Har egen grävd brunn, en liten pumpautomat eller vad det kallas, elmotor/vattenpump som sitter på en röd behållare/hydrofortank gissar jag..

Har varit bortrest några dagar och när vi kom hem luktade det lite surt eller något av vattnet... Tänkte att det kanske kommit in regnvatten eller så... Så jag spolar kallvatten förfullt ett tag säg 5-10 min.
Då börjar pumpen hacka... Slår av och till omvartannat..
Drar ur kabeln och funderar..
Tror inte det är tomt i brunnen, men har inte kollat efter, dock va det inget problem i denna torra sommar.

Tänker att det kanske kan vara backventil i brunnen som är paj, för det låter som pumprn skjutsar tillbaka vattnet till brunnen när man stannar av den igen...
Har provat till och från några gånger nu.. Den orkar lixom inte bygga upp nå tryck, och det blir bara nån brun sörja man får fram..

Nu har jag stängt vattnet för idag... :( så man får väl grubbla hela natten..

Vad tror ni det kan vara för fel?
 
Krilleman
Brun sörja brukar det bli i hydropressens botten.

Kontrollera att det kommer luft ur bilventilen där man fyller på luft i hydropressen.
 
Okej, ja det är sant att det kan vara brun sörja från hydropressen.

Ska kolla om det finns lufttryck i den imorgon efter jobbet...
Vilket tryck ska det vara? Och är det efter att pumpen laddat upp vattentrycket man ska mäta?

Men hur skulle det kunna påverka det hela, om det inte finns lufttryck?

Mvh
 
Krilleman
Jag tänkte mer på haveri av blåsan, med något ev konstigt baktryck som följd.

Då kommer det vatten ur bilventilen och inte luft.

Trycket i blåsan mäts utan vattentryck i systemet, och bör vara straxt under tillslagstrycket.
 
Okej, får kika på det imorgon, men för mig som lekman låter det ändå inte som det kan ligga bakom det inträffade...

En till fråga!
Har en elektrisk varmvattenberedare, bör jag stänga av den? Kan den ta skada?
 
Krilleman
Jo, men om du får ut luften i blåsan i vattnet kan det trycka ut vattnet bakvägen och på köpet får du med dig sörjan!

Att pumpen slår av/till är också ett tecken på att det inte blåsan är hel.

Så länge beredaren inte tom (så den värmer luft) ska den inte ta skada. Möjligtvis sätta igen sig lite om den får brun sörja i inloppet.
 
Hmm låter ju troligt faktiskt.

Brukar systemen vata uppbyggda som mitt, dvs med backventil i brunnen och att hela sugslangen fungerar som hydropress? Har för mig det var så hos mig när jag höll på byta nån koppling ifjol..
Och om man måste ner i brunnen och grejja.. Hur gör man rent praktiskt?
Stege å vada i det kalla vattnet?
Låna vadarstövlar?
Låna pump och pumpa brunnen tom?
Många frågetecken nu..:)
 
Krilleman
Ja, backventilen sitter i brunnen.

Men vanligtvis brukar ju slangen gå att demontera i en skarv (i brunnen) och lyfta upp!
 
Ligger nu och grubblar på detta...
Jag vill återge händelseförloppet...
Vattnet står alltså och spolar... Det börjar låta konstigt ute från vattenpumpen... Så jag går ut och kollar, och pumpen står och slår till och från om vartannat.. Till en halv sekund och av en halv sekund, till en halv sekund och av en halv sekund. Den slår alltså av och till ofta!
Drar ur kontakten och då hörs det som att det spolas tillbaka ut i brunnen som tidigare beskrivits...
Men är det som jag först tänkte mig, alltså att backventilen i brunnen havererat och den tappar tryck bakvägen borde den väl inte göra som den gjorde, alltså pumpa omvartannat varje halv sekund?
Det borde ju inte gå så fort att tappa trycket så den startar igen tycker jag..
Och när jag dragit ur kabeln till pumpen så fanns det fortfarande vattentryck i systemet så man kunde spola några liter iaf med nästintill vanligt tryck...

Känns ju ändå som att det kan vara som du säger... Att det gått hål på luftbälgen och att den då får mycket luft runt pumpen, men det känns som det skulle vara så pass lite i en såndär liten tank.. Ca 20 liter eller nå... Ser att dom säljer linnande pumpautomater på typ jula...
Eller om det ändå kan vara slut på vatten i brunnen då ich att den börjat suga luft.. Kan den då bete sig på detta sätt kanske??

Ja funderingarna är i full gång såhär mitt i natten....
 
Kan något ha stått och runnit så att ni fått slut på vatten? Har hänt oss ett par gånger (också egen brunn). En gång var det en vattenslang utomhus som låg lite på och en annan gång en toalett som stog och rann långsamt en hel natt.
 
hej!

nej det tror jag inte, pumpen får gå väldigt ofta när man spolar så man skulle hört om det läkte nånstans,

man märker tex en toalett som spolknappen hängt sig på , så pumpar den ibland...hände i vintras
 
Låter precis som när min hydrofor hade tappat tryck. Kolla att din hydrofor fungerar som det ska.
 
hur menar du då att jag ska kolla så den fungerar som den ska?
det är ju det jag behöver hjälp med isf :)

hydrofor är det själva tanken med gummibälg i? eller är det hela enheten med elmotor, vattenpump, tryckregulator och tanken?
 
Krilleman
Just som jag beskrivit för dig!

Kontrollera att det inte sprutar vatten i bilventilen. Om det inte gör det, kontrollera lufttrycket via bilventilen, med vattnet trycklöst!
 
Har du ingen nivå indikator på vatten eller luft så gör som krilleman beskriver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.