Krilleman
marko_b skrev:
Har du ingen nivå indikator på vatten eller luft så gör som krilleman beskriver.
Men thestrut har ju en pumpautomat! Inte hydrofor (hydrofor = en stor galvad tank med synglas)
 
Steg ett är väl att kolla så att det finns vatten i brunnen?
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
ska bli efter jobbet!

återkommer med resultat!

tack så länge!
 
munge skrev:
Steg ett är väl att kolla så att det finns vatten i brunnen?
ska kolla detta i eftermiddag men va så mörkt igårkväll..

jag tror dock att det finns, aldrig varit tomt tidigare, inte ens efter 4 veckors superfint vänder utan nederbörd i sommar

men man vet ju aldrig
 
kan grovfiltret till pumpen vara helt igensatt?
 
Krilleman
munge skrev:
Steg ett är väl att kolla så att det finns vatten i brunnen?
Om det är tomt i brunnen slår inte pumpen på/av hela tiden... Men det är ju värt att kontrollera.
 
krilleman_215 skrev:
Men thestrut har ju en pumpautomat! Inte hydrofor (hydrofor = en stor galvad tank med synglas)
Så klart. Ersatte tydligen strutens installation med min egen när jag svarade. :surprised:
 
trojlee skrev:
kan grovfiltret till pumpen vara helt igensatt?
vart sitter grovfiltret? i brunnen eller i pumpen?
 
Om det är tomt i brunnen så slår den till och från hela tiden det gjorde våran iaf! Det brun/röda vattnet kom från slangen, avlagringar som fastnar och byggs på i slangen/rören. Men samma problem fick vi när backventilen stod lite öppen pga att det brun/röda klegget inte möjliggjorde att ventilen stängdes helt. Vattnet åkte upp och ner i slangen, trodde att brunnen var tom, men det var till att köpa ny ventil, den gamla var lite dålig! Kan fungera att plocka ur backventilen och göra ren den, beroende på vilken modell ni har!
 
jag är inne på att det är backventilen som felar...

men det är ju bara spekulationer eftersom jag inte kan kolla något förrens i eftermiddag... förstår ni min frustration när jag nu sitter på jobbet? :)

men alltså hur "meckar" man nere i brunnen? det kan ju vara 2 meter djupt där? nån som kan dela med sig av erfarenheter av hur man byter en backventil exvis?


hittade en gammal tråd där ett av mina "experiment" testades utan större framgång, men det finns en bild på pumpautomaten iaf :)
http://www.byggahus.se/forum/vatten...ten-fran-brunn-med-vatten-fran-kallkalla.html
 
Som Krilleman skrev så borde det finnas en skarv strax under brunnslocket, finns på min iaf! Där delar/skruvar du loss slangen, tar upp den och mekar på marken och inte i brunnen!
 
hoppas det stämmer :)
 
kulle
Börja med att kolla hydropresstanken ifall det är luft eller vatten som kommer ur ventilen, är det luft är den hel.
Hämta sen en kanna vatten ( hos grannen ? ) och spä pumpen med, sitter en skruv ovanpå pumphuset , detta kan behöva upprepas många gånger innan pumpen tar.
prova detta först innan du ger dig ner i brunnen
 
i våran stuga får man "hissa ner" en förlängd stege och klättra ner på den en bit för att komma åt pumpen men
det finns säkert massvis av varianter där.
 
Jaa nu va man hemma,
Har kollat brunnen och det finns vatten, ibte mycket men upp till slangen iaf.
Och det var som bi beskrev, en koppling längre upp i brunnen..

Har kollat att det är luft som kommer ur gummiblåsan

Startar pumpen men fåt inte upp nå tryck att tala om..
Slår ifrån pumpen, så låter det som det forsar tillbaka till brunnen nån sekund, sedan tystnar det.. Men då finns det ändå lite tryck i kranen men inget på mätaren på pumpen...och heller inget tryck på ledningen till brunnen, har en kran där som går öppna..


Vad göra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.