi har väll inte direkt tagit notis till de förens nu när hen ska sälja sitt hus.
Och kännner att hen får riva carport och ge tillbaka våran mark då vi inte vill ha problem med ny köpare av hens hus..även om vi skulle sälja vårat och de blir problem och de inser att de äger mer mark..
Har försökt prata med grannen som ska sälja men hen vägrar riva carport och säger men då förlorar jag mark de är ju inte hans mark ..
Har pratat med hens mäklare och han säger han ska prata med deras jurister..
Hjälp mig rodda i detta vad gör jag?
Du lär väl få tydliga besked av mäklaren, men din fastighet är ju din fastighet och om det inte finns ett servitut registrerat, borde du kunna göra vad du vill men en carport som står på din tomt, typ använda den själv, riva den eller hyra ut den till en ny köpare. Jag skulle bara sätta upp en stor skylt för visningen på den med texten "Kan hyras av grannen om intresse finns, separat avtal krävs Tel 070 xxxxxx". ;)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Unikt namn
Det går ju alltid att dyka upp på alla visningar och högt diskutera carportens placering med mäklaren.

-"Står den verkligen på granntomten utan servitut?"
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
Jag kan ha åsikter åt båda håll i det här fallet. Men för att försöka få en lösning på det hela så tror jag att jag i TS situation hade mejlat mäklaren (för att ha det i skrift) om situationen och att du önskar att denne informerar eventuell köpare att det finns en tvist och att du önskar att carporten ska flyttas från din mark. Då borde du få mäklaren att jobba för dig med att få säljaren till att lösa det innan försäljning.
 
  • Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Det räcker med att läsa laga skifteshandlingar. Så mycket tjafs... :p Låt oss inte romantisera bondesamhället mer än nödvändigt. :cool:
Men det är ju halva nöjet med att läsa dom för bövelen! Men visst, Strindberg hade en poäng när han skaldade att det är synd om människan... Lite kul också att precis som att lagfrågorna när det kommer till fastighetsrätt är "eviga" verkar många av konflikterna också vara det ;)

S safir70 skrev:
Du lär väl få tydliga besked av mäklaren, men din fastighet är ju din fastighet och om det inte finns ett servitut registrerat, borde du kunna göra vad du vill men en carport som står på din tomt, typ använda den själv, riva den eller hyra ut den till en ny köpare. Jag skulle bara sätta upp en stor skylt för visningen på den med texten "Kan hyras av grannen om intresse finns, separat avtal krävs Tel 070 xxxxxx". ;)
Tyvärr är det inte riktigt så enkelt... Reglerna om egenmäktigt förfarande gäller fortfarande, oaktat om byggnaden utan tillstånd står på någon annans mark är jag rädd. Däremot kan TS roa sig med att gå via kronofogden för att få huset flyttat enligt konstens alla regler.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Lite kul också att precis som att lagfrågorna när det kommer till fastighetsrätt är "eviga" verkar många av konflikterna också vara det ;)
Jo, så är det ju. Jordabalkens 3 kap handlar om grannsämja. Första paragrafen är generell och nästan högtravande och säger att man skall visa hänsyn. Redan i nästa paragraf går man direkt in på det specifika och gör klart att "Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna ..."

Visst får man känslan av det är på förekommen anledning...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Missy77 skrev:
Hej på er alla..
Känner att jag behöver lite tips och råd i dilemmat jag sitter i nu.
Köpte huset vi bor i för 5 år sen.
Grannen brevid hade tydligen en deal att få bygga upp en carport på våran mark av säljaren vi köpte vårat hus av.
Vi har väll inte direkt tagit notis till de förens nu när hen ska sälja sitt hus.
Och kännner att hen får riva carport och ge tillbaka våran mark då vi inte vill ha problem med ny köpare av hens hus..även om vi skulle sälja vårat och de blir problem och de inser att de äger mer mark..
Har försökt prata med grannen som ska sälja men hen vägrar riva carport och säger men då förlorar jag mark de är ju inte hans mark ..
Har pratat med hens mäklare och han säger han ska prata med deras jurister..
Hjälp mig rodda i detta vad gör jag?
Kontakta Lantmäteriet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.