bra svar, kanske skulle länka från "myterna" till respektive "kapitel" där motbevisningen sker (eller vad man ska kalla det)

fortfarande inte bestämt mig, men eftersom jag ska bygga källarbastu där det är hålbetong så...
 
Att bygga i en betongkällare gör givetvis livet enklare. Det är definitivt mindre kinkigt än om man tex bygger i en trävåning. MAn kunde tex tänka sig att bygga helt utan organiskt material, förutom panelen.

Min källare är betong/leca/kalksandstegel, men jag valde ändock träreglar och alumit.
 
Eftersom jag till hösten ska börja inreda övervåningen och bygga in en bastu har jag en liten undring.....




Från ett inlägg gjort av Pasta:


Om jag framställer följande postulat:

"I avsaknad av fuktspärr kommer fukt att vandra från bastun in i väggen tills balans mellan ångtrycken uppstår. Då bastun avkyls kommer fukten att avges ur väggen. Denna process är inte symmetrisk, utan fukten avges långsammare än den upptas. Om den fuktiga luften i väggen möter en kallare yta så kan den kondenseras. Detta kan leda till fuktproblem"

Anser du att det finns något grundläggande fel i detta?

Det är en korrekt beskrivning av fuktvandring och kondensation oavsett om det gäller en bastu eller annan väggkonstruktion.





Eftersom både Pasta och Anders G har kommit överens om att detta sker. Vad är då nackdelen att bygga med folie ?
 
Den potentiella nackdelen är ifall du får dubbla ångspärrar och att eventuell fukt mellan dem inte kan ventileras bort. Detta är något man bör tänka på vid bygget och något som speciellt påpekas i de Finska RT-korten.

Lösningen, är att låta mellanrummet ventilera upp i utrymmet mellan tak och bastutak (eftersom man oftast bygger ned taket i bastun till ca 2200) och sedan ha en ventil till närliggande rum.
 
bikerzx skrev:
Eftersom både Pasta och Anders G har kommit överens om att detta sker. Vad är då nackdelen att bygga med folie ?
Anders G och jag är överens om principen för ångtransport.
Men inte att bastuväggen är en riskkonstruktion och att någon form av tätskickt eller diffspärr behövs, ej heller att kondens uppstår eller att det uppstår förhöjd relativ fukthalt i konstruktionen uner bestående tid när folie saknas.

Jag anser att folien inte behövs och att den kan utgöra en risk om intilliggande väggkonstruktion har andra tätskickt eller plastfolie som kan utgöra dubbla tätskickt.

/Patrik
 
Tack Anders och Pasta för svaren.

Med andra ord ingen risk med att sätta folie så länge man inte får dubbla tätskikt.
Och blir det dubbelt tätskikt så kan man ventilera uppåt om det är praktiskt möjligt.
 
"Med andra ord ingen risk med att sätta folie så länge man inte får dubbla tätskikt.
Och blir det dubbelt tätskikt så kan man ventilera uppåt om det är praktiskt möjligt."

Så skulle jag säga ja.
 
Med andra ord om man ventilerar mellan väggarna, så bygger man en konstruktion enligt Tylös modell som rum i rummet. Vilket gör att man inte behöver använda Ångspärr över huvud taget i bastuväggen. Hurvida man dock vill ha folie för att få en bättre värme ekonomi är som Anders G tidigare skrev

"Det viktiga är att du har en fungerande fuktspärr"

En fuktspärr som jag menar är totalt onödig så länge man ventilerar utrymmet bakom väggen vilket tidigare beskrivits.
/Busnut
 
Det är en avsevärd skillnad i att ventilera bort de små mängder fukt som tränger igenom en fungerande ångspärr och de stora mängder fukt och kondens som kan samlas i en konstruktion utan spärr..
 
Hej,

Ville bara rekommendera en speciel skiva som är gjort just till bastuväggar. Den heter Saunasatu och tillverkaren finns i Finland, mer info kan du få på SPU-Systems Oy . Där finns bland annat en monteringsvideo att se.

Skivan är ca 30 mm tjock och aluminiumfolierad. Denna motsvarar 60 mm:s isolering. Man monterar den direkt på ytterväggreglarna (cc.600) och då lägger man alltså varken ålderbeständig plast eller regler+isolering 45mm, som man vanigtvis brukar göra på ytterväggarna. Med detta sparar man givetvis några centimeter mer utrymme.

Själv hade jag i förra huset byggt bastun med bastufolie (hämtat det också från Finland) men tyckte nu att jag ska göra det ordentlingt i stället i den andra bastun som jag nu bygger.
Jag hämtade skivorna till min bastu från Finland eftersom jag inte fick tag i från K-rauta från Sundsvall, men jag kan tänka mig att man möjligtvis kan få dom beställt från Finland via någon K-rauta i Stockholmstrakten eller åtminstone från Luleå, eftersom K-rauta där har finsk sortimentlista. Värt att försöka i alla fall.

