Thberg skrev:
Inga problem med en vinst på 300-400 tusen?!? Om det vore så enkelt skulle varenda kotte hålla på med det, är ju ren spekulation och inget annat.

Att huspriserna är "låga" i Sverige är ju totalt irrelevant. Det intressanta är ju stor del av den disponibla inkomsten vi lägger på vårt boende och där ligger Sverige redan väldigt högt.

Visst har priserna stannat. Det har väl t.o.m. mäklarna börjat erkänna. Sen finns det och kommer alltid finnas områden och objekt som fortsätter stiga i bra takt men inte marknaden i stort.
det är ju så folk gör. jag hänvisade bara till mina kunder. (inta alla många gillar att bo kvar i sitt hus, men många klättrar i "bostegen")

ang disp inkomsten så har du helt rätt. vi har i sverige mycket högre standard än många andra länder samt så ingår det mycket mer saker i våra bostäder. min åsikt är att vi bor billigt!

priserna kanske har stannat av lite (stagnerat) men så är det alltid på sommaren. tittar man på statistiken och historiken så är det en upp och ner kurva med ständig tillväxt. det är normalt att priserna vandrar upp och ner. pratar man priserna skall man se det på lite längre sikt.
 
Nyfniken skrev:
Förmodligen det senare.


Första lägenheten: 76% belåningsgrad
Dagens hus: 28%

Se, jag trodde nämligen när du skrev "samma lån = liknande belåningsgrad :D" att du menade liknande belåningsgrad. Det är ju fullständigt omöjligt att diskutera med dig när du bara svamlar och byter fot hela tiden.

Vi kan väl för skojs skull anta att alla hus och lägenheter följer samma utveckling vad gäller värdet. I annat fall måste man vara expert på i vilket område man ska bo de kommande åren för att nå en positiv värdestegring och i så fall borde rådet vara att man ska bli expert på populära bostadsområden, inte att man ska hoppa runt på "the property ladder" för att bli rik.

Om man då inte lägger in mer kontanter (amorterar) utan bara köper och säljer borde man ju i så fall rimligtvis lika gärna bara bo kvar i den första lägenheten som i dagsläget även den borde vara värd 3 miljoner. Inte sant?

En annan sak som är lite konstigt med ditt exempel är värdestegringen på bostäderna på 12-15% per år. Menar du att det är så verkligheten kommer se ut framöver? Kommer huset för 3,2 miljoner de bor i nu vara värt 4,5 miljoner om 3 år och 10 miljoner om 10 år? Kommer det vara värt 170 miljoner vid pension om 35 år?

Vad kommer människor tjäna då 2046, på ett ungefär? Säg att snittlönen idag är 26 kkr. Ska lönerna hänga med i samma tempo, och det måste de naturligtvis om man ska ha råd med räntorna på de lånen. Då kommer snittlönen vara 1,4 miljoner i månaden. Låter det rimligt tycker du?

Det är ju fullständigt omöjligt att diskutera med dig när du bara svamlar och byter fot hela tiden. -jag är ju mäklare :):):)

områden har sina höjdpunkter några år är det poppis där och sedan inte så poppis så att hoppa runt är helt rätt. vidare kan man köpa FYNDEN de som inte är "snygga" nog och där man är som ensam spekulant. man har oxå rätten att välja vilka jobb man vill ta på sig.


jag sa aldrig att priserna stiger upp 12-15%/år. i vår lilla stad har vi haft tillväxt på ca 8% lite lägre senaste året. det jag sa är att man kan få den ökningen på sitt boende med lite vitfärg samt med rätta möbler på visningen.

att en villa på 3.2 är värd 4.5 om 3 år.. nja inte helt omöjligt. man ser oxå att uppgången är först på billigare bostäder och sedan blir det som rekyl på de dyrare segmentet.
 
HusByggarTomten skrev:
"Alltid bäst" affär beror ju på vem du frågar. Den som har pengar att betala av lånet med fortfarande god marginal till annat, eller den som anser att nyttan av pengarna gör sig bättre än till en bra pension?

