Hej!

Jag har en allmän fråga....

Förutom att använda avfuktare, tillsätta värme eller vacuumsätta en lokal, finns det något sätt att få lägre luftfuktighet i en lokal, än vad det är på utsidan av den?

Jag tänker såhär, om det t ex regnar och ute är en luftfuktighet på 95%. Hur kan jag då komma ner i 60% inne i en lokal, utan att tillföra ovan? Att blåsa ut fuktig luft med frånluftsfläktar är väl bra, men tilluften som kommer utifrån är fuktig...Jo, när det regnar, kanske man ska stänga av fläktar i ett mekaniskt system. Men vid denna årstid, är det ju nästan alltid fuktigare ute än inne!

Mitt problem är en isolerad lokal som är ca 140m2 stor. Hur jag vänder och vrider på det, har jag inte lyckats bli av med fukten (ca 82%) på annat sätt än med avfuktare eller att värma i lokalen. Men det känns ju ganska overkill att behöva värma upp en lokal till 20 grader, bara för att bli av med fukt! Det är inte ekonomiskt direkt...Samma sak med avfuktaren. Att dra igång värmen när det är kallt ute är en sak, men att göra det när vi har 10-15 grader ute och samma i lokalen, känns som att kasta pengar i sjön.

Jag har idag beställt två ganska kraftiga frånluftsfläktar (80lit/sek. per fläkt) som jag ska installera i vars en egen frånluftskanal. Frånluftskanalerna sitter i vars ett hörn, uppe i taket. Tilluft är mittemot, nere vid golvet. Vi får se om det hjälper nåt, men i min logik har jag svårt att förstå hur det ska kunna bli mindre fuktigt, än luften man tillför...:eek:

Nån som vet och kan förklara?

Hälsningar

Johanna
 
Frånluftfläktarna kommer bara göra det ännu dyrare då de som du skriver evakuerar värm luft och tar in ny kall luft. Luftens relativa fuktighet sänks när luften värms upp så vad du behöver är billigt sätt att värma lokalen samt ett sätt att behålla värmen, installera ett litet ftx-aggregat istället för frånluftfläktarna det återvinner värmen i frånluften vilket är energibesparande. Sätt även ventilationen på ett minimum för lokalens syfte.
 
Fuktnivåerna du refererar till är relativ fuktighet. Kall luft kan bära en mindre mängd fukt än varm därför sänks den relativa fuktigheten när luften värm upp, dvs luftens mättnadsgrad sänks vid uppvärmning men mängden fukt är desamma.
 
Så det du säger är att jag har rätt, det går inte att få lägre luftfuktighet inomhus, än utomhus, utan att tillsätta värme/avfuktare etc, d v s bara genom mekanisk ventilation?
 
Om jag ska installera ett FTX, behöver jag samtidigt köra en värmekälla? Alltid, eller bara när det blir för kallt? Kommer luftfuktigheten att gå ner enbart genom att köra FTX:en en dag som idag, 12 grader ute?

Kan detta vara nåt? http://www.ebay.co.uk/itm/HRVU-80SQ...arden_Hearing_Cooling_Air&hash=item19ddc3dd5b

Behöver förmodligen inte några filter, då det inte är ett "hem", utan mera en verkstad/garage...
 
Så det du säger är att jag har rätt, det går inte att få lägre luftfuktighet inomhus, än utomhus, utan att tillsätta värme/avfuktare etc, d v s bara genom mekanisk ventilation?
Nja värme sänker den relativa fuktigheten, en avfuktare sänker absolut fuktighet, ventilation evakuerar fukt om du har fukttilskott innomhus, tex dusch, matlagning, tvätt etc men annars gör den inget för fuktigheten.

Om jag ska installera ett FTX, behöver jag samtidigt köra en värmekälla? Alltid, eller bara när det blir för kallt? Kommer luftfuktigheten att gå ner enbart genom att köra FTX:en en dag som idag, 12 grader ute?
Ja du måste köra värmekälla men värmeförbrukningen blir lägre då ftx-aggregatet återvinner värmen från frånluften, dvs den släpper ej ut värme endast kall luft.

Nej, men varför måste du sänka RH när tem är tex tolv grader? vad har du i lokalen som är så känsligt? det du skall säkerställa är att temp inte går under ca 12 grader inomhus då lägre temp gör att det blir daggutfällning på saker och väggar i lokalen.

en billig luft/luft värmepump skulle lätt värma upp ca 140 kvm relativt billigt. vad har du för uppvärmning nu?
 
Jag har en luft/luft VP idag. Lokalen används som verkstad/garage/allt-i-allo. Att köra igång VP känns lite som att kasta pärlor på svin, då lokalen redan har en ok temparatur, ca 14 grader. Det är skillnad om det var 5 grader i den, då startar jag VP i 10 graders läget, men att behöva värma över 14 grader, bara för att bli av med fukten? Det borde väl gå att lösa på ett mera ekonomiskt sätt tycker jag!

Anledningen att jag vill sänka luftfuktigheten är helt enkelt att den är mycket för hög. Idag är det t ex 85%. Det går ju inte att använda en lokal med så hög fuktighet. Verktyg rostar, t o m skruvarna som håller gipsskivorna i taket! Jag köpte en ny yxa för ca 10 dagar sen, som legat i lokalen. Den är alldeles rödprickig! Jag hade en gammal bil ståendes i lokalen, tills jag upptäckte problemet med fukt. Det var mögel på ratten! Den mår således bättre av att stå utomhus, än i denna lokal som den är just nu!

