Jag har en fastighet som ligger vid vattnet, sjötomt. Har ägt den i några år och trott att den omfattades av strandskydd. Nu visar det sig att området är detaljplanerat 1967 och har därför inget strandskydd. Planen gäller fortfarande enligt kommunen. Men hur är det med allemansrätten i ett sånt här område? Om jag förstår rätt så har man inte via allemansrätten möjlighet att vistas på någons tomt inne i ett samhälle, men vad gäller här? Området består av flera privatägda tomter som gränsar mot varandra men det ligger ju avlägset ute i naturen så att säga.

Jag har inget emot om någon vistas på min tomt, men det kan ändå vara bra att veta vad som gäller. Det finns ju ibland människor som går alldeles för långt så att säga :)
 
  • Gilla
Magrand
  • Laddar…
Det beror ju på...

Är fastigheten bebyggd?
Hur stor är den?
Gräsmatta/Skog?

Hur långt är ett snöre?

/ATW
 
  • Gilla
LURIGLANA och 2 till
  • Laddar…
H heliac skrev:
Jag har en fastighet som ligger vid vattnet, sjötomt. Har ägt den i några år och trott att den omfattades av strandskydd. Nu visar det sig att området är detaljplanerat 1967 och har därför inget strandskydd. Planen gäller fortfarande enligt kommunen. Men hur är det med allemansrätten i ett sånt här område? Om jag förstår rätt så har man inte via allemansrätten möjlighet att vistas på någons tomt inne i ett samhälle, men vad gäller här? Området består av flera privatägda tomter som gränsar mot varandra men det ligger ju avlägset ute i naturen så att säga.

Jag har inget emot om någon vistas på min tomt, men det kan ändå vara bra att veta vad som gäller. Det finns ju ibland människor som går alldeles för långt så att säga :)
Har du greppat skillnaden på ”fastighet” och ”tomt”?
Jag menar absolut inte att försöka dumförklara dig, men det visar sig gång på gång på forumet att detta inte är kunskap alla har, så bra att dubbelkolla.

Hur stor är din fastighet?
Hur ser den ut?
 
A ArneTW skrev:
Det beror ju på...

Är fastigheten bebyggd?
Hur stor är den?
Gräsmatta/Skog?

Hur långt är ett snöre?

/ATW
Ja den är bebyggd med en åretruntbostad där jag bor. Tomten är ca 7700 m2. Gräsmatta runt huset i normal storlek, en stig ner till vattnet, kanske 60-70 meter där det finns uteplats och brygga. För övrigt ganska kal bergsmark med enstaka större träd. Ingen skog alltså.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Har du greppat skillnaden på ”fastighet” och ”tomt”?
Jag menar absolut inte att försöka dumförklara dig, men det visar sig gång på gång på forumet att detta inte är kunskap alla har, så bra att dubbelkolla.

Hur stor är din fastighet?
Hur ser den ut?
Nej det har jag inte koll på. Se mitt andra svar för mer info. Så jag skulle förmodligen skrivit att fastigheten är 7700 m2 :)
 
  • Gilla
1234567890 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
En detaljplan reglerar ju inte allemansrätten. Precis som @ArneTW skriver så beror det på utformningen av din mark.

Ser det ut som natur och inte en hävdad tomt så gäller garanterat allemansrätten. Om du nu anlägger en trädgård och stängslar av med häckar och staket så blir det mer av gränsdragningsfrågor. Men med tanke på att du äger hela 7700 kvm mark så beroende på geometrin på fastigheten, höjder och liknande så kan allemansrätten gälla eller inte gälla för en del av marken.

Du har rådighet över marken eftersom det är detaljplanerad tomtmark så du har ju alla möjligheter att påverka om allemansrätten gäller eller inte. Låter du den ligga som natur i utkanten så har folk allemansrätt till den delen. Ditt val till stor del.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 8 till
  • Laddar…
Finns inget riktigt svar på din fråga...

Det finns uppenbart områden på din tomt där det är hemfridszon och så finns det områden där man nog kan hävda allemannsrätt...

Är det uteplatsen/bryggan som är problemet eller någon stig som passerar?

Folk har ägnat stora delar av sitt liv att jaga bort folk och det funkar ju men om det är värt det är tveksamt.

/ATW
 
  • Gilla
1234567890 och 1 till
  • Laddar…
Allemansrätten gäller utanför din hemfridszon. Hemfridszon är ett luddigt begrepp, men det brukar tolkas som ett område inom 10 - 20m från din bostad (inom din fastighet). Det kan vara kortare om det finns naturliga hinder för insyn mot din bostad. Men det grundläggande för den som passerar över din fastighet, är att göra det på ett avstånd och sätt som inte stör dig i din bostad. Att området är detaljplanerat påverkar inte ev. allemansrätt inom området (där är jag inte helt säker, men nästan).
 