Med 3 miljoner i lån,5% ränta, 30% ränteavdrag och 100.000 i amortering varje år betalar du:
År 1 - 17083:- varje månad (3mkr i lån)
År 11 - 14167:- varje månad (2mkr i lån)
År 21 - 11250:- varje månad (1mkr i lån)

Utan amortering betalar du 8750:- varje månad, punkt.
Om du betalar 17083kr/månad så är lånet betalat efter 20,5 år med 5% ränta och 30% ränteavdrag.
 
Swetrot skrev:
Om du betalar 17083kr/månad så är lånet betalat efter 20,5 år med 5% ränta och 30% ränteavdrag.
satt och räknade lite till på att betala av sina lån (blev så inspirerad av alla)

man kanske skall amortera 25000:- i månaden då är 2 miljoner borta på 80 månader! :cool: det är ju bara dryga 6,5 år. låter ju riktigt sweet!
 
storken skrev:
satt och räknade lite till på att betala av sina lån (blev så inspirerad av alla)

man kanske skall amortera 25000:- i månaden då är 2 miljoner borta på 80 månader! :cool: det är ju bara dryga 6,5 år. låter ju riktigt sweet!
Varför inte 50 000:-/mån så räcker det med 40 månader eller amortera 2 miljoner första månaden så är det klappat och klart:D Bara fantasin som sätter gränserna hur snabbt det går att amortera av ett hus, eller finns det kanske andra faktorer som påverkar;)
 
storken skrev:
satt och räknade lite till på att betala av sina lån (blev så inspirerad av alla)

man kanske skall amortera 25000:- i månaden då är 2 miljoner borta på 80 månader! :cool: det är ju bara dryga 6,5 år. låter ju riktigt sweet!
Om man nu klarar av 17083kr i månaden år 1, så borde man kunna mäkta med samma summa kommande år eftersom man förhoppningsvis har en lön som ökar. Att minska månadskostnaden med tiden är bankens egen lilla metod att hålla folk skuldsatta hela livet.

Skulle man dessutom klara av att öka månadsbetalningen med inflationen (2%) så är lånet betalat "redan" efter knappt 17år. Jag vet också att 17 papp i månaden i dagens penningvärde är mycket pengar för många familjer, men det är ungefär vad banken tycker att man skall klara av i form av räntebetalningar om den går upp. Kan bli jobbigt för den som har studielån och sitter med lån på bil och kanske dessutom båt eller husvagn, men långt ifrån alla har det ju så.

Jag förstår ärligt talat inte hur man kan anse det som OK att låna upp sig på flera miljoner och känna någon slags glädje över att betala ränta till banken resten av sitt liv. Så länge man får vara med i ett bostadsprisrally av aldrig tidigare skådat slag är det väl kanske roligt, men hela livet kommer knappast att vara på det sättet.
 
Grattis ni överbelånade , idag höjdes räntan som väntat igen :D
 
Swetrot skrev:
Om man nu klarar av 17083kr i månaden år 1, så borde man kunna mäkta med samma summa kommande år eftersom man förhoppningsvis har en lön som ökar. Att minska månadskostnaden med tiden är bankens egen lilla metod att hålla folk skuldsatta hela livet.

Skulle man dessutom klara av att öka månadsbetalningen med inflationen (2%) så är lånet betalat "redan" efter knappt 17år. Jag vet också att 17 papp i månaden i dagens penningvärde är mycket pengar för många familjer, men det är ungefär vad banken tycker att man skall klara av i form av räntebetalningar om den går upp. Kan bli jobbigt för den som har studielån och sitter med lån på bil och kanske dessutom båt eller husvagn, men långt ifrån alla har det ju så.