Att enbart köra ett FTX en dag som idag, skulle alltså inte sänka luftfuktigheten?

Vad tycker du/ni att jag ska göra? Visst, om jag startar VP och ställer den på 20 grader, försvinner mitt problem, men det gör pengarna i plånboken också, helt i onödan, då jag inte behöver den värmen!
 
Jag misstänker att rosten beror på att temperaturen går ner under natten och fukten blir RH 100% dvs daggutfällning detta ger rost och mögel.
Att sätta en vp på ca 10 grader vore väl bra,?? då går den inte när temperaturen är naturligt +10 och mer men den sätts på när det kryper under 10 grader, då håller du fukten i schack. Desutom borde det inte vara dyrt att köra en VP som endast går in under natten och värmer ca 0 - 10 grader upp till + 10 grader. På vintern blir det dyrare men då kan du sänka VP till 5 grader om du inte behöver värmen för komforten.

Skippa ventilationen helt dvs frånluftfläktar och FTX, (om lokalen ej används regelbundet) dessa kommer ej påverka fuktnivåerna. K
ontrollera att lokalen inte är alltför otät då det gör att värmekostnaderna ökar rejält.
 
Jag loggar alla värden, så jag vet exakt vilken temp och fuktighet lokalen håller, d v s med felmarginalen av mätutrustningen...;)

Temparaturen går vid denna årstid aldrig under 12-13 grader. Lokalen är en väldigt "trög" byggnad, d v s förändringar sker väääldigt långsamt. Fuktigheten ligger (sen jag började logga) mellan 79-86%. Just idag har det regnat hela natten och dagen innan dess, så fuktigheten är nu uppe i 85%.

Att starta VP i tiograders läget, medför således ingen förändring. Har testat ha den i det läget i tre dygn, men vare sig temp eller luftfuktighet påverkades....

Men så här då, varför rostar, oxiderar och möglar det i denna isolerade lokal, med en fuktighet över 80%, när det är torrt och fint i min pappas oisolerade garage? Hans garage håller jämt samma fuktighet som ute. Han har således ofta nivåer över 80%, men ingen rost, oxidation eller tillstymmelsen till mögel!!! Beror det på att luften inte står still i hans garage? I sådant fall borde ju en kraftig mekanisk ventilation medföra detsamma i min lokal....

-Shit, detta är sååå svårt!!! :confused:
 
ullberg
om du har så noggrann loggning kanske du kan skapa ett smart ventilationssystem / avfuktningssystem.

Det finns sannolikt en hel del tidpunkter på dygnet när det är nyttigt att ventilera. I princip har du nytta att ventilera när den _absoluta_ fuktigheten ute är lägre än inne (dock är det trist om du tar in enorma mängder kall luft och därigenom kyler lokalen, så man får nog ha lite spärrar där också).

Om det både är varmare och lägre absolut fuktighet ute (jämfört med inne): ös på allt vad du har med ventilation. Om det är både kallare och högre absolut fuktighet ute: kör ingen ventilation. Övriga fall får man fundera på vad som är mest lämpligt.

Det löser sannolikt inte hela problemet men kan vara en del i en annan lösning (dock måste kostnaden för att bygga detta ställas mot nyttan...)

/U
 
Ett sådant system finns redan! :) Dock har det de sista veckorna varit nästan konstant fuktigare ute än inne, med resultatet att fläktarna står still...

Jag har en utegivare som mäter fuktighet. Den rapporterar till mitt "smarta -hem-system". När fuktigheten blir högre ute än inne, stänger systemet av via en fläktstyrning. Systemet kan även variera varvtal på fläktarna.

Vid denna årstid är dock de stunder med lägre fuktighet ute väldigt få och korta. Om jag är hemma när dessa gynnsamma förhållanden uppstår, brukar jag kila ut och öppna några portar, till det vänder igen...
 
Ventilation måste man ha iallafall. Förutom utifrån kommer det även in fukt från de aktiviteter och material som man har i lokalen. Exempel på källor kan vara;

1. En platta som inte torkat färdigt (eller annan form av byggfukt)
2. Personer som vistas i lokalen
3. Hantering av vatten i större mängder
4. Målning
5. Våta saker som tas in (t ex en våt bil) eller fuktigt virke eller ved.

Eftersom det är isolerat så funkar det ju att värma och ventilera. Det finns ju små FTX aggregat så att man inte ventilerar ut all värme.

Såg att det var en rätt stor lokal. Jag tänkte garage.
 
ullberg
johannaj skrev:
Jag har en utegivare som mäter fuktighet. Den rapporterar till mitt "smarta -hem-system". När fuktigheten blir högre ute än inne, stänger systemet av via en fläktstyrning. Systemet kan även variera varvtal på fläktarna.
Och det du reglerar på är absolut fuktighet (typiskt g/m3) och inte relativ fuktighet (%)? (anledningen att jag frågar är att du bara pratar relativt i första inlägget)

Om du reglerar på relativ luftfuktighet bör du slå av den regleringen då det kan göra det fuktigare i utrymmet.

/U
 
Kan du inte beskriva mer. Byggår, fasadtyp, bef vent. Templog, även på nätter ej under 12 g C utan uppvärmning? Kanske är byggnaden för tät och ackumulerad Fukt ej ventileras.
 
Avfuktare är det absolut billigaste sättet att få torrare luft, många gånger billigare än att värma för samma effekt.

Ventilera så lite som möjligt för att få tillräckligt bra inandningsluft, samtidigt med avfuktare, det är det billigaste alternativet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.