Mikael_L
Nu är det i annalkande, alla dessa trädgårdsfester mm.

Förutom det blir det väl för vår del taklagsfest och inflyttningsfest och tackfest och ... :x

Fram nu med alla festtips ni har.

Vad äter man.
Var håller man hus (backup-plan vid regn?)
Vad gör man om det är fler personer än sittplatser (vad går att äta stående)?
Vad hittar man på för roliga aktiviteter?


Skriv ner allt som er kreativitet har kläckt fram under årens lopp nu ! :cool:
 
Hemmakatten
Jag har under de år vi bott här haft en idé om att ha en VINTERfest för stora och små nere vid sjön (vi har en sjötomt). Skridsko- eller skidåkning på sjön, lite vinterfiske kanske, pulka i backen ner till sjön. Hett Glühwein eller varm saft att dricka och en ångande gulaschgryta serveras på bryggan. Hittills har det dock inte blivit av.

Och egentligen gillar jag inte kyla och mörker (men det är väl då en fest är bästa botemedlet) utan sommar, ljus och värme är mer min melodi, så varför jag dillar om vinterfester på årets hittills varmaste dag vet jag inte...:blushing:
 
Äta: grillbuffe ( allt som går att grilla och lite till, får inte snålas på!!!!)
Håller till:trädgården/altanen, grsplätt/partytält
Dem som har svårt att sitta på backen sitter på stolarna och dem som är lite piggare i kroppen sitter på backen
Aktivitet: kubb,brännboll,pokerturnering,fotboll, dans och sång?
 
På frugans 25-årsfest bjöd vi på grillspett. Folk fick själv plocka ihop vad de ville ha på spetten och sen grilla själva. Vi hade massa olika grönsaker och olika kryddkorvar skurna i lagom bitar. Ville undvika kött eftersom det tar längre tid att grilla. Till det lite sallad eller potatissallad eller vad man känner för.

Detta skapade en längre måltid och folk stod och pratade och så vid grillen. Mycket uppskattat och man slapp laga en massa mat i förväg.

Vi var väl 35-40 personer. Krävs dock stora eller många grillar.

Sen hade vi ett stort partytält som regn och solskydd. Bord och bänkar finns, (fanns?), att köpa på Harald Nyborg till hyfsat pris. Nu kunde vi låna ihop till en del också för man vill kanske inte ha en massa bord och bänkar stående.
 
Mikael_L
En gång såg jag tallrikar som hade ett "uttag" i sidan där man kunde hänga sitt vinglas. Därigenom gick det väldigt bra att äta ståendes medan alla minglade runt. Det var alltså engångstallrikar.

Någon som sett dessa? vet var man köpa sådana?
 
Jag tror att porslin, glas och bestick brukar gå att hyra där man hyr partytält osv. Jag hjälpte till på en större tillställning för ganska många år sedan och då sa de som ordnade det hela att det inte blev mycket dyrare än engångsservis. Dessutom med fördelarna att man får riktigt porslin och slipper diska. Bara skrapa av det värsta och sedan packa ner i backarna som det kom i igen. Sedan hämtade uthyrningsfirman alltihopa dagen efter. Jag tror det var på samma tillställning som det också ingick någon sorts "fäste" till glasen som gicka att haka fast på tallriken.

På några tillställningar i samband med jobbet har jag också sett varianter på ovanstående tallrikar med inbyggd hållare till glaset. Antagligen något som catering firman har tillhandahållit.

Om du googlar på: porslin uthyrning glashållare tallrik
så hittar du bla: http://www.cityporslin.se/sortiment.html
Det finns säkert ett antal företag som kan hålla med sådant.


Tipset med grillspett ovan gillade jag. Beroende på gäster och tillfälle skulle man kunna ordna det som knytkalas också. Meddela att du håller med grillar, spett osv och be folk ta med lämpliga tillbehör så kan folk själva plocka ihop det som skall grillas och ätas. Vill man inte riskera att alla kommer med Scans grillkorv så kan man ju kategorisera och dela upp ungefär vem som tar med vad.
 
Vi köpte glas i diverse varianter på IKEA, det känns lite "lyxigare" att dricka ur riktiga glas än plast och det är inte dyrt på IKEA heller så det gör ju inget om något går sönder.
 
Jag hade min 40-års fest i garaget. Riggade med discoljus mm från Teknikmagasinet. Bardisk var en rejäl träskiva som låg på två st oljefat. Maten var en buffé. I mitt fall vart det plastglas och papptallrikar, men städningen dagen efter vart väldigt enkel :)
För en sommarfest är vä grillning en klassiker. En variant är att alla får ta med sig vad de vill grilla och dricka och att man som värd står för sallader, bröd mm.
Aktiviteter kan ju vara musikfrågesport, stövelkast, grodspottning med gelegrodor, pilkastning mm. Det går att köra som en femkamp med lag.
 
Mikael_L
På en fest jag var på en gång var det en liten femkamp.
En av grenarna var att slå ner en 6"-spik (stooor alltså). Men varje lagmedlem fick endast slå ett enda slag, sen gick hammaren vidare till nästa lagmedlem, och så gick hammaren runt varv efter varv till dess spiken var nere.