Jag förstår ärligt talat inte hur man kan anse det som OK att låna upp sig på flera miljoner och känna någon slags glädje över att betala ränta till banken resten av sitt liv. Så länge man får vara med i ett bostadsprisrally av aldrig tidigare skådat slag är det väl kanske roligt, men hela livet kommer knappast att vara på det sättet.
kan man betala 17´ i 17år så har du 17 år som du kastar bort i ditt liv. varför inte köpa en villavagn och flytta in i?

romantisera kan man och nu är vi åter igen i drömmarnas värld. (det är det hus och boende handlar om just drömmar) jag ser kunderna framför mig om dagarna, jag ser deras ekonomi och deras drömmar och följer med de i livet. jag har inte träffat en ända än som kan amortera 17´. men jag kanske bor i en annan del av sverige som inte är representativ för resten av landet.

jag påstår fortfarande att man inte kan bli skuldfri genom att amortera på ett hus man har köpt nu i modern tid för dryga 2 miljoner (kan gå ner till 1,5 oxå).

ni som påstår annat bör komma med riktiga exempel och inte episka uträkningar. och om ni fortfarande menar alvar med att man vist kan, så är en ny fråga befogad! VARFÖR GÖR NI INTE DET SJÄLVA?

en liten off topic fråga:
hur många har köpt en sprillans bil och amorterat bort lånet?
 
Skaneman skrev:
Grattis ni överbelånade , idag höjdes räntan som väntat igen :D
vad menar du med överbelånade?

för mig låter det som är i branschen att man har ett hus värd t.ex. 2 mille men man har lån på 2,4. är det så du tänkte?
 
storken skrev:
kan man betala 17´ i 17år så har du 17 år som du kastar bort i ditt liv. varför inte köpa en villavagn och flytta in i?

romantisera kan man och nu är vi åter igen i drömmarnas värld. (det är det hus och boende handlar om just drömmar) jag ser kunderna framför mig om dagarna, jag ser deras ekonomi och deras drömmar och följer med de i livet. jag har inte träffat en ända än som kan amortera 17´. men jag kanske bor i en annan del av sverige som inte är representativ för resten av landet.

jag påstår fortfarande att man inte kan bli skuldfri genom att amortera på ett hus man har köpt nu i modern tid för dryga 2 miljoner (kan gå ner till 1,5 oxå).

ni som påstår annat bör komma med riktiga exempel och inte episka uträkningar. och om ni fortfarande menar alvar med att man vist kan, så är en ny fråga befogad! VARFÖR GÖR NI INTE DET SJÄLVA?
Jag har köpt min kåk kontant. Drygt en miljon för en stor kåk 50m från havet i Hälsingland. Vi sparade ihop de pengarna när vi bodde i hyresrätt i Stockholmsförort. Det tog oss ungefär fem år. Sedan flyttade vi och skaffade barn.

I de "episka uträkningarna" ingår ju räntan också, Det är få som fixar att amortera 17 papp i månaden, och sedan betala ränta, men som månadskostnad är det ju inte särskilt märkvärdigt för ett stort huslån. Banken kräver att du skall klara 7-8% i ränta. Väldigt många som har topplån hamnar ju i de där krokarna med sina månadskostnader, och de klarar av det med två bra löner.

Sedan vet jag också att hus inte måste amorteras ned till sista kronan, precis som det inte alltid är ett självändamål för ett land att vara helt skuldfritt. Jag tycker dock att alla människor borde ha i bakhuvudet en plan för vad som krävs för att bli skuldfri. En plan för hur man vill leva nu, men också som barnfri medelålders och som pensionär. En plan för hur man undviker totalkrascher i ekonomin som det kan innebära att bli utan jobb, misslyckas med sitt företagande, en skilsmässa eller kanske en långvarig sjukdom.

Och då ser människors drömliv ofta ut som så att de vill ha ett stort fint hus för barnen när de växer upp, och som medelålders vill de ha låga lån och därmed ha pengar över. Ingen vill behöva råka ut för att sälja ett hus med någon årsinkomst i förlust vid en eventuell skilsmässa, utöver en rad kostnader för att skaffa två separata boenden. Och blir man sjuk eller om man förlorar sin partner vill man inte behöva tänka på att sälja huset snabbt som attan. Många vill också kunna gå i pension lite flytande, inte minst i relationer där det skiljer några år mellan han och hon, så vill den ene gärna ha lite tidigare pensionsålder.

