I det här fallet var det att systemet inte kunde hantera fler aktiva scanners varje gång nån gick ut från självscanningsområdet fick nästa person en scanner :) det var citygross...
 
..när systembolaget inte har självskanning.
 
Luntis skrev:
Vad ska jag börja!?
Jag jobbar som kassaledare i en ICA Kvantumbutik och att kunder tar tid på sig att vända varorna "rätt" är kassapersonalens minsta problem.

För att jag ska kunna arbeta så snabbt som möjligt i kassan spelar det ingen roll hur varan är vänd, jag hittar streckkoden ändå, det som tar mest tid för mig är att "fel" vara kommer först på bandet, typ ägg, chipspåsar m.m som är omtåligt. Efter det slänger kunden upp mjölk, läsk och kattsand. Detta gör att jag konstant måste avbryta registreringen av varor för att sortera om varorna på det nedre bandet.

Problem nr 2 är när ett par handlar tillsammans. Då hjälps de åt att fylla bandet med varor. Visst är jag snabb, men inte så snabb att jag hinner slå in allt snabbare än vad paret tillsammans hinner lägga upp. Jag vill hellre att en av kunderna lägger upp på bandet, medans den andra registrerar betalningen och sedan börjar packa. Då blir det snabbt plats över på det nedre bandet när nästa kund kommer.
Då måste vi vara vår butiks bästa kunder :) Ömtåliga varor läggs alltid på sist, steckkoden vänds rätt och den ena packar. Jag ska kräva extrarabatt av butiksägaren tror jag :)
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Vad som irriterar den genomsnittliga husbyggaren mest framkommer här med pinsam skärpa.
Inte är det spik som kröker sig, skruvbits som brister eller reglar som kroknar.
Nej det är kassaköerna på ICA/COOP :wow:

(Vad som irriterar mig själv kan vi väl bortse från med förlåtande tystnad :surprised: )


Det verkar i alla fall som om allt funkar rätt bra i detta mellanmjölkens land!
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Vad som irriterar den genomsnittliga husbyggaren mest framkommer här med pinsam skärpa.
Inte är det spik som kröker sig, skruvbits som brister eller reglar som kroknar.
Nej det är kassaköerna på ICA/COOP :wow:

(Vad som irriterar mig själv kan vi väl bortse från med förlåtande tystnad :surprised: )


Det verkar i alla fall som om allt funkar rätt bra i detta mellanmjölkens land!
Spikpistolen kröker aldrig några spik, skruvbitsen håller bra och Hornbachs reglar är redan krokiga ;)

Däremot är det väldigt mycket fel på Essves fyrkantsbits som håller typ 10 skruv, och extra fel är det när butiken bekräftar problemen och att de framförts till essve, och de ändå fortsätter med skiten. Det där störde mig rätt bra men det har jag ju redan skrivit om i en annan tråd ;)
Använder numera listskruv med torx istf golvskruv med fyrkant och det funkar 10 000 gånger bättre.
 
thomasx skrev:
...Använder numera listskruv med torx istf golvskruv med fyrkant och det funkar 10 000 gånger bättre.
Är det de här du menar?
Listskruv.jpg

De är mina allra bästa vänner. Och Torx-bits ingår :)
 
Nyfniken skrev:
Nej, det bör man inte. Man får inte ligga i mitten, det är bara att läsa innantill. Trafikförordning (1998:1276) 3 kap, 7 §. Man kör till höger, punkt.
Nu talar du mot bättre vetande eller så missförstod du mig. Filen till höger svänger av - ta exempelvis sträckan förbi Liseberg eller Essingeleden i höjd med Midsommarkransen osv.

Ligger man till höger där får man kasta sig ut till mitten igen med jämna mellanrum.

Har du så bråttom får du ligga i vänsterfilen och pressa eller hellre börja med koffeinfritt kaffe.
 
Locke skrev:
Nu talar du mot bättre vetande eller så missförstod du mig. Filen till höger svänger av - ta exempelvis sträckan förbi Liseberg eller Essingeleden i höjd med Midsommarkransen osv.

