Hej, jag har köpt mig en färgspruta enligt bilden som jag tänkte måla mitt garage med efter att ha testat i kväll så är jag lite fundersam och hoppas på att någon kan hjälpa mig?

Skulle måla med vattenbaserad färg som jag spädde ut med vatten för att få den tunnare testade flera gånger med olika viskositeter men lyckades aldrig få ut någon färg efter 2 timmar gav jag upp för då hade jag knappt lyckats få en halv gipsskiva vit.

Vad gör jag för fel? Skall jag ha ännu tunnare färg?
 
  • Färgspruta i metall med märket PELA, justerdetaljer i grönt och ansluten luftslang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jonastroms
  • Laddar…
A
A Andreas Ludde Lundell skrev:
Hej, jag har köpt mig en färgspruta enligt bilden som jag tänkte måla mitt garage med efter att ha testat i kväll så är jag lite fundersam och hoppas på att någon kan hjälpa mig?

Skulle måla med vattenbaserad färg som jag spädde ut med vatten för att få den tunnare testade flera gånger med olika viskositeter men lyckades aldrig få ut någon färg efter 2 timmar gav jag upp för då hade jag knappt lyckats få en halv gipsskiva vit.

Vad gör jag för fel? Skall jag ha ännu tunnare färg?
Vad är det för kompressor du använder? Luftflöde är viktigt
 
Vad för slags färg ska du måla med?
De där är avsedda för 2k lösningsmedelbaserade färger och man späder de så de blir som vatten nästan.
 
jonastroms
A Andreas Ludde Lundell skrev:
Hej, jag har köpt mig en färgspruta enligt bilden som jag tänkte måla mitt garage med efter att ha testat i kväll så är jag lite fundersam och hoppas på att någon kan hjälpa mig?

Skulle måla med vattenbaserad färg som jag spädde ut med vatten för att få den tunnare testade flera gånger med olika viskositeter men lyckades aldrig få ut någon färg efter 2 timmar gav jag upp för då hade jag knappt lyckats få en halv gipsskiva vit.

Vad gör jag för fel? Skall jag ha ännu tunnare färg?
Finns det något liknande för puts? Har hört om det senaste tiden med en puts som ska sitta som stål i många många år. Någon som hört något om den?
 
Min erfarenhet av sån väggfärg eller snickerifärg är att man med underliggande koppmåste späda så mycket att det blir sådålig täckningsgrad att det inte är lönt, med överliggande kopp och lite större munstcyke funkar det lite bättre och med nån form av tryckspruta eller airless går det riktigt bra.
 
Fann den här maskeringprodukten på Biltema.
Maskeringsfolie 87048 till 87056
Rulle med Biltema maskeringsfolie och tape, art. 87-048, för målning och renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två rullar maskeringsfolie, en med tejp, från Biltema artikelnr 87048 till 87056.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rulle av maskeringsfolie från Biltema, artikelnr 87048 till 87056, på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
Fann den här maskeringprodukten på Biltema.
Maskeringsfolie 87048 till 87056
[bild] [bild] [bild]
Det där är riktigt smidiga produkter! Klart värt pengarna att slippa pyssla med tidningspapper eller annat papper + tejp.
 
En liten blänkare.
Har ni frågor om sprutmålning och tekniker står jag till förfogande igen.

/ Grco
 
  • Gilla
Perplexed
  • Laddar…
G grco skrev:
En liten blänkare.
Har ni frågor om sprutmålning och tekniker står jag till förfogande igen.

/ Grco
Företräder du Graco utanför detta forum?
 
Semiproffset Thiger skrev:
Företräder du Graco utanför detta forum?
Stämmer bra!
 
Har ett gammalt trähus men endel snickerier som skall målas om och funderar på att investera i en färgspruta typ wagner 250m/250r eller graco a20.

Tanken är att spruta sedan efterstryka med pensel. Känns som man skulle spara mycket tid men frågan är väl om dessa airless sprutor i denna prisklass klarar tex Alcro Bestå eller liknande akrylatfärger.

Någon som har erfarenheter?!
 
Går ju alltid att hyra en spruta modell bättre från Cramo eller liknande. Hellre det än att köpa grejer som inte pallar belastningen.
 
Så dessa sprutor gör inte det?

Semiproffset Thiger skrev:
Går ju alltid att hyra en spruta modell bättre från Cramo eller liknande. Hellre det än att köpa grejer som inte pallar belastningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.