Det där är inte helt lätt att få ihop, men ett bra hjälpmedel brukar vara att avstå från 15m2 boyta och försöka amortera ned lånen till nivåer där det går att hantera sina skulder. Det innebär naturligtvis en uppoffring några år, men har man inställningen att det går brukar det vara lättare att åka ut till Flottsbro i sin åtta år gamla Toyota och åka skidor en dag på sportlovet istället för att flyga till Val d'Isére.
 
Hur ska man skaffa boenden i gbg/sthlm,malmö osv utan lån på 3mille? Orenoverade radhus går för 3mille i gbg.
Vid en ränta på 8% kommer många klara sig, men lär ju inte handla något och köpa tjänster...hur ska det då gå för sverige och alla dess egenföretagare?
Vi armoterar ca 2500kr/månanden på 2,6mille. Hade velat amotera mer, men då kan jag ju inte åka till Val d´lsére 4veckor på år och till thailand över jul.
Att inte ha en stabil bolåneränta e spännande helt klart. Man vet ju aldrig vad som väntar.....
 
pandanloo skrev:
Hur ska man skaffa boenden i gbg/sthlm,malmö osv utan lån på 3mille? Orenoverade radhus går för 3mille i gbg.
Vid en ränta på 8% kommer många klara sig, men lär ju inte handla något och köpa tjänster...hur ska det då gå för sverige och alla dess egenföretagare?
Vi armoterar ca 2500kr/månanden på 2,6mille. Hade velat amotera mer, men då kan jag ju inte åka till Val d´lsére 4veckor på år och till thailand över jul.
Att inte ha en stabil bolåneränta e spännande helt klart. Man vet ju aldrig vad som väntar.....
precis man måste leva oxå!
 
storken skrev:
kan man betala 17´ i 17år så har du 17 år som du kastar bort i ditt liv. varför inte köpa en villavagn och flytta in i?

romantisera kan man och nu är vi åter igen i drömmarnas värld. (det är det hus och boende handlar om just drömmar) jag ser kunderna framför mig om dagarna, jag ser deras ekonomi och deras drömmar och följer med de i livet. jag har inte träffat en ända än som kan amortera 17´. men jag kanske bor i en annan del av sverige som inte är representativ för resten av landet.

jag påstår fortfarande att man inte kan bli skuldfri genom att amortera på ett hus man har köpt nu i modern tid för dryga 2 miljoner (kan gå ner till 1,5 oxå).

ni som påstår annat bör komma med riktiga exempel och inte episka uträkningar. och om ni fortfarande menar alvar med att man vist kan, så är en ny fråga befogad! VARFÖR GÖR NI INTE DET SJÄLVA?

en liten off topic fråga:
hur många har köpt en sprillans bil och amorterat bort lånet?
Det är väl inga problem att både leva och amortera av lånet, bara man tjänar tillräckligt bra. Själv har jag lån på 2,6 miljoner och tänkte göra mig av med det ganska snabbt, säg 10-15 år. Amorterar idag ca 15 000 i månaden och den summan lär väl öka i takt med att ränteutgifterna minskar och lönen ökar.
 
Sailfast skrev:
Det är väl inga problem att både leva och amortera av lånet, bara man tjänar tillräckligt bra. Själv har jag lån på 2,6 miljoner och tänkte göra mig av med det ganska snabbt, säg 10-15 år. Amorterar idag ca 15 000 i månaden och den summan lär väl öka i takt med att ränteutgifterna minskar och lönen ökar.
vad jobbar du med? jag måste byta bransch!
 
storken skrev:
vad jobbar du med? jag måste byta bransch!
Datanörd. Alltså, jag kanske bör förtydliga att jag absolut inte har någon fantastisk lön. En ganska stor del av orsaken till varför jag kan amortera mycket får nog tillskrivas att jag är en jävel på att använda mina pengar effektivt - betalar kanske 2/3 av vad medelsvensson skulle betala för samma livsstil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.