Ligger man till höger där får man kasta sig ut till mitten igen med jämna mellanrum.

Har du så bråttom får du ligga i vänsterfilen och pressa eller hellre börja med koffeinfritt kaffe.
Men de ställen där den högra filen "försvinner" som du säger (efter lååång sträcka, med ordentlig skyltning) är ju den högra filen så att säga en extra, fjärde, fil. Då ligger ju dessutom kapacitetsförstörarna ÄNDÅ i näst yttersta filen, dvs den tredje från höger, utan att köra näst fortast. :banghead::banghead::banghead:

Edit: Det handlar ju inte specifikt om att just JAG ska fram fort utan att alla får längre körtider och köer uppstår vid tider då det inte borde vara kö. Samt osäkerhet och trafikfarliga situationer.
 
Redigerat:
Jodå, jag förstår hur du tänker och kan försäkra dig om att jag lägger en del energi på att optimera min körning, dock kastar jag mig inte åt sidan för stresspellarna som kommer i en jävla fart. Jag tar det lite piano.

Samtidigt så stör jag mig också på de som ligger i vänsterfilen under rådande hastighetsbegränsning. Galet!

...men värst av allt är de som ligger bakom lastbilar i flera kilometer och precis när man närmar sig och skall förbi så går de ut framför en! Varför?! Har någon forskat på detta? Det måste vara något psykologiskt....
 
  • Gilla
PAF
  • Laddar…
RoTe
Sveriges lag om att man ej får köra om på höger sida vid hastigheter över 70km/h är ju rent trams, det går alldeles utmärkt i många andra länder. När vi får vägar med allt fler filer kommer vi nog inse att det är en ohållbar lag. Jag menar, hur skulle det se ut med sex filer i bredd och man måste byta fem filer för att köra om en bil? Jag har kört en del bil i USA och det fungerar utmärkt där, samt även "turn right on red".
 
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
RoTe skrev:
Sveriges lag om att man ej får köra om på höger sida vid hastigheter över 70km/h är ju rent trams, det går alldeles utmärkt i många andra länder. När vi får vägar med allt fler filer kommer vi nog inse att det är en ohållbar lag. Jag menar, hur skulle det se ut med sex filer i bredd och man måste byta fem filer för att köra om en bil? Jag har kört en del bil i USA och det fungerar utmärkt där, samt även "turn right on red".
Det var faktiskt inte längesedan som det var helt förbudet att köra om i innerfil...
Tyvärr får vi inte fler vägar med fler filer. Byggs istället fattigmansmotorvägar (2+1). Snackar vi Stockholm så är det sällan mer än 70 ändå i hastighet vid de vägar som har många filer.
 
raveper skrev:
Detta är ju butikens eget fel. Mjölken står längst in i butiken, chipsen vi kassan osv. Att tömma vagnen på bandet är ju som att gå baklänges genom butiken.
Jag har börjat gå åt andra hållet pga av att jag vill ha mjölken längs ned i kassarna....
 
Man brukar väl lägga kyl/frysvaror i en separat kasse oavsett kassa..
 
Jag har alltid varit fascinerad över folk som storhandlar med vagn och helt sonika, utan någon eftertanke eller omsorg, bara lägger allt i en stor hög. Man kan se oxfilé och banan i botten, mjölk på toppen, osv. På något sätt känns det befriande och vardagsanarkistiskt .. men inte för att jag skulle klara av det.

Min pappa är lite sådan. Står det "vänligen bygg inga varuberg" så kan du ge dig på att han gör det, trots bara fem varor. Han smakar så klart även på godiset. Något av en förebild alltså.
 
elpaco skrev:
Han smakar så klart även på godiset. Något av en förebild alltså.
Vadå, skulle det vara något fel med det menar du? En del butiker sätter ju upp hela väggar med provsmakningslådor fulla med godis. Borde vara mer sånt på andra varor också tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.