Ska bygga altanen/balkong. Nu ligger reglar på 50cc och de är 45x170mm.
Altanen är 8,5m lång och 3,5m djup. Jag funderar på att lägga en trallplanka på mitten som går i djupled och som den längsgående trallen möter. Det skulle isåfall ge ca 4,25m långa plank som inte behöver skarvas.
Hur hade ni gjort för att undvika skarvar?
Reglar på 50 cc för en altankonstruktion, syn från ovan med gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktionsram för altan med lagda reglar och utsikt över omgivande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Düsseldorff
R Rolle85 skrev:
Ska bygga altanen/balkong. Nu ligger reglar på 50cc och de är 45x170mm.
Altanen är 8,5m lång och 3,5m djup. Jag funderar på att lägga en trallplanka på mitten som går i djupled och som den längsgående trallen möter. Det skulle isåfall ge ca 4,25m långa plank som inte behöver skarvas.
Hur hade ni gjort för att undvika skarvar?
[bild] [bild]
Så hade jag också gjort. Alternativt delat upp i tre sektioner beroende på vad som upplevs som mest symmetriskt i förhållande till dörr etc. Såtillvida att du inte kan få tag på 8,5 m bräder förstås...
 
Ja de var smart med tre delar.
Vilka maxlängder kan man få tag i trall? Avser 28x120mm trall.
 
Düsseldorff
5,4 är längsta standardlängden. Jag skojade lite med 8,5. Inte så kul kanske, börjar bli lite trött. :rolleyes:
 
Hehe
Jag ska ha plåtar liggandes mellan reglarna. Dessa är 50cm breda så jag lurar på hur man ska få dig mittenplankorna utan att sabba installation av plåten…?
 
R Rolle85 skrev:
Hehe
Jag ska ha plåtar liggandes mellan reglarna. Dessa är 50cm breda så jag lurar på hur man ska få dig mittenplankorna utan att sabba installation av plåten…?
Lägg en 45x195 under brädan som ska dela av trallgolvet på mitten. Då kan du skruva ihop trallen med hjälp av den utan att det hindrar plåtens funktion och få ihop det stabilt så det räcker
 
  • Gilla
Fggedhy
  • Laddar…
Se bild, jag får inte ihop hur det ska gå till :sweat:
För jag tänker att jag behöver sätta ihop tre reglar för att få plats med en djupgående trall och två plankor som möter mittplankan?
Delvis färdigställd träkonstruktion för däck med träreglar och grå ytterplattor mot en vit husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Illustration av olika monteringsmetoder för Flexitak med reglar, skruvar och takplåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Düsseldorff
Vad har du plåten till? Regnskydd för altanen under balkongen eller?

På bilden visar de en installation med skruvläkt. Kan det va nåt? Kanske pajar ditt höjdmått mot dörr etc i och för sig.
 
Ja regnskydd.
Ja de pajar höjden om jag lägger läkt på
 
Rickard.
Jag kan inte komma på någon lösning utan att ha ett par specialplåtar där du vill lägga skarven. Vill du inte ha så så får du nog lägga fallande med skarvar.
 
Funderar på följande. Jag tar en tvårgående 28x120mm och sågar bort kanterna på den så att den blir 28x45mm? Då får den plats på en regel enbart
 
R Rolle85 skrev:
Funderar på följande. Jag tar en tvårgående 28x120mm och sågar bort kanterna på den så att den blir 28x45mm? Då får den plats på en regel enbart
Då har du ingen regel att skruva trallen i..

Jag skulle använda alt B där frisbrädan skall ligga.
Dvs kapa en fullbreddare och montera på 2 reglar med cc 120..
 
Mazen Mazen skrev:
Då har du ingen regel att skruva trallen i..

Jag skulle använda alt B där frisbrädan skall ligga.
Dvs kapa en fullbreddare och montera på 2 reglar med cc 120..
Håller dig med Mazen. Bästa alternativet
 
Hmm men då räcker inte plåten över.
Om jag lägger en regel kloss an den nuvarande så blir de 90mm. 45mm går till mittbrädan och 22,5mm blir avsatsen som trallen ligger och vilar på?
 
R Rolle85 skrev:
Hmm men då räcker inte plåten över.
Om jag lägger en regel kloss an den nuvarande så blir de 90mm. 45mm går till mittbrädan och 22,5mm blir avsatsen som trallen ligger och vilar på?
Det funkar, kan även montera en plåt under för att förhindra ev vatten att rinna.ner i skarven., men enligt anvisningen så kan man montera en delad på cc 20-60 cm, så visst borde det gå att göra den bara 12 cm.. dock med en annan vinkel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.