  • Gilla
Thomas Styre och 3 till
  • Laddar…
Som jag skrev i första inlägget så har jag inga problem med om någon vistas på marken, eller slår sig ner en stund för mat eller fika, den är ju ändå rätt stor. I somras kom det en tysk som frågade om han fick ta bilder utöver vattnet, och det slutade i en lång kaffestund inne hos mig. Så jag är absolut inte ute efter att "jaga" folk.

Men det har oxå hänt (visserligen bara en gång) att det kört upp dubbla husbilar och parkerat nära huset för att sedan etablera sig med grillar, luftmadrasser bärbara högtalare mm... och i dom lägena vill jag veta mer om vilka rättigheter både dem och jag har.
 
  • Gilla
  • Wow
Thomas Buskhagen och 10 till
  • Laddar…
Allemansrätten funkade bättre förr i tiden när respekten för mitt och ditt fanns, nu skall det "krävas" tillträde till annans tomtmark bara för att den är större än att huset och bilen får plats på den.
Det sunda förnuftet och respekten för andra har fått ge vika för tolkningar.
Annars har inte jag heller något emot om någon bara passerar över min tomt för att komma till skogen, men börjar man kräva samma sak så blir det andra bullar.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H heliac skrev:
Men det har oxå hänt (visserligen bara en gång) att det kört upp dubbla husbilar och parkerat nära huset för att sedan etablera sig med grillar, luftmadrasser bärbara högtalare mm... och i dom lägena vill jag veta mer om vilka rättigheter både dem och jag har.
Husbilar får inte köra in eller parkera på din mark om du nekar. Men har du en öppen väg som inte är skyltad så blir det ju otydligt. Du har all rätt att avvisa husbilarna från din mark, t ex genom att säga till dem. Dessutom är det rent brottsligt med terrängkörning om det var aktuellt. Detta har inget med allemansrätten att göra, den berör inte bilar.

Att uppehålla sig på stranden (utan husbilen) är en knepigare sak som kan falla inom allemansrätten. Men grunden är ju att man inte stör, så om du hade sagt till dem att dra ned på volymen på högtalarna o s v så ska de foga sig. Grillning - jag vet inte.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Husbilar får inte köra in eller parkera på din mark om du nekar. Men har du en öppen väg som inte är skyltad så blir det ju otydligt. Du har all rätt att avvisa husbilarna från din mark, t ex genom att säga till dem. Dessutom är det rent brottsligt med terrängkörning om det var aktuellt. Detta har inget med allemansrätten att göra, den berör inte bilar.

Att uppehålla sig på stranden (utan husbilen) är en knepigare sak som kan falla inom allemansrätten. Men grunden är ju att man inte stör, så om du hade sagt till dem att dra ned på volymen på högtalarna o s v så ska de foga sig. Grillning - jag vet inte.
Vägen fram är ju öppen så att säga, ingen bom alltså. Men det sitter en såndär rund gulröd skylt samt en tilläggstavla som säger "gäller ej behörig trafik". Vägen ligger i en vägförening med ett 10-tal fastigheter.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Har du greppat skillnaden på ”fastighet” och ”tomt”?
H hempularen skrev:
Allemansrätten gäller utanför din hemfridszon.
Att "tomt" och "hemfridszon" reglerar allemansrätten är en djupt rotad felaktighet. Denna felaktighet har tyvärr fått eget liv hos länsstyrelserna och mark- och miljödomstolarna.

Felaktigheten beror i stor utsträckning på att de som klagar på beslut av länsstyrelserna inte känner till vad HD uttalat om allemansrätten. Och när HD's uttalande inte lyfts av klagandena i processen hos länsstyrelserna och mark- och miljödomstolarna "glömmer" underinstanserna vad HD bestämt.

HD har i NJA 1996 s. 495 bestämt: "nyttjande av annans mark får inte ske så att det medför nämnvärd skada eller olägenhet för fastighetsägaren eller annan rättsinnehavare"
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 3 till
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
Att "tomt" och "hemfridszon" reglerar allemansrätten är en djupt rotad felaktighet. Denna felaktighet har tyvärr fått eget liv hos länsstyrelserna och mark- och miljödomstolarna.

Felaktigheten beror i stor utsträckning på att de som klagar på beslut av länsstyrelserna inte känner till vad HD uttalat om allemansrätten. Och när HD's uttalande inte lyfts av klagandena i processen hos länsstyrelserna och mark- och miljödomstolarna "glömmer" underinstanserna vad HD bestämt.

HD har i NJA 1996 s. 495 bestämt: "nyttjande av annans mark får inte ske så att det medför nämnvärd skada eller olägenhet för fastighetsägaren eller annan rättsinnehavare"
Jag har inte gått in och läst domen, men ditt citat motsäger ju inte att praxis blir att om man passerar eller fikar på en plats som befinner sig utanför tomt och hemfridszon, så bedöms det i normalfallet inte medföra nämnvärd skada eller olägenhet.
 
  • Gilla
big mike och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.