daije skrev:
en annorlunda byggstil. [länk]
Oj. Det gick undan...
 
som jag alltid säjer. det tratitionella e inte alltid det bästa
 
daije skrev:
en annorlunda byggstil. [länk]
Jag var inte speciellt imponerad av deras vägg, du kan ta vilken vanlig vägg som helst och slänga på en ventilerad platon matta och du har samma funktion. Den här väggen tar inte hand om fukten utan ser till så den ventileras bort istället. Inget nytänkande där inte...
 
i stället för att bara kritisera allt GLADH, har du nåt vettigt att tillföra eller e kritik din grej??

fan jag börjar misstänka bållhåll:D
 
Finns det någon därute som byggt med Koljern?
Det vore riktigt intressant att få höra lite erfarenheter &
mer info än vad som finns på den tunna hemsidan...
 
daije skrev:
i stället för att bara kritisera allt GLADH, har du nåt vettigt att tillföra eller e kritik din grej??
Så bara för jag inte håller med dig så är kritik min grej? Du efterfrågade något nytänkande inom byggbranschen, och hänvisade till en ventilerad vägg?!?!? Hur nytänkande är det? Ventilera bort fuktig luft!!! Den lösningen har funnits bra mycket längre än man har haft plast i väggarna...

Jag hänvisar till eventuella problem och möjliga lösningar om man väljer att bygga utan plasten, jag hänvisar till problem med plast och varför man inte vill ha det och varför man vill ha det, jag ger dig alternativ att bygga med sten. Inget är bra nog för dig om du inte får som du vill.

Du får bygga ditt hus hur f-n du vill, det är ditt hus. Fungerar det för dig och du tror på iden så bygg så då. Det är ändå inga argument som får dig att ändra dig. Tror jag tackar för mig i denna diskussion.
 
Redigerat:
att dessa väggar har funnits länge vet de flesta redan men om man vill hitta alternativa lösningar till det som redan finns år en annan sak. att jag personligen vill använda mig av naturliga organiska material så långt det går är min smak. att jag väljer bort sten är för att jag helt enkelt inte tycker om materialet.

jag ställde dig en fråga gladh, anklagade dig inte.

om man bortser från detta snack om vindpapp på innervägg så är själva stommen ett kapitel i sig.

med hjälp av ett balksystem i trä kunna sätta takstolar på plats och göra klart taket innan man lägger ner tid på väggarna. ser fördelen med att snabbare vara skyddad frn reng och snö innan varken golvbalkar och väggelement är på plats. man kan sedan bygga detta utan att behöva oroa sig för väta.
borde vara rätt så bra
 
Redigerat:
men har inte vi gått från ursprungs frågan ganska så ordentligt igen nu eller skulle vi diskutera fukt och mögelproblem med olika byggmetoder med olika byggmatterial?
att använda kutterspån och liknande för isolering har vi gjort i 100+ år så det är inget nytt

men jag skulle villa se en diskussion om nya sätt att tänka på när man bygger hus och det är vad jag länkat lite till eller är det jag som missuppfattat frågan om att det inte var det som skulle diskuteras ?

för jag tycker det är skoj att se andras tankar om hur de vill att ett hos ska se ut och där är kupolhusen, jordskeppen och containerhusen ganska så mycke nytänkande jämfört med vad som används idag men ändå så är kupolerna väldigt gamla för att bygga en hög och stort rum utan nått stöd som täcker (tänk hur många gamla kyrkor som är med det) och vi har byggd bostäder av jord och lera väldigt länge innan vi kunde börja såga timmer och liknande men det är skoj att se att sådanna metoder går idag med dagens byggregler som begränsar oss väldigt mycke i vad som krävs för att det ska bli godkänt som miljövänligt nog

(samtidigt som man inte ställer några krav på alla hus som är byggda före den kom krav på isolering och annat så känns det som de som bygger nu ska ta lasten för att minska snittet för de miljontals bostäder som redan finns i landet)
 
du har så rätt miry.

vad jag är ute efter är nytänkade och då kanske inte direkt på formen utan av olika material och oklika konstruktionslösningar.

ekobyggarna som finns där ute har nog en hel del att tillföra
 
det som är ett problem med just sådanna saker som en del ekobyggare har gjort är att de har byggt utan att riktigt veta vad de håller på med och det kommer bli skoj att se hur det funkar om 10 och 20år för det är ju då som de flesta problemen börjar komma

bara kolla på det med hur man gör källare nu jämfört med på 20-70talet och för vissa kom problemen efter 10år och andra bor i 80åriga hus utan märkt av de problemen så vissa saker kan funka med vissa förutsättningar och på ett annat hus blir det katastrof för både huset och de som bor där med kostsamma problem
(från att behöva riva huset till att bara behöva gräva upp och sanera källare och bygga om den efter sanering till att de som bor får livslånga problem med astma och allergier och överkänslighet mot många saker pga den miljön de bott i)

så jag tycker att fler bör tänka på vad det kan ha för konsekvenser och att kolla vad det gäller för just det stället så man inte tar en metod som kan funka på ett med andra förhållanden och räkna med att det kommer funka där med fast det är helt andra förhållanden som gäller där och är era barns hälsa och liv inte värda att man tänker till en extra gång för att skona dom med från besvär eller tom. att de dör av de problem som uppkommer av att nån tycker att det har ju funkat för andra så då ska det funka här med och inte sätter sig in i det och vad det innebär att använda en viss metod för att bygga
 
visst finns det saker som sätter stopp. klimatet skiljer sig åt beroende på var man bor. luftfuktigheten är även den olika.

men med dagens kontrollsamhälle finns det goda utsikter att kunna ta reda på vad material innehåller.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.