Jag kan bara varmt rekommendera denna skiva till alla som funderar på att bygga en modern och vattentät bastu.

MVH/Tiina
 
Vad jag sett av hela denna långa och bitvis tjafsiga diskussion är att det nog, förmodligen är så att fuktproblem kan uppstå i en bastu. Har själv aldrig hört talas om fuktproblem i bastu, annat än vid golvbrunnar,spygatter och ytterväggar mot källare(pga att markfukt kom in utifrån...). Varför inte acceptera att någon slags fuktspärr är bra, även om den består av masonite? Vad sägs om stålreglar och isolering? Bygg och basta och därmed...
 
En reflektion jag gör är att, det är klart att en mätbar värmereflektion finns. Men är den (märkbar?)av någon större betydelse i verkliga livet? Skall det vara 90 eller 93,3 grader inne i bastun. Hur långt är ett snöre...
 
Denna gamla tråd visar på hur dåligt ställt det är med byggfysiken i både sverige och finland..bastukulturen har skiljt sig åt i dessa två länder på många vis som gör att en sauna och en bastu är två helt olika saker.

fuktproblem i isolering uppstår för att man inte kan ventilera ut fukt tillräckligt snabbt för att förhindra nedbrytning av trä eller organiskt matrial..som tex damm i en luftspalt som omsätter mycket luft bitvis men mindre ibland..

Att sätta en aluminiumfolie dikt ann mot panelen utan luftspalt är helt tokigt eftersom den ånga som tränger igenom spikhål inte kan ventileras bort om det är en yttervägg utan kondenserar och eftersom gullfiber eller stenull inte kan ta upp fukt så hamnar den i syll eller spikreglar av trä.
Den skiva som det pratas om kommer också att ha otätheter som om det inte ventileras bort leder till mögel.
Att Tylö numera är finskt har en liten ironisk koppling eftersom man bygger ett bastu inne i ett annnat rum så blir det det andra rummet som måste klara fuktproblemet.

Det som byggfysiskt är intressant är att värma upp en bastu med folie i väggen är mycket lättare och att verkningsgraden för basun ökar men det är en annan tråd

så här några år efter matchen mellan sauna och bastu så slutar den oavgjort med ett resultat som jag menar är att bygga med en diffusionsöppen aluminiumfolie med luftspalt ett basturum i rummet där rummet utanför ska räknas som våt utrymme och där alla ytterväggar ska ha en ordentligt gjord diffusionspärr

att vi allmänt ska ha diffusionsöppen aluminiumfolie i våra hus är också viktigt för strålningsförlusterna är inte alls försumbara utan siffror visserligen obevisade men från amerikanska tillverkare av strålningsbariärer visar i storleksordningen dubbla förlusterna i strålningsenergi jämfört med konvektion och värmeledning är ännu mindre..men det är en ny tråd

heder till dom gamle i denna tråd främst anders g som lagt ner mycket energi
 
vad man kan roa sig med är förståss att rita en kurva över temperaturfallet i konstuktionen.
när du barar har du hög ånghalt med låg rf pga värmen i bastun.
fuktillskottet beror förstås på ventilationen, men borde ändå vara koncentrerat till den aktiva badtiden.
träets tröghet har jag inte koll på, men om man inte spärrar in fukten innanför isoleringen kan det bli kondensproblem mitt i den pga det stora temperaturfallet över den.

nu är det ju ganska kort tid av belastning så träets hygroskopiska förmåga kanske räcker, uppenbarligen fungerar det för många utan diffspärr.

Vad som däremot är riktigt viktigt är dock att genomföringar blir helt täta så att du inte får ut varm fucktig luft i konstruktionen som kondenserar, då pratar vi rejäl fukttransport på fel ställe.
 
Det som gör att bastun ser olika ut i finland och sverige är ju badfrekvensen...att finnarna tycker sig vara bastuns uppfinnare det vet vi är lika falskt som dom svenska kåldolmarna..

Nu till fakta fukt finns i två former i en bastu vätskefas och ånga..när ångan kondenserar bildas vätskefas igen som kan hamna någonstanns i konstruktionen där den kan ge upphov till problem..

Eftersom man inte upplever dessa problem så har tylö inte någon fuktspärr och min slutsats är att badfrekvensen är för låg för att problem med fukt ska visa sig?

Temperaturprofilen i väggen skulle kunna ge en indikation på om det är fara för kraftig kondens.

Mitt tidigare inlägg fokuserar dock på att energimässigt så är finnarnas folie en smartare lösning eftersom så mycket värme förloras i strålning annars.
Folien bör dock vara difussionsöppen samt att man kan ha avrinning av eventuell kondens nedåt..
För att folien ska fungera som strålningsspärr så krävs också att den monteras i en spalt med luft runt om
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.