Status
Tråden går ej att kommentera.
Mitt livs sämsta affär var när jag köpte ett vindkraftverk av Hannevind.
Vindkraftverket är ett 2,2 kW, det minsta i serien.
Har haft det ett år nu och det har inte leverarat en enda kWh.

Verket var visserligen billigt, 25.000 kr. 6000 kr för masten.
Sedan har jag lagt ut 10 tusen på grävning och gjutning.
Masten har Hannevind inte tillverkat själv utan köpt in så den är det inget fel på.
Nu planerar jag att bygga om verket och då kan jag använda masten och fundamentet så de pengarna är inte bortkastade.

Om man lyckas få den här höfläkten att fasa in vid ett turbinvarvtal vid 350 rpm så får det blåsa storm, det har det visserligen gjort vid ett tillfälle, stormen Per i Januari. Även om det blåser storm så kan inte verket ligga kvar på så här högt varvtal så länge att det ger ut någon nämnvärd energi, det är för instabilt och börjar självsvänga ur vinden och då sjunker varvtalet också.

Det blir en lång historia om jag ska berätta allt jag har gjort för att få det här verket att fungera.
Men en anekdot är väl värd att återge. Jag tyckte att verket vibrerade när det blåste mycket och generatorfrekvensen låg på ca 25-30Hz.
Hannevind undrade då jag ringde honom om jag hade mätt avstånden mellan vingspetsarna så de var lika långa.
Det hade jag naturligtvis inte då skruvhålen var så små att någon justeringsmån inte fanns utan jag har endast passat in vingarna och skruvat fast dem.
Fick hyra en lift och åka upp och börja mäta. Det skilde flera cm mellan de sex vingarna, jag fick borra upp hålen och justera upp turbinen.

Verket är så slafsigt hopkommet att man kan tro att det är ett projektarbete på en mellanstadieklass.

Om det finns någon Hannevindkund där ute som har ett 2,2 kW verk som levererar ström tala om detta för det vill jag se med egna ögon.
 
Jag kollade deras hemsida förra veckan, och då var det konkursat. Till sin glädje förstår jag, men det kan bli svårt med support...
 
Informationen om konkursen verkar inte finnas kvar på deras egna sida...?
Länk till DN ekonomi ang. Hannevind Vindkraft AB
DN - Ekonomi
 
De ska ha konkursat nu, men infon är borttagen från hemsidan. Borttagna är också återförsäljarna.

Tips. Kolla på bilderna där de gjuter ett fundament till ett 45 kW verk i Hässleholm.
Ett hål i backen där 27m2 betong hävs ner. Inga armeringsjärn alls, ingen form.
Jag har hört att när man gjuter så tjocka betongkonstruktioner så måste man gjuta ner kylslangar för att kyla ner betongen när den brinner annars blir den för varm och förlorar nästan all hållfasthet.
Ingenting förvånande med typiskt.
 
He He, den första tråden om hannavinds kraftverk verkar vara borttagen, undrar varför.

Nåväl, nej mig veterligen finns det inte en enda nöjd kund.
Alla jag pratat med konstaterar att verken inte fungerar.

Vår eget, innan det havrerade efter en liten vindpust gav inte en enda kwh, dessutom var det enligt hannevind ett av de serieproducerade verken, med exakt samma konstruktion som det elsäk testat.

För mer info om detta se följande diskussion Svenska ElektronikForumet -- Läser ämne - Försäljningsstopp vindkraftverk (Elsäkerhetsverket test)
 
Jag har läst diskussionen på Svenska Elektronikforumet.
Min 12m mast hade inga fästanordningar för stagvajrar mer än på tio meters höjd.
detta fick till följd att masten pumpade vid stark vind precis som det beskrivs i Svenska Elektronikforumet. Jag tillverkade ett fäste och monterade det, efter samtal med Hannevind där jag fick förklarat för mig att detta var nödvändigt.
Nu pumpar masten inte och det finns ingen obalans i turbinen, Det största felet enligt min mening är att turbinen har ett märkvarvtal på 350rpm och ingen som helst stadgning i sidled, med ett så högt varvtal så spänner turbinen upp sig och när den då börjar svänga minsta lilla i sidled så fortsätter den ett helt varv.
tänk er att ni hållar ett cykelhjul med båda händerna vid navet och sedan sätter man hjulet i rotation, svänger man det då i sidled så vill hjulet fortsätta i den riktningen, samma sak med denna vindkraftsturbin. Verket hade behövt en servomotor som styr upp den mot vinden. Då skulle den kunna producera ström vid en vindstyrka överstigande 10m/s.
 
Då får man dessutom räkna med att mixtra en stund, för att få lagom reglering på instyrningen i vindriktningen också. Vindriktningen ska ju mätas, vilket ger en ganska vimsig signal, när det är byig vind.
 
Lite uppdateringar på elektronikforumet, jo förresten det är jag som är TomasL där.

Det intressanta jag kommit fram till är att det sk 2,2 kw verket aldrig kan producera mer än ca 450 W vid en nominell vind om 9 m/s, snacka om lurendrejjeri från Hannevinds sida.
 
Jag tror att Ebeman är har gjort en väl optimistisk beräkning. Vid 9m/s är produktionen nära noll. Verket når synkront varvtal ungfär vid denna vindstyrka.
 
Jag har inte tagit hänsyn till turbinens varvtal, utan enbart vad verket kan producera med en optimal vingprofil.
Dock är hannevinds vingar i princip så långt från optimala man kan komma, vilket av naturliga skäl påverkar den verkliga produktionen kraftigt.

Mina beräkningar är den teoretiskt maximala produktionen från ett kraftverk med 2m turbin.
 
Jag förstår. Vi är överens Ebaman
 
Vajrar var fjärde meter är vad vindkraftsmogulen Hugh Piggott rekommendrar.

Masten, vilken diameter är det på den, på själva röret alltså?
 
Tror det är 114 mm på våran, 6m
 
Ok, då är ju masten rejäl i alla fall. Två tum ska ju räcka för en tvåmetersturbin enligt dem som bygger allt själva, men då är det vajrar var fjärde meter som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.