Nu har vi tröttnat på billiga skräppannor som tappar beläggning, blir skeva, kyls ner, ojämnt varma, inte går att diska och dessutom är fula.
Skiten åker ut om någon vecka och är helt insnöad på Demeyere. Det får bli både non-stick och blankpolerat i lite olika storlekar både vanlig o traktör. Ser att dom har en teknik dom kallar ControlInduc, där magnetismen släpper så att pannan inte kan bli varmare än 250gr när man kör på induktionsspis, någon som testat och om det är värt några extra hundralappar?

I min vanliga vana så har jag skannat av priserna i Europa och söker man sig ned mot Benelux så blir pannorna 20-40% billigare än i Sverige.

Sortimentet : http://www.demeyere.be/media/demeyere/informatie/catalogus%20a4-eng.pdf
 
Nimajneb skrev:
Nu har vi tröttnat på billiga skräppannor som tappar beläggning, blir skeva, kyls ner, ojämnt varma, inte går att diska och dessutom är fula.
Skiten åker ut om någon vecka och är helt insnöad på Demeyere. Det får bli både non-stick och blankpolerat i lite olika storlekar både vanlig o traktör. Ser att dom har en teknik dom kallar ControlInduc, där magnetismen släpper så att pannan inte kan bli varmare än 250gr när man kör på induktionsspis, någon som testat och om det är värt några extra hundralappar?

I min vanliga vana så har jag skannat av priserna i Europa och söker man sig ned mot Benelux så blir pannorna 20-40% billigare än i Sverige.

Sortimentet : [länk]
Jag hade själv aldrig tänkt köpa en nonstick-panna igen, men gav upp den tanken för några veckor sedan när ica sålde tefal för 399:-/st.
Nu har jag accepterat att det inte är värt besparingen att vara utan :surprised:
Jag tror inte det finns någon som håller i längden, men om någon hittar en så köper jag en direkt.
 
Swiss Diamond nonstick kan rekomenderas. Annars kommer nu Demeyere nu med en keramisk non-stick för den amerikanska marknaden så man slipper alla plaster och får en yta som klarar nötning bra. Som vanligt en rostfri utsida. Import tills motsvarande finns i Europa
 
myrstack skrev:
Swiss Diamond nonstick kan rekomenderas. Annars kommer nu Demeyere nu med en keramisk non-stick för den amerikanska marknaden så man slipper alla plaster och får en yta som klarar nötning bra. Som vanligt en rostfri utsida. Import tills motsvarande finns i Europa
Du menar inte Thermolon Granite? Den har du ju idag på Demeyere multiglide pannor och finns att köpa "överallt". Eller är det ytterligare något nytt dom kommer med?
 
Lite feed-back, eller återkoppling för er som gillar svenska bättre :)

Kolstålspannan från det franska DeBuyer fungerar bättre och bättre.
Den har nu varit igång på vår induktionshäll ca tre månader.
Ser inte så fager ut på insidan, men det är väl en del av konceptet.
Och den steker bra, och ingenting fastnar.

Så här ser den ut nu:
P1000436 (Medium).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Det är matbordet, inte en köksbänk, under om någon nu undrade)
 
Har gjutjärnspanna, bästa nonstick i världen, bara ta fram stålullen efteråt om man skulle misslyckas.
 
xdigger skrev:
...bara ta fram stålullen efteråt om man skulle misslyckas.
Är det så bra det egentligen?
Även en gjutjärnspanna skall väl "värmas in" lite långsamt med olja.
Och då tar väl stålullen bort den mödosamt uppbyggda ytan?

Vi har en gammal fin gjutjärnspanna, och jag minns inte att vi någonsin har använt stålull i den.
 
KnockOnWood skrev:
Är det så bra det egentligen?
Gjutjärn är väl dessutom poröst. Blir inte järnet fullt med stålullstvål?
 
Nyfniken skrev:
Gjutjärn är väl dessutom poröst. Blir inte järnet fullt med stålullstvål?
Nu skrev ju Xdigger stålull och inte Svinto.

Men vi är ju överens om att det inte har i stekpannan att göra.
OK i en vanlig kok-kastrull som bränt vid eller i utslagsvasken, men inte i stekpannan alltså :)
 
KnockOnWood skrev:
Nu skrev ju Xdigger stålull och inte Svinto.

Men vi är ju överens om att det inte har i stekpannan att göra.
OK i en vanlig kok-kastrull som bränt vid eller i utslagsvasken, men inte i stekpannan alltså :)
Även en vanlig kastrull tar skada av stålull.
Jag menar inte att metoden "kostar mer än det smakar" i alla lägen.
 
Nimajneb skrev:
Du menar inte Thermolon Granite? Den har du ju idag på Demeyere multiglide pannor och finns att köpa "överallt". Eller är det ytterligare något nytt dom kommer med?
De marknadsför den som keramisk med en 5ply konstruktion i övrigt. Överväger starkt att beställa än då jag har mycket övrigt i serien och för mig det skulle vara den optimala konstruktionen de gånger jag vill ha nonstick

http://www.surlatable.com/product/PRO-1753086/Demeyere+Industry5+Ceramic+Nonstick+Skillets
 
myrstack skrev:
De marknadsför den som keramisk med en 5ply konstruktion i övrigt. Överväger starkt att beställa än då jag har mycket övrigt i serien och för mig det skulle vara den optimala konstruktionen de gånger jag vill ha nonstick

[länk]
Industry5 verkar vara en "lågprisline" som bara säljs av Sur la Table sedan något år tillbaka. Står ingenting om linen på Demeyere's hemsida.
Själv fick jag iaf iväg en beställning idag från Tyskland, beställde 5 Demeyere prylar och priset inkl frakt blev nästan exakt hälften jämfört med bästa pris på varje produkt på prisjakt exkl frakt. Det krävdes dock lite förhandlande innan vi hamnade rätt i pris.

Ska bli spännande och se hur detta ska gå, men säger folk att Demeyere är prisvärda till dagens svenska priser så borde dom ju vara dubbelt så prisvärda om dom kostar hälften :cool:
 
Den är riktigt för den amerikanska marknaden och ungefär som Apollo i utförande om man jämför skulle jag uppskatta. Gillar handtagen bättre och definitivt prisläget till den grad att jag bara har den serien i större kokkärl. Har man bott 10 minuter från en sur la table är det ett enkelt val. Butiken rekommenderas starkt för den som åker västerut
 
H
Har du köpt en Traktörpanna från Le Creuset?
Förstår inte varför du köpte en stekpanna i rostfritt för att steka i. Du kan steka i rostfritt också men det finns bättre alternativ. Traktörpanna i rostfritt, lämpar sig bäst om du skall bryna köttet och ha i andra ingredienserna som då skall stå och sjuda eller småputtra.
Om du skall bara steka så har Le Creuset både stekpannor med beläggning och i gjutjärn. Bäst i test. Vill man ha lättgjutjärn stekpanna så är Ronnebybruk ett bra alternativ.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.