Om det forsar tillbaka så låter det som läck? Suger pumpen luft från en otät koppling? Att jag inte tänker backventil beror på att den ändå pumpar lite...
 
kulle
thestrut skrev:
Vad göra?
Du kan ju prova det jag skrev innan........
 
Hmm
Tror inte den suger från nån otät koppling

Har kört till och från och försökt öppna kranar för att lufta, fick ut kanske 10 liter vatten, men nu vart det trycklöst igen... Kanske kan va lite vatten ändå i brunnen..?
 
kulle skrev:
Du kan ju prova det jag skrev innan........
Provade öppna den.. Kom en del vatten men öppnade inte helt..
Men om jag fått ut 10 liter, kan det ändå behöva fyllas där?
 
Gick ut och kikade i brunnen... Då ser det ut som det rinner vatten längs sugslangen.. Så det verkar vara hål på den...
Den kommen in vertikalt i brunnen, sedan 90 grader och lodrätt ner...
Ser ut som det läker en bit ner på den lodräta delen, ev i kopplingen..
Måste vänta lite tills tjejen kommer hem så ska vi provköra medans en kollar i brunnen...
 
kulle
thestrut skrev:
Provade öppna den.. Kom en del vatten men öppnade inte helt..
Men om jag fått ut 10 liter, kan det ändå behöva fyllas där?
Sitter tryckbrytaren på pumphuset eller på röret som går till hydropressen ?
En bild på din pumpanläggning hade underlättat
 
kulle
thestrut skrev:
Gick ut och kikade i brunnen... Då ser det ut som det rinner vatten längs sugslangen.. Så det verkar vara hål på den...
Den kommen in vertikalt i brunnen, sedan 90 grader och lodrätt ner...
Ser ut som det läker en bit ner på den lodräta delen, ev i kopplingen..
Måste vänta lite tills tjejen kommer hem så ska vi provköra medans en kollar i brunnen...
Ja har du en läcka där får du upp luft i sugledningen
Borde gå att skarva om slangen med samma koppling om inte kopplingen har spruckt
 
Mätarn sitter på pumphuset.

Jag tror vi hittat felet nu.. :) ska se om slangen räcker om man kapar den. Brunnen är ca 5,5 meter djup, och endast ca 50 cm vatten i botten
 
Nääää, d va inte det som va felet...

Har varit ner i brunnen... Tagit lös slangbiten med sil och backventil....
Märkte inte att det läker...
Satt tillbaka igen...men funkar inte..

Syns inget i brunnen när det låter som det skjutsar tillbaka...

Finns lufttryck i blåsan men ger inte utslag när man kollar med däckpåfyllaren...
Nu vet ja inte ruktigt vad man ska tro...

Silen kommer iaf under vattennivån i brunnen... Och vi har böjt ner den lite till för att vara säker...
 
En kompis kom förbi men vi kunde inte fatta vad felet var..
Så vi kopplade om så pumpen sög från en hink vatten ist, men den sög inte ens därifrån... Höjde upp slangen och hällde i en tratt och då vare knappt att den sög... Den fick iaf i sig vatten...


Då är det väl bara att köpa en ny pump gissar jag?
 
Krilleman
Fyll på luft i blåsan enligt beskrivningen i länken ovan och var noga med att "toppa upp pumpen" med vatten innan start...
 
När vi var nyinflyttade i vårat hus så var vi med om att bottenventilen havererade, Hydropressen tappade trycket och stod och gick av och till hela tiden, men varje gång den fått upp trycket och stängde av så rann vattnet tillbaka till brunnen och trycket sjönk och pumpen började pumpa igen. Ringde hem en VVS-kille som åtgärdade problemet. Han monterade en backventil strax innan pumpen uppe vid huset. Det var den enklaste lösningen då vi delar brunn med 2 andra fastigheter och det var oklart vilken sugledning som hörde till vilken fastighet. Ville inte heller tömma brunnen då fler än oss skulle bli påverkade. Det har funkat problemfritt sedan dess.
 
Ja dessa hydropressar. Har strulat en hel del med våran med liknande problem som du. Börja iaf med att göar som krilleman_215 sa.

Kan du utesluta hydropressen är det sedan lättare, dom ger ju upp ibland:) Kostar inte så mycket med en ny, jag har 2st ifall du vill ha. Men gävleborg är ju rätt stort, annars kan du komma och hämta
 
Funderar om det kan ha blivit nå fel på hydropressen när den nu gått med luft i sig... Har iaf fyllt den med vatten flera gånger men den vill inte fungera..

Har även fyllt luft i den... Nästan 1 bar... Men vart ingen skillnad..

Jag bor i norra gävleborg.. Får göra en tur till sundsvall imorrn och inhandla en ny...
Vart i gävleborg fanns dina 2?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.