Hej alla!
Jag har ett litet bekymmer.
Jag köpte ett äldre hus för 3år sedan, många projekt men har aldrig varit något problem.
När jag flyttade in så gick Strömmen via luftledning och i slutet av sommaren så grävde mitt energibolag ner kabeln så den blev markburen istället. Men moderna grejer. I samma veva säkrade dom upp mina befintliga huvudsäkringar från 16A till 20A.
Nu till problemet, oavsett hur mycket el jag förbrukar hemma så går huvudsäkringar. Ofta alla 3, ibland 2 och ibland 1. Ibörjan trodde jag att det var för jag laddade en elbil. Men problemet fortsatte. Så fort jag kopplade ur elbilen satte in nya säkringar slog på tv,n och 5min senare så gick alla säkringar igen. Poff alla samtidigt. Satte in nya. Sen gick en varje halvtimme. 3 halvtimmar i rad. Sen blev det bra i fyra dagar. Sen gick alla 3 igen på kvällen.
Det började inte direkt efter att elbolaget var färdiga utan efter några veckor. Kanske för det blivit kallare ute?

Är det någon klok person som kan svara på detta? Det är ju inte riktigt lätt att bo när elen går stup i kvarten.

Det var aldrig problem när det var luftledning.
Mvh Arvid
 
Låter ju verkligen inte bra.

Jag hade nog tagit in en elektriker för detta. Känns allvarligt
 
En trefasig intermittent kortslutning är ovanlig. Det är mer troligt med en trasig förbrukare. Något som försöker starta, t.ex VVB, värmepanna, avfuktare etc.

Det finns inga stalltips på dylika fel, utan hittar du ingen förbrukare i huset som kan misstänkas så behöver du ta in en elfirma som går igenom anläggningen. Felet kan vara dolt men kan förhoppningsvis upptäckas genom isolationsmätning. Eftersom inga andra säkringar än ju mätarsäkringarna löser tyder på ett fel på kabeln till huset.
 
  • Gilla
alejons och 3 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Har du realtidsmätare på HAN porten?

Har du någon trefas elmotor / värmepump? Man kan ju misstänka en startström...
 
Jag har en omni Kastrup mätare så har bara haft den i gång med en powerbank under begränsad tid, då var realtids förbrukning runt 1000W om jag inte laddade elbilen.
Jag har en luft/luft värmepump 1år gammal Panasonic. Så går nästan hela tiden. Så ingen startström på den
 
91caps 91caps skrev:
Jag har en omni Kastrup mätare så har bara haft den i gång med en powerbank under begränsad tid, då var realtids förbrukning runt 1000W om jag inte laddade elbilen.
Jag har en luft/luft värmepump 1år gammal Panasonic. Så går nästan hela tiden. Så ingen startström på den
Luftvärmepump går också på 2faser
 
Går verkligen L/L VP på två faser?? dom brukar väl alltid vara enfasiga? Däremot L/V VP brukar vara flerfasiga.
 
  • Gilla
Tipo874
  • Laddar…
En fas för utedelen och en för innedelen. 2 till proppskåpet
 
Det var udda, normalt är det samma fas till både ute och innedel i en L/L?? Innedelen drar ju nästan ingen ström förutom fläkten. Vore det en L/V så brukar dom ha en separat matning till tillskottsvärmen. 🤔
 
  • Gilla
McHolm och 9 till
  • Laddar…
91caps 91caps skrev:
En fas för utedelen och en för innedelen. 2 till proppskåpet
På alla LLVP jag sett är det samma fas (och säkring) till både inne- och utedel. Man ansluter matningen till valfri del och sedan strömförsörjs den andra delen via den första. Det verkar oerhört märkligt (och riskabelt) att ansluta med två olika faser/säkringar.
 
  • Gilla
39x och 7 till
  • Laddar…
Modellen är en Panasonic Värmepump Split CS-NZ25YKE.
Nu blir jag osäker men har för mig att det är kopplat till till utedelen och sen att det är vidarekopplat till till inomhusdelen.

Oavsett hur värmepumpen är installerad så borde det väl inte vara någon skillnad när energibolaget grävt ner en luftledningen. När det fungerade innan?
 
MultiMan
Du bör nog kolla upp så du inte matar en enfasig värmepump med två olika faser, en via ute och en via innedelen. Aldrig sett någon liknande felkoppling eller vad som kan hända, så vågar inte gissa.
 
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Du bör nog kolla upp så du inte matar en enfasig värmepump med två olika faser, en via ute och en via innedelen. Aldrig sett någon liknande felkoppling eller vad som kan hända, så vågar inte gissa.
Innedelen matas via utedelen, men med en separat fas. Alltså det går en kabel med 4 trådar från proppskåpet till utomhusdelen. Där jord fas(1)och nolla går in i utomhus delen. Sen strax under så kopplas en tretrådad kabel till inomhus delen. Är det obegripligt säger ni?

Om det nu är så att den är fel installerad, borde inte säkringarna i proppskåpet lösas ut och inte huvudsäkringarna eller kanske jordfelsbrytaren?
Det känns iallafall konstigt att problemen började uppstå efter att energibolaget grävde ner luftkabeln.
 
  • Wow
Nalleman64
  • Laddar…
En sak jag missade skriva i början av tråden, var att dom flyttade mätarskåpet i samband med nedgrävning av kabel. Från elstolpe till fasaden
 
91caps 91caps skrev:
Innedelen matas via utedelen, men med en separat fas. Alltså det går en kabel med 4 trådar från proppskåpet till utomhusdelen. Där jord fas(1)och nolla går in i utomhus delen. Sen strax under så kopplas en tretrådad kabel till inomhus delen. Är det obegripligt säger ni?

Om det nu är så att den är fel installerad, borde inte säkringarna i proppskåpet lösas ut och inte huvudsäkringarna eller kanske jordfelsbrytaren?
Det känns iallafall konstigt att problemen började uppstå efter att energibolaget grävde ner luftkabeln.
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta men det låter heltokigt. Mellan utedelen och innerdelen ska det gå en kabel med 4 ledare varav fas, nolla, jord och en ledning för SIGNALERING!
 
  • Gilla
NICHOLAS J och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.