Det roliga var ju de riktiga snickarna, och andra händiga personer i sällskapet.
Dom skulle ju vara så j** duktiga och skulle ju prompt slå till spiken allt vad dom hade, med ofelbart resultat att dom (och jag :blushing: :rolleyes:) alltid missade. Det är ju nästan helt omöjligt att slå till spiken rätt om man inte får slå det där lätta "styrslaget" först.
Och inte blev det ju lättare av lite öl innanför västen heller. :p

Men roligt att se gammelmormor göra bättre ifrån sig vid spikningstävlingen än erfarna snickare. :)
 
Jag ÄLSKAR att ordna barnkalas med teman eller stora fester. Några tips:
- Låna stolar av grannar. Gör sittbänkar av bockar och rejäla skivor på. Se till att många KAN sitta, för det är lite jobbigt i längden att stå upp. Är det fint väder och torrt ute så kan man lägga filtar i gräset.

- Snåla för guds skull inte med det alkoholfria drickat!!! Jag blir besviken nästan varenda gång vi är på 40-årsfest eller liknande, för folk köper in Cola till ungarna och 2-3 petflaskor med bubbelvatten till oss vuxna. Det räcker ju ingenstans! Köp massor av läsk och vatten. Det kan ni göra av med lång tid efteråt om ni mot förmodan skulle få över.

- Servera rejält med matig basmat som couscous-sallad, pastasallad eller potatissallad som folk äter sig mätta på. Det går att förbereda och är billigt! Vilket INTE kött och fisk är... Däremot har jag märkt att det är meningslöst att göra en massa tomat-gurka-isbergssallad-sallader, för det tar folk jättelite av.

- Köp stora vackra bröd hellre än baguetter. Och se till att ni har mycket bröd - det är billigt och gott och mättande och behöver inte förberedas. Då behöver det inte bli så dyrt att bjuda! Tänk dig vridna baguetter eller stora lantbröd eller surdegslimpor. Sånt uppskattas!

- Skippa ballonger för miljöns och öronens skull! Det är heller inte kul att plocka upp gummislamsor ur gräsmattan när ballongerna pangat i solskenet...

- Köp servetter och lägg en sten ovanpå dem så att de inte flaxar iväg i vinden.

- Köp vinglas på IKEA (billigt!) och en glaspenna - skriv gästernas namn på glasen. Annars ställer de ifrån sig glasen när de reser sig från bordet och tar ETT NYTT plastglas så fort de glömt vilket som var deras. Jag blir tokig på att se vilka mängder skräp detta genererar - och miljöovänligt så det stänker om det, dessutom! Det finns även små etiketter man kan fästa kring vinglasets fot om man vill det.

- Grilla är tacksamt men strunta i rå lök eller stora köttbitar för det tar evinnerlig tid. Bättre med skurna köttbitar, korvstumpar etc.

- Ta en barnbadbalja och fyll den med is (går tydligen att köpa på McD enligt vänner) och lägg ölburkarna där. Då håller sig ölen kall hela kvällen och man slipper ha ett proppfullt kylskåp.

- Se till att det finns te till oss som gillar te :) De flesta har bara kaffe och sedan hittar de en sketen gammal tepåse med grönt hälsote längst in i köksskåpet...

- Var smart och baka flera riktigt goda långpannekakor, så har du i ett nafs fixat efterrätten. Man får ut ca 30 bitar på varje långpanna. Skär i bitar och ha smaskig glasyr eller smält choklad på. Garnera fint med strössel eller annat så det ser festligt ut.

- Supertips: Samla ihop alla era filtar (eller köp tunna, jättebilliga fleecefiltar på IKEA) och lägg i en trevlig hög bland utemöblerna. Folk gillar att svepa in sig i en skön filt om de sitter ute sent på sommarkvällarna. (Inga killar dock, men tjejerna blir glada för detta...)

- Lägg fram ett kubbspel, eller krocket eller frisbee så är det alltid någon som leker lite i väntan på att äta eller "bryta isen".

Hinner inte skriva mer men jag skulle kunna prata hur länge som helst, känner jag.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Mikael_L
Stor trädgårdsfest i antågande! Så jag lyfter tråden igen. :)

Fram med alla bra och roliga tips ni har.
Lekar, spel...
Grenar till femkamp m.m.
 
Minipajer i aluminiumformar (storlek kanelbulle) är grymt.

Vad gäller lekar så är ju "Grannmästerskap i bråk om kubbregler" en stående klassiker. Erbjuder ofta större underhållning än själva spelet.
 
ullberg
Försten som får upp altandörren får ett fint pris (varför inte en lättbegagnad spanjolett?)
 
Hemmakatten
Ha riktigt porslin och glas. Det är så mycket trevligare. Går att hyra billigt som 'jac' skrev om ovan.

Ha inte för många spel och lekar. Och absolut inga lekar där man smutsar ner festkläderna, typ stoppa ansiktet i mjöl för att hitta äpplet eller doppa ansiktet i vattenhink för att ta upp apelsinen. Alla vill heller inte leka och dessutom vill man ha tid för mat, umgänge och prat.

Fint dekorerat så att man direkt ser att man kommit till en fest och en lättdrink (bål t.ex.) i handen när man kommer. Festen är lång och onykter hinner man bli ändå med tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.